Tom Clancy’s H.A.W.X

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 мар. 2009

Tom Clancy’s H.A.W.X е поредното заглавие, което илюстрира стремежа на гейм-издателите да опростяват игрите си. Тенденция, която се наблюдава през последните няколко години. Защо? Много просто – за да могат да достигнат колкото се може по-широка аудитория и по този начин да генерират повече приходи. Дълго време не бях привърженик на тази идея, но напоследък като че ли виждам смисъл в нея, стига да не се прекалява с т.нар. „опростяване”. Със сигурност не всички биха се съгласили с това, но кажете честно – колко от вас имат нервите да играят на засукани куестове, ултра реалистични симулатори и мащабни походови стратегии? Явно същият въпрос са си задали и Ubisoft Romania, когато са замисляли концепцията за Tom Clancy’s H.A.W.X.

В интервюта за играта авторите й, които вече имат няколко подобни заглавия зад гърба си в лицето на Blazing Angels, многократно подчертаваха, че

екшън елементът преобладава за сметка на реализма

И слава богу. Отдавна ми се играеше на някой по-аркаден симулатор, в който не се притесняваш, че горивото ти ще свърши и в който можеш да правиш страхотни въздушни маневри с лекота. Който директно те изхвърля в небесата, без да те кара да се чудиш с кое копче точно трябваше да излетиш. И ако и вие търсите нещо подобно, значи сте попаднали на правилното място.

Историята няма да я коментираме – това просто е поредната боза тип Том Кланси. За не знам си кой път Съединените американски щати са изправени пред национална криза и преодоляват всички препятствия, поставени пред тях, с гордо изправени глави. Направо да му се доповръща на човек. За щастие няма как подобна терористична сапунена опера да бъде разгърната в цялата й „прелест” в игра като тази. Така че може да сте спокойни, че ще бъдете пощадени малко или много и ще имате възможност да се съсредоточите върху геймплея на Tom Clancy’s H.A.W.X. А той е учудващо приятен.

Битките са точно такива, каквито бихте очаквали от един аркаден симулатор.

Динамични, зрелищни и най-важното – навсякъде!

Не е нужно да сте професионален пилот или да сте прекарвали часове с Microsoft Flight Simulator, за да хванете цаката на управление на вашия самолет. А благодарение на екстри като ERS (Enhanced Reality System) ще може да пресрещнете пътя и на най-ловкия ви противник. Вероятно мнозина хардкор фенове на жанра ще имат сериозни забележки върху това нововъведение, тъй като в много случаи то на практика свежда уменията ви на пилот до минимум. Но, първо – никой не ви кара да го използвате и – второ – то действа уникално добре. Просто натискате клавиша Alt и пред вас се появяват виртуални триъгълници, които начертават траекторията, по която трябва да минете, за да получите ясен изстрел към противника си. Трикът в случая е, че не трябва да пропускате твърде много, иначе ще изчезнат до няколко секунди.

Хубавото е, че ESR действа и за наземни цели и е особено полезна в случаите, когато трябва да унищожите някой добре прикрил се измежду небостъргачите на Вашингтон танк. А също така е и незаменим помощник, когато се налага да избягате от насочена към вас ракета.

Онези от вас, които наистина искат да усетят

тръпката от въздушните двубои

или т.нар. “dogfights” пък, просто трябва да превключат на режим „Assistance off”. Той ще ви отдалечи от самолета ви, поставяйки го в центъра на екрана, и ще ви даде значително по-добра видимост. Което значи – и в пъти по-големи възможности за маневри. В началото може и да се почувствате силно дезориентирани, но няма да минат и няколко минути и ще усвоите идеята. А тя е да вдигне адреналина ви на макс. Виждате как някоя ракета се е насочила към самолета ви? Избягвате я в последния момент! Врагът се е залепил за опашката ви и ви следва плътно? Забавете малко скоростта си, за да получите по-добра маневреност над машината и с няколко ловки движения на мишката застанете зад гърба му и го свалете. Но внимавайте да не загубите скоростта си напълно, защото тогава ще започнете да падате бързо към земята и единственият начин да установите контрол е, като изправите носа хоризонтално и натиснете копчето за ускорение.

С всеки свален самолет, гръмнат танк, изпълнена мисия или преодоляно специално предизвикателство (от типа на убийте X на брой противници с оръжието Y),

ще трупате опит и съответно – ще качвате нива

Нещо като елементарни ролеви елементи. По този начин ще бъдете повишавани в ранг, ще получавате достъп до нови самолети и допълнителни оръжия за тях самите. Изборът е доволно голям. Като се започне от Mig-29 Fulcrum и F-14B Bombcat, та стигнем дори до прословутия F-117 Nighthawk. А най-хубавото е, че преди началото на всяка мисия може да решите с кой от отключените самолети бихте искали да излетите, както и с какъв комплект от оръжия да се биете.

Що се отнася до самите мисии в соловата кампания – на теория те звучат интересно.  Но в един момент целите ви започват да се повтарят. Дали ще защитавате Еър Форс Едно или група хеликоптери, дали ще отбранявате позицията на някоя база или на американския флот, съществена разлика няма. Добрата новина в случая е, че са многопластови, което отчасти внася щипка разнообразие.

Може би най-впечатляващият елемент на Tom Clancy’s H.A.W.X е теренът под вас.

Авторите са използвали сателитни снимки

които впоследствие са обработили, придавайки им обем, като резултатът на места е наистина поразителен. Погледнати отвисоко, сградите на Чикаго, Лос Анджелис или Рио де Жанейро например, изглеждат меко казано истински. Спорадичните „замръзвания” на екрана, които се появяват по необясними за мен причини обаче, могат да развалят на моменти иначе доброто усещане.

Въпреки това графиката е супер. Ама все ще се намери някой да мрънка, че като се приближиш твърде много до земята, ставало прекалено пикселизирано. В такъв случай бих попитал тези тролове какво по дяволите правите толкова ниско долу и брулите клоните на дърветата, а не си летите горе в небето, както си му е редът? Принципно Tom Clancy’s H.A.W.X изглежда великолепно – като започнем от моделите на самолетите, минем през специалните ефекти и стигнем до реалистичния терен. Ако беше детайлен и отблизо, тогава съм сигурен, че по-горните тролове щяха да мрънкат, че играта им вървяла с 5 кадъра в секунда. А истината е, че в момента тя върви изключително гладко дори и на ултра високи настройки, което е похвално за разработчиците от Ubisoft Romania.

В крайна сметка какво излиза? Ако очаквате реализъм, няма да го намерите тук. Ако сте от онези претенциозни типове, които ще се хванат за детайли от типа на „ама тоя самолет лети почти като предишния” и „тука има повече пиксели, отколкото би понесло крехкото ми съзнание”, по-добре стойте настрана от Tom Clancy’s H.A.W.X. Но ако искате един добър, макар и със сигурност не перфектен, аркаден въздушен симулатор, достъпен и за новаци, в който ще влезете в сражението на мига, значи това е играта за вас.

Автор: Владимир Тодоров