WarCraft III: The Frozen Throne

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Името на Blizzard се превърна в синоним на популярност и масовост, граничеща с комерсиализъм, но не чак такъв, който да дразни. Примери – бол. Едва ли има смисъл да изреждам игри като StarCraft, Diablo и WarCraft и всичките техни продължения и експанжъни. Те са популярни, зарибяващи и се играят масово. Погледнете статистиката на сайта на Battle.net и ще се уверите, че има стотици хиляди души, които ежедневно водят безспирни сражения с орки, хора, нощни елфи, немъртви, зерги, протоси и терани или пък убиват лорд Диабло и неговите братя за милярден път и трескаво чакат да падне някой невиждан досега уникален предмет. Аз също съм увлечен по игрите на Blizzard. Те са като наркотик. Започнеш ли веднъж, няма спиране. Сигурен съм, че и с вас е така. Ако не по всички, то поне по една от тях. А задавали ли сте си въпроса защо?
Всички игри на Blizzard имат една

мамеща простота

Те са достъпни за всекиго. Но зад тази лъжлива маска се крие нещо съвсем друго. Колкото повече се занимаваме с тях, толкова повече откриваме все по-нови и по-нови преимущества, ставаме свидетели на тяхната необикновена задълбоченост и осъзнаваме, че геймплеят им е по-богат, по-дълбок и по-интуитивен, отколкото в началото сме предполагали. И именно в това се крие и техният успех. Така е и с Diablo, и със StarCraft, и с WarCraft.

И ето че в разгара на лятото вече и официално се появи и първият експанжън за WarCraft III, озаглавен The Frozen Throne. Неговата цел е да до обогати и без това мащабния геймплей в третата част на тази прословута стратегия като внесе десетки подобрения, екстри и новости. И чрез него Blizzard за пореден път ще се утвърдят като една от най-печелившите и съобразителни компании, появявали се някога на геймърския пазар.

Действието в

основната кампания

на The Frozen Throne се развива няколко месеца след събитията в The Reign of Chaos. Тя ще ви запрати за пореден път в земите на Азерот, за да видите със собствените си очи резултатите от опустошителната, но успешна война на хора, орки и нощни елфи срещу Изгарящия легион. Повече подробности за заледения трон и за сюжета на експанжъна може да прочетете в предварителния бета тест на The Frozen Throne, където съм разказал за тях надълго и нашироко.

Започвате игра с благородните и красиви нощни елфи. Впоследствие поемате управлението на горделивите и безкористни хора, а накрая ще погледнете през мухлясалите очи на вонящите на гнило немъртви. В общи линии цялата интрига се върти пряко или косвено около заледения трон. Всички герои са свързани по един или друг начин с него. Едни искат да го унищожат, а други – да се възползват за силите му. В най-общи линии сюжетът на The Frozen Throne е пълен с изненадващи обрати, много интриги, малко предателство, капчица любов и още нещо. И за пореден път съдбата на Азерот е във ваши ръце.

Що се отнася до орките, те са отделени в специална бонус кампания, която е встрани от основния сюжет и може да се изиграе по всяко време. Но за нея ще стане въпрос малко по-късно.

Целите

в трите основни кампании са изключително разнообразни. Още в първите няколко мисии ще се запознаете с новите единици и герои на отделните раси и ще разберете какво е точното им място в света на WarCraft III. Стандартното “строене на база и изнасяне на противник” е свалено до минимум. Вниманието е центрирано върху контролирането на предварително сформирани малки групи от войници и герои, които трябва да изпълнят най-различни куестове из дадената карта. Естествено, тук-там ще трябва да събирате ресурси и да изградите своя собствена база, но подобни цели се броят на пръсти.

Прочее в почти всички мисии ще трябва да проявявате изключителна съобразителност и да прилагате уменията на новите герои в най-различни ситуации. Например чрез магията Blink на Warden-а ще се пръквате на недостъпни за останалите единици места и ще откривате допълнителни бонус предмети, които ще увеличават вашите статистики. Или пък чрез заклинанието Flame Strike на Blood Mage-а ще разчиствате пътя от дървета пред себе си и ще откривате нови проходи за вашата войска.

RPG приключения с орки

Както вече споменах, кампанията на орките е отделена от останалите три. Явно Blizzard не са намерили начин да вплетат зелените твари в основния сюжет и са решили да ги обособят в странично приключение. То разказва за основаването на новата нация на орките – Дуротар, създадена от техния вожд Трал. И за първи път от много години насам тези брутални същества са свободни от пагубното влияние на легиона и неговите демони.

Ролевите елементи във въпросната оркска кампания са изключително силни и са изместили изцяло мениджмънта на база. Бих й лепнал определението същинско Diablo III ! Защо ли? Приликите са най-различни. На първо място – имате свой собствен сандък (stash), в който може да скатавате определен брой артефакти или злато. На второ място – наличие на множество странични куестове, уникални предмети, руни и умения, структурирани по подобие на героите от Diablo II. И накрая идва ред на постоянно подновяващите се чудовища.

Но лошо няма. Кампанията с орките е направена майсторски и е изключително разнообразна. Тя се развива на една гигантска карта, състояща се от множество поднива (най-вече подземни). За съжаление обаче е все още недовършена. От Blizzard обещават, че в най-скоро време можем да очакваме и нейно продължение, което по всяка вероятност ще се появи като бонус пакет за безплатен даунлоад през официалната страница на компанията.

Друго интересно нещо, което забелязах по отношение на орките, е, че в допълнителния (и нов) раздел, наречен Custom Campaign, имате възможност да изиграете три мисии с Трал, които се водят за продължение на туториала на Reign of Chaos. Забавно, нали? Blizzard винаги намират с какво да ни изненадат. Въобще целият експанжън е наситен с най-различни тайни и хитринки, които да ви подпомагат по време на отделните мисии в кампанията. Все още не съм открил никакви намеци, свързани със StarCraft II, но съм сигурен, че някъде там, из играта, ни чакат множество изненади, подобни на хидралиска и марините в Reign of Chaos. 

За всяка раса по нещо

Промените в The Frozen Throne са ориентирани предимно към балансиране на отделните раси. Всяка една от враждуващите фракции е снабдена с по един нов герой и по две допълнителни единици (една земна и една летяща), чиято цел е да отстрани слабостите на враждуващите фракции. Промените в уменията на героите от началния етап на бета версията на играта досега принципно са почти незабележими. И все още обикновените земни единици (след специален ъпгрейд) могат да носят по няколко предмета в себе си, без, естествено, да ги използват, като по този начин могат да ги запазват за нуждите на героя в по-късен етап на играта. 

Освен специфичните магазини, които продават най-различни полезни предмети, всяка от четирите раси е получила и по няколко допълнителни ъпгрейда. Освен това техните обсадни единици (на външен вид и име) и защитни кули са леко изменени. След няколко ъпгрейда нощните елфи могат да увеличат количеството мана и нейната регенерация в кладенците, да накарат Druid of the Claw да каства Roar, докато е приел формата на мечка, и да позволят на Druid of the Talon да хвърля заклинанието Faerie Fire, докато е преобразен като гарван. Освен това качилите се на hyppogryph-и стрелци вече могат и да слизат от тях. Троловете на орките пък могат да се превръщат в Troll Berserkers като по този начин увеличават атаката си за сметка на защитата. Crypt Fiend-ите на немъртвите, от своя страна, могат да се заравят под земята, некромансерите – да вдигат и скелети магьосници, а Meat Wagon-ите – да генерират трупове.

И на последно място идва ред на хората. След ъпгрейд техните Mortar Teams започват да нанасят повече демидж върху единици със средна или без броня. A обсадните машини, които вече носят името Siege Engine, пък могат да стрелят и по въздушни единици със специални ракети (естествено отново след ъпгрейд). Летящите единици на джуджетата също са облагодетелствани с няколко допълнителни екстри, свързани с тяхната атака.

Козметичните промени

които са не по-малко важни и от главните, са почти безкрайни. Така например са коригирани множество от статистиките на расите с цел по-голям баланс – скорост, атака, демидж и т.н. Освен това лимитът за числеността войските в The Frozen Throne е покачен с цели 10 пункта. Т.е. той е вече 100! Това по всяка вероятност ще зарадва онези играчи, които постоянно недоволстваха, че са твърде ограничени по отношение на броя на единиците. Интересно е да се отбележи също така, че героите, които са в средата на своето развитие (т.е. ниво 5), не получават опит от избиването на неутрални единици. И ако искат да повишат някой и друг level, ще трябва да се сражават с вражеските юнити или герои.

Принципното влияние на някои магии също е променено. В The Frozen Throne имунизираните към заклинания приятелски единици вече могат да бъдат лекувани преспокойно с Healing Wave, Death Coil и Holy Light, но за съжаление търпят поражения от вражеските аури (като Thorns Aura и Vampiric Aura) или от могъщи магии на героите като Starfall, Charm и Earthquake например.

Интересно е да се отбележи също така, че вече имате възможност да виждате относителната сила и точното местоположение на крийповете из отделните карти. Това ще ви спестява време за тяхното търсене (освен ако не сте маниак и не знаете картата наизуст) и ще ви спасява от преждевременна и нелепа загуба на вашата армия, в случай че попаднете на някои нечовешко силни твари на 10-и level. Освен това може да давате заповеди за изследването на повече от един ъпгрейд наведнъж, което, от своя страна, ще ви помогне да се съсредоточите малко по-добре върху контролирането на вашата армия.

Старомодните геймъри обаче могат да ликуват. Въпреки всички тези промени Blizzard са направили така, че да може да играете и в класическия режим на WarCraft III, който не включва екстрите на експанжъна. За тази цел те са запазили иконката на Reign of Chaos, която може да бъде стартирана по абсолютно всяко време.

Неутралните джунджурии

Освен четирите нови герои (по един за всяка раса), екипът на Blizzard е създал и цели пет неутрални! Те могат да се наемат (или съживяват) от местната кръчма, където се наливат до козирката с бира. Имат свои собствени умения и стил на игра. Представете си само колко много нови стратегии ще последват и колко допълнителни възможности за игра ще се открият пред обикновения играч.

Безспорно най-интересният сред всички неутрални герои е Pandaren Brewmaster. Той е мощен войн, който е специализиран в абсорбирането на много демидж и в напиването на вражеските единици. Beastmaster-ът пък е добър най-вече в привикването на най-различни животни на своя страна. Той може да призовава една сравнително голяма мечка, която е изключително добър боец за близък бой. Naga Sea Witch е умел мистичен range герой, който има всякакви ефективни нападателни магии, които могат да обезвредят противника от безопасна дистанция. Четвъртият неутрален герой, т.нар. Dark Ranger, умее да манипулира вражеските единици, да изсмуква тяхната кръв и т.н. Последното му умение се нарича Charm. Чрез него той може да поеме контрол над всеки един противников юнит до 5-и level. И на последно място идва ред на Pit Lord-а! Гигантски меле герой, познат ни от Reign of Chaos като един от главните демони на Изгарящия легион. Владее най-готините и мощни умения, които някога съм виждал в WarCraft III. За пример ще дам неговата ultimate магия. Тя се нарича Doom. Щом веднъж бъде направена върху даден юнит, той започва да поема по 40 демидж в секунда, не може да прави заклинания и в момента, в който умре, от тялото му се появява гигантски демон. Тази магия не може да бъде премахвана или прекъсвана.

Подобрен едитор

Освен всичко, споменато до този момент, Blizzard са нанесли и силни промени върху едитора на играта. Сега той дава на мапмейкърите значително по-голяма свобода на действие при създаването на кампании и всякакви мултиплейър карти. Естествено, има какво още да се иска от него, но и сегашното му състояние е твърде задоволително. Очевидно е, че компанията е силно повлияна от създадените до момента карти и е решила до известна степен да улесни своите фенове поне в това отношение.

И боговете понякога грешат

И сега, след всички тези хвалби по адрес на The Frozen Throne, е време и за малко критика. Дори и Blizzard не са съвършени. Те са може би на една крачка разстояние от перфектното. Това, което ме издразни в настоящия експанжън на WarCraft III, е pathfinding-ът. Въпреки обещанията за едно по-интелигентно намиране на правилния път от точка A до точка Б, единиците (особено по-големите като Mountain Giant например) въобще не могат да си пробият път между армията, заклещват се на най-различни глуповати места, блокират пътя на меле героите, които не могат да стигнат до центъра на сражението и т.н., и т.н. Наистина грозна гледка. Има какво още да се поработи върху този аспект от играта. Ясно е, че тепърва ни очакват и множество кръпки, които по всяка вероятност ще я направят неузнаваема в сравнение с първоначалния й вариант. Но дотогава все още има твърде много време.

Освен това на места сюжетът на мисиите в кампанията изглежда недостатъчно обяснен. Така например играчите, които не са “на ти” с по-голямата част от събитията и биографията на героите от света на WarCraft, ще останат в недоумение от множество случки и техните последствия. Може би едно по-голямо разяснение тук-таме би било от полза за не чак толкова закоравелите фенове на тази прекрасна реалновремева стратегия.

Заключение  

WarCraft-маниаци, какво повече да ви кажа? Играта е страхотна! Наистина. Blizzard определено си разбират от занаята. Самият The Frozen Throne може да се окачестви като един невероятен експанжън на годината (въпреки дребните му недостатъци). Сигурен съм, че няма да съжалявате, ако го поразцъкате в тези горещи и тежки летни жеги. Най-малко заради двете допълнителни анимации (интро и аутро), които са просто зашеметяващи и са едни от най-хубавите филмчета, правени някога в която и да е игра. И, впрочем, имайте предвид, че StarCraft II май се задава на хоризонта!

Автор: Владимир Тодоров