Едно от малкото неща, които си спомням от часовете по латински език, е сентенцията „Търпението е висша добродетел”. За разлика от някои други писания на древните автори, това си е съвсем просто и разбираемо – ако човек успее да изчака достатъчно дълго, търпението му ще бъде възнаградено. Подобно чувство изпитаха милионите фенове на култовата поредица Command&Conquer: Red Alert, когато на 14 февруари 2008 г. Electronic Arts официално обявиха разработката на най-новото заглавие от поредицата – Red Alert 3. А защо ви говоря за търпение, ще разберете, когато добавя, че това ще е първата игра от серията след излизането на Yuri’s Revenge през 2001 г.
Какво е специалното
Вероятно повечето от вас не биха се затруднили да отговорят на този въпрос, но за онези, които са проспали развитието на стратегическия жанр през последното десетилетие, съм длъжен да направя кратко лирическо отклонение. Първата игра от поредицата Comand&Conquer: Red Alert дойде на бял свят през 1996 г. и положи началото на една алтернативна история, в която Съветският съюз измества Нацистка Германия като основен съперник на САЩ&компания. Геймплеят на първият Red Alert беше пълен с нововъведения, сред които удобен интерфейс, две фракции с различни характеристики и дори възможност за онлайн режим на игра. Не на последно място, историята бе представена с кратки клипове, изиграни от истински актьори – нещо, което се превърна в запазена марка на всички заглавия от поредицата. Успехът на играта бе толкова голям, че днес тя официално присъства в Книгата на рекордите на Гинес като стратегията, продала най-много копия – зашеметяващите 12 милиона.
След тази своеобразна бележка под линия, можем официално да вдигнем завесата и да поговорим за новия Command&Conquer: Red Alert 3. Въпреки забавянето от цели 7 години, истината е, че никой не се съмняваше в продължението на сагата. Още през 2004 г. EA неофициално подсказаха, че започва работа по следващото заглавие. Така можем да сме сигурни, че ни очаква един завършен продукт, който отново ще ни даде възможност да се потопим във алтернативната история на конфликта между Съветския съюз и Съюзниците.
Още тук започват и нововъведенията – СССР и Съюзните сили, начело с Америка, няма да бъдат единствени две враждуващи фракции. След събитията в Red Alert 2, Съветския съюз е притиснат до стената и ръководството в Кремъл прави отчаян ход, за да промени развоя на войната. Става въпрос за пътуване назад във времето, така че да се промени историята и главният виновник за технологичния възход на Съюзниците – Алберт Айнщайн – да бъде премахнат. Така и става и на пръв поглед изглежда, че Съветският съюз е успял да преобърне събитията в своя полза. Радостта на Кремъл обаче е твърде кратка, защото се оказва, че намесата в естествения ход на историята е довела до невъобразими последствия – не само че Съюзниците не са унищожени, но на международната арена се появява и още една сила – Империята на изгряващото слънце, която се ражда от Имперска Япония. Така сцената е подготвена и три суперсили ще се вкопчат в смъртоносна хватка, залогът на която е световното господство.
Какво да очакваме
Верни на себе си, разработчиците от EA Los Angeles са приготвили не само интересна история, пълна с обрати, но и редица нововъведения по геймплея. На първо време, освен single player и multiplayer режим, Red Alert 3 ще включва и кооперативен режим, в който играчът ще може да се обедини с друг такъв или с фракция, контролирана от компютъра. Според EA това позволява компромисен вариант, при който се играе в екип, но без да има свръхнатоварване при мултиплейъра.
Както подобава на всяка добра реалновремева стратегия, всяка от фракциите има специфични характеристики и единици, които правят играта уникална. И трите враждуващи страни ще получат нови единици, като новата сила – Империята на изгряващото слънце – заслужава малко повече внимание. Тя е най-силно развитата в технологично отношение, и поради това, някои от нейните единици ще бъдат уникални с това, че могат да се трансформират от една в друга. Освен това Империята ще бъде и най-утвърдената морска сила в играта.
Говорейки за това, трябва да кажем, че морските битки, които бяха пренебрегнати от известно време, ще се завърнат в нов, подобрен вид. Според предварителните сведения, доста от единиците ще бъдат амфибии, което ще ги прави по-гъвкави от онези, които са само наземно базирани. Red Alert 3 ще позволява да се строят бази във водата, а също така и да се събират ресурси от морските дълбини. Така водните пространства се превръщат в много важна част от военната и икономическата стратегия на всяка фракция.
Както обикновено, историята ще бъде пресъздадена с клипове, заснети в Лос Анджелис по истински холивудски образец. Все още обаче няма подробности по музикалното оформление на играта.
В перспектива
От EA обещават един уникален продукт, в който всеки ще може до открие по нещо за себе си. Ветераните в поредицата ще се насладят на развиващата се история и вероятно ще се задълбочат в разучаването на новата фракция. На свой ред обикновените играчи ще получат интуитивен и динамичен геймплей, който ще им позволи да се гмурнат в играта без забавяне. Лично аз нямам съмнения в качествата на Command&Conquer: Red Alert 3, но все пак ни остава да почакаме до коледните празници, за когато Electronic Arts са подготвили своя голям подарък.
Автор: Иво Цеков