King’s Bounty – Легенда за рицаря

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

King’s Bounty – Легенда за рицаря е играта, за която отдавна мечтаех – добре обмислена, красиво анимирана, направена с увлекателен сюжет, дълги и интересни нива, множество артефакти, магии и куестове. За съжаление на едни и радост за други, все още тя е представена само на руски език. Няма как да не спомена за приликата с Heroes of Might and Magic V, но – внимание – този път ще кажа, че King’s Bounty я изпреварва стремглаво в представите ми за съвършената игра. Разбира се, има и някои концептуални разлики между двете заглавия, като например, че битките са сходни, но вашият герой препуска по картата в реалновремеви режим, който доближава играта повече до RPG, отколкото до стратегия.
В началото си избирате класа герой, като имате три варианта – воин, маг или паладин. Той, заедно с цялата си армия, ще изследва света в търсене на видими и скрити съкровища по суша, вода и въздух (посредством дирижабъл), ще се въоръжава с все по-модерни и усъвършенствани оръжия и брони, ще развива своите умения, изпълнявайки поръченията на своя крал и биейки се в негово име.

Ще може да усвоите повече от 70 заклинания и да използвате в битка повече от 60 уникални единици, всяка със своите умения и способности. Дори можете да се сдобиете със собствено семейство – жена, която ще ви дава още бонуси (не точно тези, за които вероятно си помислихте, но пък и те са си сериозно нещо), както и деца.

Ролевата система в King’s Bounty е добре развита. Героят ви ще усъвършенства своите характеристики. Повишавайки опит при изпълнението на задачи или в бой, той ще вдига ниво. При достигане на по-горни нива, той ще получава известно количество руни на таланта, чрез които да усвоява и нови умения, сред които лидерство, атака, защита, интелект, мана и ярост.
Нека сега в детайли разгледаме шедьовъра на 1С, който – убеден съм – ще стане една от най-любимите игри на всеки, който разбира руски.

Битките

По време на сражение играта преминава в тактически режим, същия като в Heroes of Might and Magic V. Войската ви е разположена от едната страна на бойното поле, а вражеската – от другата. Често между двете армии ще има разни предмети – камъни, дървета или пък сандъци с артефакти или злато, които ще пречат на директния ход на някои от юнитите и ще трябва да заобикаляте, за да се придвижите напред. Те са така направени, че да възпрепятстват движението дори на летящите юнити.

Не само вие, но и противникът може да се възползва от намерените по време на битка облаги – злато, съкровища, магии, артефакти, а също така и от някои специални интерактивни изненади: гроб – при разрушаването му излизат скелети, които се бият на страната на армията, която ги е „освободила“; свята статуя – помага на някой от отборите, като прави заклинанията „Благословение“, „Доспехи на Бога“ или лекува; прокълнат кръст – атакува една от армиите, като използва магиите „Отровен череп“, забавяне на хода или слабост; Гнездо на оси – атакува един от отборите по време на битка, като често предизвиква объркване, така че единицата да нападне и собствените си другари; олтар на мълниите – поразява на произволен принцип посредством електрически заряд; ледена статуя – атакува със заклинанията „Гейзер“ и „Ледена змия“. Разбира се, с това не изчерпвам всички неутрални обекти, които могат да променят хода на битката във ваша полза или вреда, но тези ми се сториха най-интересни, а са и най-често срещани.

Битката се води в походов режим, теренът е разделен на килийки, както това можеше да става в HOMM. Преминаването в съседно поле коства една точка ход. Всяка единица от своя страна има различен брой точки в зависимост от това дали е пехотна, ездитна или летяща (впрочем също може да е дори лазеща, защото многообразието от същества е завидно). Разбира се, количеството точки за ход могат да се променят и с помощта на заклинания и предмети. Преди да я придвижите, единицата има възможност да направи дадена магия, стига героят да я е усвоил и да има достатъчно мана за нейното изпълнение, както и да призовава духове на яростта – опция, която присъства на определен етап от развитието ви в играта. С нейна помощ можете да викате същества от други светове, готови вярно да ви служат.

Вашите редовни единици също имат специални способности. Така освен да ги хвърляте с главата напред, можете и да прилагате тактически номера в зависимост от съотношението на силите. Така например алхимикът има колба, с която да поразява врага, а паякът може да плете паяжина, която блокира движението на противника за 4 хода напред.

Карта и игрови обекти

Почти навсякъде на картата ще можете да стигнете до замъци, които са ви необходими за покупки на оръжия и получаване на куестове. В лоялно настроените крепости ще можете да си вземете войска, магия и предмети. Също така там ще можете да оставяте армията си на съхранение, особено ако сте събрали разнолюдна паплач от вашите странствания.
Царският дворец на хората е в центъра на провинция Гринворт, където се намира столицата на кралството на хората Дарион – Кронберг. В него живее кралят заедно с малката си принцеса. Ако се харесате на таткото, ще може и да се задомите, така че изпълнявайте приоритетно неговите поръчения. Наоколо са други важни сгради за съществуването на кралството. Например рицарският дом, където можете да тренирате армия и да пробвате дуел с други рицари, което не ви препоръчвам да правите в началото.

Излизайки от центъра на столицата си, попадате в красив, но враждебен свят, който не можете да обходите първоначално. На картата са разположени отряди от зли същества, които са с различно ниво на сила. Така че ще трябва много пъти да се връщате към вече обходени земи, за да успеете да изтрепете по-силните орди, които най-често пазят сериозни съкровища. Не мога да кажа, че играта е лесна – вражеските единици имат сериозен периметър на действие. Когато ходите из картата и ги наближите, те тръгват бързо към вас и ако не избягате моментално, сражението е неизбежно. Ако бавно се влачите, те ще в преследват дори до края на нивото, което значително затруднява геймплея.

Светът в играта

се казва Ендория и е разделен на континенти, като във всеки от тях има различни нива, населени от уникални раси и същества. Дарион, кралството на хората, се управлява крал Марк Леонар Мърдия. Човеците са известни с това, че се кланят на богове, изучават магия и алхимия, те са добри мореходци, търговски и колонизатори. Из Дарион пътешестват бойци-паладини, изкусни магьосници и доблестни странстващи рицари.

Освен централната провинция Гринворт, в кралството са разположени провинцията Верлон, или Верлонски лес, известен със своите гъсти гори, пълни с хищни животни, и с Академията за магии, както и провинцията Моршански топи, която е пълна с отровни блата, змии и с оживяващи мъртъвци. На скалистите брегове на Арлания пък живеят старите съюзници на хората – грифоните. Останалите континенти в света Ендория са Островът на свободата, където управлява белобрад старец, който с оръжие води хората към учението на легендарния философ Карлос Марксос… шегувам се, разбира се. Хората от острова са известни с това, че обикновено се прехранват от ограбване на кораби, търговия с контрабандни стоки и се отдават на дълги пиянства в таверната.

Кордар пък е северното кралство на гномите, които са известни със своите подземни градове. Там те събират минерали и скъпоценни камъни, с които изработват уникални ювелирни произведения. Елиния пък е вълшебното кралство на елфите – мъдър и древен народ, който се управлява от кралица Фиолета и от който произлизат много велики вълшебници, талантливи поети и художници. Столицата Далоер е изградена срещу многото водопади в Долината на хилядите реки. На изток се намира Великият лес, където може да се види едно от най-големите чудеса на целия свят Ендория – Дървото на живота, прародител и източник на жизнена енергия за континента Елиния. В Южна Елиния пък се простира долината на маговете – удивително място, което обединява всички магически потоци в Ендория и привлича заклинатели от всички краища на света. Елфите са принудени да търпят опасното съседство, на което нямат сили да се противопоставят засега.

Мурок от своя страна е кралството на орките, която се намира на каменист и слабо обрасъл с растителност континент. Хората, елфите и гномите в един глас твърдят, че орките са прости, неуки, примитивни и злобни създания, подобни на животните, които нямат място другаде по света, освен на този изостанал и забравен материк. Но вие можете да отидете на него с една-единствена цел – приключения, които ще ви носят слава и богатство.

Светът на мъртвите не се вижда на картата на Ендория. Той е създаден от титаните, за да дадат вечен живот на умрелите същества, които след кончината си попадат там. А как да стигнете до него? Това ще е едно от големите предизвикателства пред вашия герой.

Последният от световете, където ще можете да скитате, е Демонис, зловещо място, обитавано от свирепи същества. Там ще научите, че повече от всичко демоните обичат кръвта и насилието. Те странстват из своя свят, разрушавайки всичко и избивайки всички. На огромния им парещ свят пребивават импове и мурлоки, чийто живот е наистина много-много труден.

Но нека да спра своя разказ за играта дотук. Не за друго, просто вече доста време пиша тази статия, а ми се играе много на King’s Bounty. Дано да ви се е доиграло и на вас, след като сте прочели всичко това.

Автор: Свилен Енев