2014-та може да бъде годината на Kickstarter

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ако последната седмица може да се характеризира с едно нещо, то това навярно е облекчението на доста геймъри, че новата Broken Age е добра игра.

Когато тя се появи за пръв път в Kickstarter през февруари 2012 г., Тим Шефер поиска 400 000 долара, за да направи играта и заснеме документален филм за процеса. Ангажимента на известен дизайнер като него обаче се оказа повече от достатъчен, за да бъде стигната и надмината тази сума и в крайна сметка Broken Age събра 3.3 милиона долара – абсолютен рекорд за Kickstarter по онова време и един от най-добре подкрепените проекти изобщо до момента.

 Виж още: Български комикс кандидатства в Kickstarter

Успехът на Broken Age до голяма степен олицетворяваше позитивизма от ранния период на Kickstarter. Тогава инициативата се възприе като добра алтернатива на традиционния метод за финансиране на видео игри и във въздуха витаеше един неизказан, но добре осезаем оптимизъм, че едва ли не всеки, който има минимални технически познания и добри идеи може да стане гейм дизайнер, а милиони ентусиазирани фенове ще се втурнат с отворени портфейли да подкрепят проекта му.

Както обикновено става, разочарованието не закъсня.

Малко по-късно Kickstarter също се натъкна на проблеми – фалшиви проекти, недовършено финансиране и огромен наплив на предложения със съмнителна техническа и артистична стойност показаха, че пътят от представянето на една страничка с нахвърляни на нея идеи през реализацията им до пускането на завършения продукт е дълъг и не всеки може да го извърви успешно. Скорошата поява на първата част на Broken Age както и на още две финансирани през Kickstarter игри – The Banner Saga и République – обаче връща оптимизма. Наистина, всички те са дело на по-изтъкнати дизайнери, но няма съмнение, че публичното финансиране вече е достатъчно популярно и улегнало, за да промени начина, по който могат да се подкрепят проекти. И в момента самият акт на даване на пари срещу нищо повече от добре представен проект за бъдещ продукт си остава рисков, но потребителите постепенно се научиха да отсяват смислените предложения от фалшивите обещания. Здравата мисъл, предпазливостта и доброто познаване на света на игрите продължават да са задължителни, а хубавото е, че все повече хора ги проявяват.

 Виж още: Deltaprintr – домашен 3D принтер под 700 долара

През тази година трябва да бъдат завършени още два интересни проекта, финансирани през Kickstarter –  Project Eternity и Wasteland 2. Star Citizen и Mighty No. 9 вероятно се нуждаят от още време, за да бъдат приключени, но когато това най-сетне стане шансът хората, които са ги подкрепили предварително и онези, които са готови да си ги купят веднага, да останат доволни от полученото е голям. Този тип финансиране не е и не трябва да се разглежда като някаква панацея за разработчиците, благодарение на която да избегнат традиционни модели на издаване и разпространение, но позволява на смислени идеи да получат реализация благодарение на преките си консуматори – геймърите. При всичките си първоначални недостатъци Kickstarter е стъпка в правилната посока и успешен бизнес модел, който с времето може да носи и още иновации за гейм индустрията.

Автор: Иво Цеков