Colin McRae: DiRT 2

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 11 дек. 2009

През тази седмица се занимавах с колата – сменях ангренажния ремък, филтрите, маслото, ролките. И си представях как паля вектрата и тръгвам от София за Италия ей-така, без цел. Ще търся хостели с джипиеса, а гаджето и кучето ще спят спокойно на задната седалка, уверени в моята добра компетенция за европътешествие. Но не стана така. Колата поиска и ремонт на някаква гарнитура, гаджето пожела да ходи на рожден ден на приятелка, на който не можело да не отиде, а кучето… то просто махаше с опашка, което сигурно значи, че се радва, че не е отишло на Ботуша. Ето защо реших да заместя реалността с качествен дериват и той, предвид еврофантазиите ми, щеше да е най-подходящ под името Dirt 2.

Преди да се гмурна в продължението обаче, ми хрумна да си попрочета статията за първата част от преди две години и половина. Оказа се, че тогава играта е била на оптимума на компютърните конфигурации и дори съм изразил опасения, че не всички геймъри ще могат да я опитат на домашния компютър в пълната й функционалност. Днес обаче, въпреки критиките по отношение на иновативността и подобренията спрямо първата част, всъщност играта се поддържа от всяка средностатистическа машина, купена преди 3 години за 700 лева, а сега търгувана за 300. И извинявайте, жестът на разработчиците Dirt 2 да работи добре на машина за 150 евро, си е направо похвален.

Иновативно

При пускането на играта веднага прави впечатление променената й физика. Колата се усеща качествено различно. Движението на всяка машина сега е супер реалистично и тя стои уверено на четирите си колела. Ако преди например тежестта на автомобила беше фиксирана и не влияеше на състезанието, сега различните возила имат собствено поведение в зависимост от масата си.

Но не само физиката е претърпяла видими промени – разбира се иновации са внедрени и в енджина, който е от трето поколение с нова осветително-рендерирана система, която предоставя непознати нива на дълбинни детайли по релефа и цялостното обкръжение въобще. В началото на всяка надпревара вашият тунингован звяр ще бъде лъскав и намазан като изваден от шоурум на Цариградско шосе, но след като покарате из прашните писти, той постепенно ще се покрие с кал и накрая колите ще се различават само по формата си, но не и по цвета. Водата винаги е била враг на автосъстезателите. В тази версия на Colin McRae на нея е обърнато особено внимание. Навлизайки в локва, освен супер реалистичното опръскване на стъклата и наоколо, ще има опасност да се превърнете в неуправляема моторна лодка, ако не прецените кога и колко продължително да натиснете спирачките.

Още от предната версия в играта е замислена функцията за повтаряне. В зависимост от нивото на сложност вие можете да спрете състезанието и да се върнете в по-предишен момент, когато ситуацията за вас е по-благоприятна, за да може да поправите грешките си. Разработчиците са на мнение, че тази иновативност ще даде много приятни емоции в жанра на състезателните игри изобщо.

Съществено

Като цяло първата Dirt беше приета много добре от критиката, но недоволство се забелязваше основно по отношение на ненадеждния и неконкурентоспособен мултиплейър режим, в който приятели да могат да пробват своите сили един срещу друг в реално време. Мултиплейър имаше, но абсолютно не такъв, какъвто геймърите очакваха. Всичко това е вече различно в Colin McRae: DiRT 2. Сега властва правилото – всички автомобили, всички трасета, всичко в режим онлайн. В общи линии авторите на играта са отделили подобаващо внимание на мрежовата й част, което предизвиква задоволство. Например там е помислено за разделение на силните играчи от аматьорите и по този начин състезанията са добре балансирани.

Сред другите радостни обстоятелства е фактът, че можете да играете като българин и родният трибагреник да се кипри гордо пред вашето име. Изглежда, че въпреки плачевното състояние на нашия спорт, влизането в Европейския съюз си има поне някои видими предимства – хората научават за нас и започват да ни уважават.

Стартирате в един своеобразен дом на колела с малка прилежаща към него територия, на улицата реве тълпа, музиката бичи, а във фургона бръмчи включен телевизор. На масата ще откриете карта на света, където ще можете да избирате следващата гонка, а разположените наоколо снимки позволяват да изберете и купите ново возило. Разбира се, най-накрая се озовавате на пистата, избрана върху едно от множество късчета земя от картата, където ви очакват едни или други съревнования. Както е типично за жанра, докато се качваме в нивата, откриваме все повече нови и нови територии, на които да се състезаваме. Когато „расте“ географията на гонките, растат и нашите възможности, а вследствие на това – и популярността, и парите ни.

DiRT 2 предлага на жадните за адреналинови преследвания богат асортимент от всевъзможни гонки, като спринт на бъгита или на състезателни возила. Колите също са доста, като сред тях фаворити са американските, европейските и японските, плюс бъгитата и джиповете. Всички са лицензирани и са меко казано добри копия на оригинала. Имам приятел, фен на Субару, и бях приятно изненадан от акцента, поставен от разработчиците върху тази гениална японска кола. Както динамиката, така и поведението на пътя на японската лястовица, са достоверни, което гарантирам от личните си впечатления при шофирането на коли от тази марка – а той има цели три модела. В играта всяка машина си има своя индивидуален и неповторим характер, а различията в управлението и динамиката се усещат особено отчетливо. Тунингът пък е възможен от цветовата гама на ламарините до окичването с всевъзможни висулки из купето.

Един от минусите на играта е, че често наградите ни поставят в ситуацията да нямаме алтернатива – ако искаш да участваш в гонката, плати това и това, а накрая ще получиш това и това… Без други варианти. Във време, когато всички създатели на игри се стремят да дават максимална свобода на действието при кустомизацията на колата ви, това изглежда наистина странно.

Застрахователно

Сред възможностите за щети са предвидени два режима – състезание с тотални щети по колата, т.е. когато машината ви се преобърне три пъти по таван и се паркира в основата на някой мост, логично да не можеш да продължиш и да трябва да преиграеш; и, второ, с видими щети – когато очукваш отвсякъде щайгата, падат ти броните, изкривяват се калниците, отхвърчат вратите и т.н., но двигателят си остава здрав и криво-ляво довършваш кръга. Особено драматични щети ще можете да получите при шофирането из планински и офроуд терени. Не забравяйте и да сменяте ъгъла на изглед от пилотската кабина, за да видите реалните табла на новите модели, с които ще играете. В играта са се присъединили и лицензирани бъгита, но и спортните коли са представени на най-високо ниво.

Графично

В DiRT 2 ще можете да карате по живописни места из Европа, Северна Америка и Азия, защото графиката, без излишна скромност, е блестяща – ярки и наситени цветове и текстури, свежи и реалистични спецефекти, най-често предадени като облаци от прах, лепкава мръсотия, пръскащи парченца чакъл изпод гумите и още много визуални благинки.

Сигурно вече знаете, че играта се възползва от възможностите на DirectX 11. С въвеждането на Windows 7 той стана достъпен като част от операционната система и същевременно бе пуснат за изтегляне за Windows Vista. DirectX 11 е предпочетен от Codemasters, защото води до усъвършенстване на реализма в надпреварите. Новата поддръжка подобрява автентичното движение на водата, праховите наслагвания и движението на тълпите от хора около пистите. Цялата тази модерна идилия е благодарение на Shader 5.0, а в разработването на играта важен дял заема компанията AMD, която активно подпомага разработчиците с експертизи по отношение на новата технология.

Codemasters просто ни показаха как трябва да изглежда състезателна игра три  години преди края на света. Е, шегичка, имах предвид просто в края на отиващата си 2009 година. DiRT 2 е приятна да се играе, да се слуша, да се гледа – всичко. И като си помислиш, че някога Need For Speed беше безусловният крал на аркадните гонки…

Автор: Свилен Енев

Прочетете още нещо