The Void

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 12 ное. 2009

Да се пише за тази игра, е доста трудна задача. Веднага разбираш, че широките маси няма никога да я разцъкат. Твърде мрачни и зловещи нива, напомнящи някой кошмарен сън, а това и съчетано с персонажи, „облечени“ със съвсем оскъдни одежди в един жанр, който все още не се е пръквал на геймсцената… Някои я причисляват към фентъзи екшъна, други я определят като ролева игра, а има такива, които я квалифицират като куест или хорър приключение, впрочем както е и заявена. Аз не се наемам да дам точна оценка. Последната игра, над която толкова се е умувало, е може би излязлата през далечната 2001-ва Parkan.

Но да видим по-внимателно какво имам предвид. В The Void има неигрови персонажи и такива, с които можете да проведете интересни и задълбочени беседи, както и да ви се поставят задачи – това силно я доближава до куестовите заглавия. От друга страна – визията през вашия поглед, типично шутърното управление и възможността да отстрелваш пълчища врагове – са явни черти на екшъна от първо лице. Освен това главният герой има лични характеристики и умения, които може да „напомпва“, което е намигване от света на ролевите игри. И в същото време ще се занимавате да развивате и ресурси, за да получите постоянен приток на цветове…

Стана сложно, нали?

Може би и затова играта, още преди да е излязла, получава първото място в направлението „Най-нестандартен проект“ на Конференцията на разработчиците на компютърни игри в Русия.

Действието се развива в град, наречен Промеждутък (пространство, което има илюзорни и фантастични черти, където е нарушено и течението на времето). Този свят е населен от десет напълно голи Сестри. Всяка от тях живее в свое убежище. Но според каноните на народните приказки, както и заради всякакви други религиозни мотиви, Сестрите трябва добре да се пазят от всякакви социално неприемливи и неетични личности. Например от вас, главния герой, който – убеден съм – няма как да не си помисли някои доста неморални неща, гледайки голите тела на девиците, по които – още повече – ще трябва да рисува… Стражите, които ги пазят, пък се наричат Братя. С тези мили, добри и сговорчиви създания ще се наложи да се срещаме не един и два пъти по пътя на изкачването от подножието на Промеждутъка до самия му връх. А може пък и да не се срещнем. Истината е в това, че голяма част от игровите събития се генерират на случаен принцип. И така, насложени един върху друг, тези първоначални ситуации създават много и съвършено уникални варианти за развитие на играта.

В общи линии, какво точно трябва да се прави в тази игра, не е много ясно. Стартирайки приключението, вие се оказвате въвлечен в древна екосистема, която изглежда неподредена и дори хаотична, а взаимодействията между населяващите ги същества не са много разбираеми. Главната ви цел е бързо да се доберете до едно такова недружелюбно място и накрая

да го оставите така, че да се гордеете

Този сюрреалистичен свят се състои от субстанции, които дават възможност на всичко живо да действа и съществува – това са Цветните Лимфи. В процеса на ежечасна борба за оцеляване, вашият герой ще има стълкновения с други съперници, които също като него са жертва на странния свят. Братството на Кошмарните ловци – чиито задачи са познание и служение – боготвори Лимфите, но те, макар и доброволни пленници, са готови на всичко да се махнат оттук. За целта прибягват до вашата помощ.

Кръвта на ловеца, омагьосаните същества, благосклонността на сестрите, усвоената плантация – целият този кръговрат е „храна“ и източник за Лимфите. Всяко друго действие: борба, разговор, ловуване, търсене, пътуване – са „разход“ на тях. Краткият им живот се изразява в алчното желание на Лимфата да поддържа силата и да се превръща с цената на собствената си душа в палитра от разнообразни цветове, с помощта на които движи света и разгадава неговите тайни.

Веднъж на сто удара на сърцето се ражда нова Цветна Лимфа – единствената радост, ценност или проклятие в тази странна вселена. Цветна Лимфа – това е група жива субстанция, пробуждаща у човека възможността да прави неща, граничещи с чудесата. Природата на и логиката за възникването на Лимфите са неясни. Всеки цвят има собствена воля – както приятелска към човека, така и враждебна и опасна. Само цветната Лимфа дава живот, но тя представлява и сериозна заплаха за героя (има и безцветна Лимфа, но за това няма да ми стигне времето). Всеки от седемте основни цвята си има свой характер, темперамент и особености, влияещи на игровите фактори. Макар че цветът стои скрит, той дава на носителя му преимущество. И все пак дори и лошите последствия си струват – светът ще се промени необратимо.

Играчът ще трябва да намери подходящия цвят за разрешаването на конкретната ситуация и както разкраси света, такъв ще бъде и финалът. Често той ще трябва да се примири с факта, че му се предоставят само такива цветове, които са опасни за него или противоречат на избраната от него тактика. В играта няма мана или злато, или пък друга някаква ценност – единственият ресурс, за който ще се борите, са

цветовете

Класовете и световете са безбройни и всичко си има точни имена – както сестрите (Ава, Ута, Юна, Ире, Ели, Има и т.н. ) и братята (Броненосец, Жонгльор, Надзирател, Тиранин и др.), така и цветовете – сребро, пурпур, изумруд, злато и т.н. В края на играта ще ви се предостави статистика на преминаването на сагата, съдържаща рейтинг по стобалната скала, който се формира от пълнотата на изследванията в играта, завършените задачи, броя на намерените „великденски яйца“ и победите над Братята.

Какви пък са тези яйца, ще попитате. Това е известното още като Easter eggs – разновидност на тайна, оставена в игра, филм или програмен продукт, замислена от разработчиците. Разликата между „великденското яйце“ и обикновената игрова тайна се състои в това, че неговото съдържание по правило не се вписва в общата концепция, не е в контекста на сюжета и има дори ролята на своеобразна шега за внимателните играчи или зрители. Днес такива „яйца“ може да се срещнат навсякъде – дори в мобилни телефони. Пример за това е и ако напишете вместо уеб адрес във FireFox просто about:Mozilla. 🙂 А в The Void те са цели 25.

Вече ще ви оставя насаме с тази главоблъсканица, за да си създадете сами впечатления за играта. На разработчиците от Ice-Pick Lodge аз свалям шапка – винаги трябва да се приветстват начинания, които са извън обичайния подход за създаване на нови заглавия. Техните нестандартни и самобитни проекти, ако не друго, поне ще се превърнат в интересни представления както за геймжурналистите, така и за геймърите с въображение и либерални възгледи.

Автор: Свилен Енев

Прочетете още нещо