Borderlands

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 ное. 2009

Сякаш някак без да иска, Borderlands се превърна в едно от най-чаканите заглавия за тази година, особено като се има предвид неочакваната суша към края на годината. Рекламирана като успешна кръстоска между FPS и RPG, издържана в оригинален визуален стил, играта действително оправдава надеждите и заплашва да установи нов стандарт в комбинирането на жанрове. След повече от 20 часа игра – което по стандартите на Borderlands е по-скоро опипване на почвата – можем да кажем само едно: 

Хващайте кораба и напред към Пандора!

За незапознатите, това е името на планетата, където се развива действието в играта. Колонизирана преди време с надежда за по-добър живот, тя се оказва неблагодарен нов дом за колонизаторите и онези, които успяват, я напускат бързо. Останалите заживяват в обстановка, наподобяваща тази в Дивия Запад. Едниствено слуховете за тайнствено подземие, пълно с високоразвита извънземна технология, продължават да придават някаква стойност на планетата.

Това обаче се оказва достатъчно за четирима търсачи на приключения, които се отправят към Пандора. Мордекай е ловец, който си служи най-добре с пистолетите и снайпера, а на помощ му идва верния и смъртоносен домашен любимец, който може да убие няколко души едновременно. Лилит е сирена, чийто крехък вид се компенсира със способността за телепортиране. Роланд е войник, който си служи отлично с огнестрелни оръжия, а специалното му умение е разполагането на картечница, която служи и за щит. Според първоначалните планове на хората от Gearbox героите в играта е трябвало да бъдат само трима, но след като ги създали, установили, че им липсва класическия образ на танка. Така се появил Брик, който е истински великан със специално умение, наречено „berserk”, при което за кратко той почти не понася щети.

След като изберете героя си, започва дълго приключение, което ще ви отведе в над 150 куеста. По-голямата част от тях са избираеми, но полезни, докато задължителните за история са около 30. Куестовете предимно са от типа на „отиди в точка Х, избий всичко живо, вземи предмет Y и го върни обратно”. Но веселбата се крие в изпълнението, а не в крайния резултат. През времето, в което не изпълнявате конкретни задачи, може да бродите из Пандора и да упражнявате мерника си върху най-различни противници, сред които най-много са едни четирикраки гадини, наречени скагове, които идват във всевъзможни размери и сила.   

На прицел

В основата си геймплеят на Borderlands е свързан с адски много стрелба от първо лице и за да бъде успешна играта, е просто задължително шутър механиката да работи. За щастие ветераните в жанра Gearbox са се справили добре. Без да се заблуждавате от анимационния вид на играта, оръжията в нея се държат съвсем прилично, а престрелките се не по-малко интензивни от тези в традиционните шутъри от първо лице. Авторите на играта са се отказали от механиката на заглавия като Fallout 3, където успешния изстрел се изчислява от енджина на базата на различни статистики, а са заложили на рефлексите и реалните умения. Така ако сте достатъчно бързи с мишката, няма опасност да пропуснете, само защото компютърът е добавил лош шанс към резултата ви.

Играта не предлага особено подробно ниво на поражения, което означава, че не може да свалите някой на колене, ако го простреляте в крака, нито да го накарате да изпусне оръжието си, ако поразите ръката му. Единственото по-добро попадение е изстрел в главата, който се брои като критичен удар. За вашата защита пък се грижат самозареждащи се енергийни щитове, познати ни от Halo, а някои от тях имат допълнителни свойства като възстановяване и на вашето здраве.      

Да влезе RPG механиката

Двата най-важни елемента от RPG страната на Borderlands безспорно са уменията на героите и плячката. Подобно на Diablo II и World of Warcraft тук всеки герой има три отделни дървета с умения, които може да повишава с придобитите точки. Разбира се, хадркор RPG феновете веднага биха изтъкнали, че ролевата механика не е достатъчно комплексна и разнообразна, но бидейки игра-кръстоска между жанрове – и съответно стремяща се към максимално широка публика – Вorderlands просто не може да си позволи да бъде прекалено хардкор. Това не означава, че нямата не разположение достатъчно варианти, по които да моделирате героя си. Всеки от четиримата разполага с едно основно умение, което може да отключите малко, след като започнете игра. След това трябва да се заемете с уменията, които също стават достъпни едно по едно.

На свой ред системата за генериране на плячката несъмнено напомня тази на Diablo II. Тя работи на абсолютно случаен принцип, което означава, че може да се натъкнете на най-различни приятни изненади дори когато претършувате останките на някой съвсем обикновен бандит. Системата използва за ориентир настоящето ниво на вашия герой, така че с напредването на играта за вас стават достъпни все по-мощни оръжия. Цифрите, които авторите на играта предлагат, са наистина внушаващи – според тях общият брой оръжия в Borderlands надхвърля три милиона. Подобно количество е трудно да се провери след едно изиграване, но е факт, че системата за генериране на предмети борави с огромен брой компоненти, когато създава всяко оръжие, и така наистина може да се сдобиете с картечен пистолет с оптически мерник или помпа, която изстрелва по шест гранати наведнъж. За да е максимално удобно да се ориентирате в разнообразието от предмети, е приложена друга позната идея – оцветяването им по различен начин в зависимост от тяхната сила. Така всяко оръжие или броня, което срещнете, ще бъде в бяло, зелено, синьо, лилаво и оранжево. Голяма част от по-добрите имат най-различни специални ефекти, като сред по-колоритните са снайпер, който подпалва врага, автомат, изстрелващ корозивни патрони и много други. Освен оръжията, играта генерира още енергийни щитове, модификатори за гранатите и за уменията. Интересен модификатор, на който може да попаднете е Transfusion, при който енергията на противника се прехвърля при вас.

Има ли хляб в Пандора?

Рекламирайки играта, от Gearbox твърдяха, че геймърите няма да видят екран за зареждане, след като веднъж стартират Borderlands. Подобно на доста PR трикове и тове се оказа лъжа, но светът на Пандора действително е много голям и разнообразен. Движейки се из него ще срещнете прашни каньони, пръснати поселища, гигантски пещерни комплекси и заснежени върхове, над които се редуват виртуален ден и нощ. Основните места на картата остават непроменени, но играта генерира внушително количество вторични елементи като пещери, кули, бункери и базови лагери, пълни с врагове.

Borderlands е амбициозно начинание, което обаче не е лишено от някои недостатъци. На първо време, историята в играта е твърде слабо развита и въпреки че е достатъчна, за да ви даде претекст за здрав екшън, никога не стига по-далеч. Впечатляващото начало на играта за съжаление не се пренася по-нататък и след часове игра няма да видите някакви анимации или по-подробно представяне както на вашия герой, така и на NPC-тата. Битките с босовете понякога са по-безинтересни от обикновените престрелки и в повечето случаи при тях нещата се свеждат до изпразване на целия наличен арсенал в съответната гад. Говорейки за оръжията, трябва да отбележим, че внушителната милионна цифра, спомената по-горе, е доста раздута и много от предметите, които ще срещнете всъщност са модификации на такива, каквито вече имате. Тъй като с много малки изключения не може да ъпгрейдвате оръжията си, в момента, в който откриете нещо по-добро, трябва да изхвърлите старото, дори когато сте го придобили само преди няколко минути.

В много отношения Borderlands не може да бъде обективно оценена, тъй като дори и след като качите максималното 50-то ниво, може да продължите с изследването на планетата. При повторно изиграване, енджинът ще генерира нови противници със съответното ниво на сила, така че да имате ново предизвикателство. Една от най-силните черти на играта пък е мултиплейъра, при който играта с до още трима приятели може да се вдъхне живот дори и в по-скучните изживявания, познати ви от сингъл режима. Най-сетне, от Gearbox вече обявиха първото DLC за играта, наречено The Zombie Island of Dr. Ned, а вероятно след него ще последват и други пакети.

От видяното до момента обаче Borderlands печели сърцата на геймърите. Липсата на интригуваща история и повтаряемостта се компенсират напълно от разнообразните оръжия, непрекъснатия стремеж към подобряване на екипировката и веселбата с приятели.

Автор: Иво Цеков

Прочетете още нещо