The Wheelman

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 27 мар. 2009

Холивудската звезда Вин Дизел изглежда е твърдо решен да добие популярност и в компютърните игри. След успешния старт с The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay той отново е във виртуалния свят, този път в ролята на мистериозен шофьор, чиито умения и голяма уста са легендарни. Въпреки че действието на играта се развива в Европа, The Wheelman е издържана в най-добрите традиции на американските екшъни. И съвсем като на филм тя се спаси и мина през деветте кръга на Ада, за да достигне до жадните за приключения фенове.

Дали си заслужаваше чакането?

За пръв път The Wheelman бе обявена още през февруари 2006 г., когато Midway придоби правата за нейното издаване. Тежката съдба на компанията, която наскоро обяви банкрут, доведе до многобройни отлагания на играта. В крайна сметка с нейната дистрибуция се заеха гигантите от Ubisoft, които явно са преценили, че в нея има потенциал за нещо голямо. След доста часове, прекарани в бясно каране по улиците на Барселона, можем да кажем, че както при всяко друго нещо в живота, истината е по средата – The Wheelman е динамична игра с много ефекти, която обаче не се отличава особено от останалата продукция в жанра.

По своята същност The Wheelman представлява екшън от трето лице, в който прекарвате времето си в автомобилни преследвания или престрелки върху една огромна отворена карта. Звучи ви познато?! Не е нужно да сте маниакален геймър, за да се сетите, че момчетата от Tigon Studios са решили да заложат на добре познатата рецепта на поредицата Grand Theft Auto, като са сложили и един виртуален Вин Дизел за по-голяма достоверност. Всъщност макар GTA да е по-натрапчивото сравнение, поради факта, че толкова много игри се опитват да я копират, The Wheelman има повече сходство с друга легендарна поредица – Driver. Причината е, че както подсказват заглавията и на двете, ще прекарвате доста повече време зад волана, отколкото в тичане по улиците.

The Wheelman залага на една добре проверена схема – действието се развива в голям град, свободата на придвижване е пълна, има и множество – цифрата 105 наистина е впечатляваща – странични мисии, които да ви задължат възможно най-дълго пред монитора. Нещата обаче се случват постепенно и в началото сте просто един чужденец в негостоприемната Барселона. Макар и не от ранга на американските мегаполиси – или на Либерти Сити ако щете – каталунската перла е не по-малко вълнуващ град. Авторите на играта са се постарали да пресъздадат голям брой реални забележителности, така че ако някога сте имали щастието да посетите Барселона, сигурно ще има какво да си спомните. Този път обаче вашето гостуване със сигурност ще бъде по-тежко, защото ви предстои да влезете в ролята на Майло Бюрик – агент под прикритие, чиято задача е да проникне в подземния свят на Барселона и да разплете мрежата от загадки, която го обгръща.

Играта има доста разчупен сюжет, който ви позволява както да се придвижвате по основната линия, така и да се занимавате със странични мисии. Подобни мисии включват доставянето на коли за определено време, откриването и отнемането на мотори и най-различни други занимания. Ако не ви се занимава с тях, просто може да ги прескачате и да се съсредоточите върху развитието на историята, но те са полезни, защото ви осигуряват допълнителни приходи. Полицията също е фактор в играта – подобно на GTA и тук има няколко степени на преследване, а за да се освободите от досадните ченгета, трябва да излезете от полезрението им и да не попадате в обсега на полицейското претърсване. За целта пък в отделните квартали на града услужливо са пръснати гаражи, където може да смените возилото си с друго, което не се набива толкова на очи. Като цяло виртуалната Барселона е интересно място със свой-собствен пулс – хора и коли непрекъснато се движат насам-натам, а почти всичко, през което минете, може да се счупи. Всяка мисия обаче има точно определени условия, при които се развива, така че честотата на трафика и часа от денонощието се определят от историята.

Истината е в колите

В такъв голям град няма как да стигнете далеч пеша и Майло знае това много добре. Ето защо първата му работа е да се сдобие с возило, с което да започне своите посещения при местните подземни босове. Колите в играта са навсякъде и майсторството зад волана е от първостепенно значение. Любопитно е, че с изключение на само няколко марки като Понтиак и Опел, останалите автомобили са измислени, макар и наподобяващи реални возила. Тъй като в по-голямата си част играта е рейсър, поведението и управлението на колите е от ключово значение. За тази област можем да кажем, че определено има и по-лоши примери. Авторите са се справили прилично и след като свикнете с контролите, може да станете непосредствен участник в някои крайно вълнуващи преследвания. Героят на Вин Дизел има умения, които превръщат колата в нещо повече от средство за придвижване. В неговите ръце тя е и смъртоносно оръжие, което с няколко умели маневри може да изхвърли противника от пътя или направо да го преобърне. Наред с това може да правите дрифт, каскади и обръщания на 180 градуса – последната маневра е особено подходяща, когато искате внезапно да се озовете лице в лице – или по-скоро броня в броня – с преследвача ви и да изпразните оръжието си в него. Не че това е толкова лесно, но ако следвате услужливите текстове, които ви обясняват ключови моменти от играта и се поупражнявате достатъчно, ще може да го направите. Всеки автомобил има определена издръжливост и когато я намалите до край с поредица от блъскания и стрелба, имате време за една довършваща маневра, с която да извадите колата от строя.

Майло има и други специални умения. Едно от тях е способността му да се концентрира до най-висша степен, така че да прави невъзможни маневри и да ускорява скоростта с еквивалента на нитрото от Need for Speed. Концентрацията се трупа, когато карате бързо и правите каскади, а се намалява, когато се удряте в други коли или блъскате пешеходци. Особено бе рекламиран и т.нар. airjacking – каскада, сякаш излязла от поредния американски екшън. При нея героят се прехвърля в движение в друг автомобил, изхвърля шофьора му и поема управлението. На практика това става по следния начин – приближавате се плътно зад целта и задържате десния бутон на мишката, при което Майло отваря вратата си и се подготвя за скок. Ако успеете да издържите в това положение десетина секунди, получавате зелена светлина и при освобождаването на бутона Майло ефектно скача върху покрива на предната кола и оттам прониква вътре. Проблемът е, че всякакви препятствия, които могат междувременно да се появят, както и маневрите на преследваната кола, ще ви накарат да се приберете обратно зад волана и да изчакате по-изгоден случай за маневрата. Макар и да звучи малко фантастично, тази каскада е полезна в много случаи, например когато сте в разгара на сериозно преследване, а собствената ви кола вече е почти разбита.

След финалните надписи

The Wheelman е интересна и амбициозна игра, която показва желанието на Вин Дизел и неговия екип да се превърнат в по-сериозен играч в гейминдустрията. Технически играта е на добро ниво и използва популярния Unreal 3 енджин. Мисиите са придружени с добре подбрана музика, която съвсем в унисон с Барселона включва предимно латино ритми от рап, фламенко и други стилове. Не трябва да забравяме и актьорските умения на самия Вин Дизел, който освен външния си вид дава и гласа си на главния герой. Проблемът на The Wheelman е, че се превръща в третата игра за по-малко от половин година – след GTA IV и Saints Row 2 – която идва с претенции за отворен геймплей и гангстерски сюжети. За да изпъкне в такава среда, един продукт трябва да предложи малко повече. Независимо от това играта определено трябва да бъде изиграна, най-малкото докато чакаме новото приключение от Хрониките на Ридик.

Автор: Иво Цеков

Прочетете още нещо