Far Cry 2

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2008

Субсахарна Африка е едно много, ама много различно място. Наред с неземните красоти и пълно безметежното спокойствие тази част на света предлага невероятно брутални военни конфликти, бедност и ужасяващи болести. Само за пример – в настоящето около 60% от всички заразени с ХИВ-вируса живеят в този отрязък на континента, в Конго отново бушуват размирици, сомалийски пирати вилнеят на воля, а един мой приятел антрополог, който отиде на експедиция в джунглата, получи официален документ, който гласеше: “при проблеми се свържете с чуждестранния легион”…

С други думи общата картина на този кът от планетата е прилично зловеща и не е никак чудно, че точно тя е арена на един от най-очакваните и добри шутъри за годината – Far Cry 2

Совите отново не са това, което са…

Преди да се задълбочим в новото произведение бих искал да вмъкна следното лирично отклонение: Епизод 2 е един страхотен продукт, който няма почти нищо общо с първообраза си, освен жанра, екзотиката на локацията, из която се вихри действието, разпространителя и още една-две груби “технически” черти. Ако очаквате да видите някой познат персонаж или носталгичен намек, по-добре не се захващайте.

Историята на прясната игра ни запраща в неназована и разкъсана от баталии африканска държава, в която две основни фракции -APR и UFLL, мерят сили в нещо като малка гражданска война. В началото на сценария наша милост влиза в ролята на наемник, който трябва да открие и убие Чакала – търговец на оръжие, който снабдява враждуващите страни и на практика поддържа конфликта жив.

За съжаление на героя уж простата мисия се обърква тотално още от самото начало. Злодеят ни сгащва напълно безпомощни, но по някакво неведомо кармическо стечение на обстоятелствата се смилява над нас и ни пуска да се оправяме, както можем, в целия околен афрохаос.

А сега накъде?

Една от основните червени точки на Far Cry 2 е, че предоставя отворено поле за действие. Начинът, по който могат да се достигнат финалните надписи, варира и зависи основно от действията на героя. Детайлите, вмъкнати в сценария на шутъра, са прилично много. Повечето от тях са интересни и наистина разнообразяват преживяването – така например един от ограничаващите моменти е, че героят хваща малария, която по един или друг начин трябва да бъде третирана, друг е свързан с начина, по който взаимодейства с потенциалните съюзници и т.н.

Допълнително свободата, която имате от самото начало, не опира единствено до събитията, свързани с основната сюжетна линия. Например, ако в дадена мисия наша милост трябва да нападне малко по-голямо количество врагове, извършването на атаката и провеждането й се изменят значително в зависимост от времето на деня. Ако решите да нападнете през нощта и сте достатъчно добри, можете да направите някое здраво нинджа изпълнение, ако пък сте любител на старите екшъни с губернатора на Калифорния или Силвестър Сталоун, просто можете да нарамите някой калашник и да тръгнете да трепете врага с възможно най-много пукотевица по пладне.

Много добър елемент на Far Cry 2 е и това, че през повечето време героят е зает с една единствена задача и няма хиляди куестове, които да седят преплетени в листата за изпълнение. Ако играещият е малко по-ориентиран, краят на действието може да настъпи след малко повече от ден и половина непрекъсната игра, което, приведено в нормално времево натоварване, би отговорило на седмица и нещо лежерно джиткане.

Минуси

Ако трябва да бъдем честни: действието във Far Cry 2 има и няколко леко дразнещи страни. На първо място много от обясненията и въвеждащите кадри са монотонни и бавни. В определен момент играещият може да остане с впечатлението, че е попаднал на нескопосан аматьорски филм. Сцените са дълги и реално не могат да бъдат прескочени, всичко бива обяснявано с леко забавяне, по време на което човек започва да се чуди дали току-що вярната щайга не е изпушила и картинките на екрана не са замръзнали като за последно.

Втори дразнещ мотив в шутъра са гигантските разстояния, които трябва да бъдат прекосявани. “Вселената” на Far Cry 2 е прилично голяма и често придвижването от точка А до точка Б може да отнеме малко повече от разумното, дори и ако се използва някое от разхвърляните по картата превозни средства. Извадени от контекста, някои моменти в геймката приличат на примитивни и леко досадни симулатори. От време на време по пътищата изникват и зле настроени индианци и настава патаклама, но като цяло историята с предвижването вероятно ще изнерви определено част от публиката.

Арсенал

Като всеки уважаващ се екшън, Far Cry 2 отделя специално внимание на оръжията, с които раздавате правосъдие и прогресирате в сюжета. Пуцалата, които се срещат, са разнообразни и ще допаднат на всеки. В случая основното ограничение е, че героят има четири слота, в които да закрепи основните си приспособления за убиване. Първата ниша е за вярното мачете, втората за пистолет или предмет, третата за главно оръжие – калашник или нещо от рода, а четвъртата е за специално чудо от типа на гранатомет или огнехвъргачка – все големи и мощни топузи. Нещо, на което много хора биха се зарадвали, е че почти от самото начало на играта наша милост разполага с прилично голям избор от различни летални предмети, с които да трепе противника.

Интересен момент в случая е, че не всички оръжия, които се срещат из действието, са еднакво качествени. Ако прибегнете до автомата на някой изпаднал бунтовник, то има голям шанс оръжието да бъде старо и силно амортизирано – засечките при подобен овехтял арсенал са чести и могат да доведат до някои наистина интересни и не много безопасни изпълнения. За съжаление по подобие на пътуването, в един момент и този елемент от геймплея може да стане прекалено досаден. Единственото решение на проблема е постоянна употреба на нови пуцала.

Герой

Героят, който управляваме, има някои много реални и едновременно с това нереални черти. От една страна, малко по-продължително тичане и натоварване води до видимо замайване, маларията има отчетливи симптоми, а и спането не е нещо за пренебрегване. От друга, по-фантасмагорична гледна точка, нашият персонаж е идеален пример за всестранно развита личност. Подопечният наемник може да ремонтира машини за секунди и е невероятен спец в лечението на наранявания. Ако врагът ни е понапълнил с олово, в повечето случаи просто забиваме по една спринцовка и екшънът продължава.

AI

Освен класическата интерпретация на абревиатурата AI – artificial intelligence (изкуствен интелект), съществува и един друг и често подходящ вариант – “изкуствен идиотизъм”. Колкото и добри да са всички останали страни на Far Cry 2, то толкова посредствен е използваният изкуствен интелект. Често противниците извършват абсолютно неадекватни движения, изпадат в нещо като ступор, а през определена част от действието се държат като жертви на ужасяващи експерименти, включващи поне две лоботомии. Е, ако трябва да бъда честен, положението не е чак толкова зле, но наред с всички други детайли, човек наистина би очаквал поне една идея повече мисъл от страна на иначе толкова добре визуализирани виртуални опоненти.

На живо от фронта в HD

Един от основните елементи, които осмислят разцъкването на играта, е нейният външен вид и звучене. Графиката на Far Cry 2 е страхотна. Меко казано. Детайлите по героя и неговите оръжия са класическо изпълнение, но това, което е и най-силният коз, е атмосферата и цялата околна среда. Африканските пущинаци са пресъздадени невероятно с всичките им отделни тревички, дървета и залези. Ефектите от рода на взривове и огньове са истинска радост за окото и си заслужават да бъдат видени. Равнището на подробност в някои дребни околни детайли е учудваща. Всъщност тук отново има малък отрицателен момент и той е, че ако искате да се насладите на всеки оттенък и пиксел, ще трябва да се сдобиете с някоя прилично мощна щайга.

Струва ли си парите парите

Far Cry 2 е прекрасен и забавен шутър. Очакването си заслужаваше напълно. Дребните пък и не чак толкова дребни минуси от рода на дълги пътувания и слаб изкуствен интелект по-скоро остават на заден план. Като цяло играта е сред попаденията на 2008-а. Ако еволюцията в графиката на PC игрите продължава със същите темпове, просто не искам да си представям чудесата, които ще ни засипят след пет-шест години. Ако търсите забавен коледен подарък за някой любител на пуцалки, намерете Far Cry 2 – гарантирано ще го зарадвате много.

Автор: Стефан Хаджиев

Прочетете още нещо