Dead Space

 since 1998
  • Играй си играта, човече!

Един от ужасно малкото жанрове, в които Electronic Arts си нямат хитово заглавие (или по-скоро – хитова поредица) е екшънът от трето лице. По някаква странна причина добрите идеи в тази категория като че ли все убягват на най-големия издател на игри на планетата. Това обаче е на път (като че ли) да остане в миналото, защото Dead Space определено демонстрира потенциал (заедно с куп с други неща).

Първото и неизбежно впечатление от играта е “аха – поредният Resident Evil клонинг”. Подобен етикет, всъщност, не е напълно лишен от основание. Геймплеят на Dead Space се подчинява безпрекословно на всички правила на жанра, в който RE е безспорният шампион за момента. Историята е написана по всички правила на сървайвъл хоръра. Дори графиката на Dead Space някак навява мисли (макар и не по най-директния възможен начин) за култовата поредица на Capcom. Но във всичко това няма нищо, ама нищо нередно. ЕА може да са много неща, но откровеното плагиатство не е в техен стил.

Новото творение на EA Redwood Shores ни предлага да изиграем ролята на Айзък Кларк (я да видим – кои ли са любимите автори на сценариста…). Мистър Кларк е инженер по поддръжката, изпратен да разбере защо космическият кораб Ишимура е прекратил комуникацията с командния център. Вероятно шефовете на нашия главен герой са очаквали технически проблем с някоя от „антените”, но онова, което той среща на борда на кораба, е всичко друго, но не и обичайно. Нападнати от зловеща извънземна раса, членовете на екипажа (някои от които дългогодишни колеги на Кларк) са се превърнали в чудовища, изпълзели сякаш от кошмарите на Стивън Кинг. Всъщност всяко от тези уродливи създания си има своята строго определена функция. Извънземните са превърнали остатъците от човешка плът в своеобразни биороботи, чиято единствена цел е да унищожат всяко живо същество (особено човешко) дръзнало да припари на борда на Ишимура.

Не сте забравили че Айзък Кларк е инженер, а не командос, и че е изпратен, за да ремонтира, а не да анихилира, нали? Той обаче трябва доста бързо да се преквалифицира, ако иска да се измъкне жив. Неговите футуристични инструменти също биват набързо превърнати в оръдия на разрушението. Само не си мислете, че оттук нататък следва една безкрайна касапница в стил God of War. На Айзък не е спестена нито една от мъките на обичайния сървайвъл хорър герой. Оскъдни „боеприпаси”, почти нормална човешка уязвимост и никакви, ама никакви акробатични лупинги, гарнирани с атаки, които да накарат Брус Лий да зяпне от изумление. Да не говорим, че има помещения, в които нашият човек не може дори да тича.

Звучи адски познато наистина, но авторите на Dead Space са търсили вдъхновение на повече от едно място като че ли. System Shock 2 и Silent Hill са две от първите заглавия, които ми хрумват по тази линия. Както и Half Life 2, между другото. Един от инструментите на инженер Кларк представлява нещо като вариация на тема „гравити гън”. И да, с него и този път ще се решават нещо като „гравитационни загадки”. Но не бързайте с преждевременните изводи. Всички споменати по-горе влияния са използвани (поне засега изглежда така) с много въображение и резултатът като че ли е доста хомогенен. Така че етикети, включващи думата „имитация”, тук май са неуместни.

На финала мога само да добавя, че на ваше място бих изровил някой от геймплей клиповете, които се мотаят от доста време из Интернет. Не че съм се съмнявал, че ЕА знаят как се прави добра графика. Но това, което Dead Space демонстрира във визуално отношение почти половин година преди датата на премиерата си, е в най-лошия случай адски радващо окото. Адски, в почти буквалния смисъл на думата.

Автор: Ивелин Иванов

Прочетете още нещо