Mass Effect

 since 1998
  • Играй си играта, човече!

Bioware като че ли са наказани да бъдат велики. Всяка тяхна игра успява да революционализира по един или друг начин ролевите приключения. По същия начин, по който Blizzard влияе на развитието на стратегиите. Baldur’s Gate показа как се прави изометрично RPG, Icewind Dale пък изрита Diablo по голямото, червено “Д” доказвайки, че един hack&slash също може да има богата история и комплексна система от игрови правила. Ретроспекцията ни продължава с Neverwinter Nights – едно от първите успешни 3D RPG-та с революционна система за създаване на модове за него. И приключваме с Knights Of The Old Republic и Jade Empire – най-брилянтната Star Wars игра на всички времена и една от най-красивите азиатски приказки, излизали за PC. Затова не е чудно, че около Mass Effect се вдигна толкова много шум, а самата игра бе чакана с невероятно нетърпение.

Едно скандално начало

Mass Effect се появи първо за next gen конзолата на Microsoft Xbox 360. Малко след това играта бе въвлечена в огромен скандал заради кратка лесбо сцена в нея. Всичко щеше да мине мирно и тихо, ако Fox News не бяха решили да раздухат нещата и в общи линии да направят един от най-брутално негативните PR кампании за цялата си история. Крайният резултат бе, че играта стана дори още по-популярна, а еротичните сцени бяха резнати в РС версията. Цялата история около скандала можете да прочетете в мартенския брой на PC Mania.

Необятният космос

Mass Effect не си губи времето да те въведе във вселената си с дълги предистории и диалози. Оформяш персонажа си по свой образ и подобие (или като Starbuck от Battlestar Galactica в моя случай), разхождаш се за кратко на борда на Normandy VI и се изстрелваш към повърхността на планетата Eden Prime. Изритан директно в екшъна, трябва да преодолееш настъпилия смут какво точно играеш в момента, защото Mass Effect не е стандартната ролева игра. Претрупан с инфо за ситуацията и помощни балони за управлението на героя ти, усещаш, че играта плавно е успяла да те погълне. А мощният шут, с който си вкаран в центъра на действията, е едно безобразно добро дизайнерско решение.

Aко сравним Mass Effect с игра на покер, то Eden Prime е като първото раздаване на картите – маркират се злодеите в сюжета (расата от интелигентни машини Geth и баш лошковецът – Saren), както и главните герои. Дава ви се кратко представа за това какво ви очаква до края на играта – поредица от спиращи дъха моменти.

Създаване на герой

За да оформите своя аватар, ще имате избор от 6 различни игрови класа. Всъщност те са три основни и три хибридни. Soldier-ът е стандартният “ударен” клас. Неговата сила са възможността да борави на професионално ниво с всички оръжия и типове броня (лека, средна и тежка), както и да развива талантите си за тях. Това е най-издръжливият и лесен за игра клас, поради факта, че цялата интеракция с него се изчерпва на базово ниво – насочи мерника/натисни спусъка, което го прави перфектен за новаци.

Engineer-ът е техническият гений, добър в разкодирането и препрограмирането на терминали и роботи, както и в манипулацията на технологиите около себе си. Съчетава част от уменията на войника, но с тази разлика, че не може да носи тежки брони и не е способен да изучава таланти за повечето оръжия. Във фентъзи игра щеше да бъде клас Паладин.

Adept е “магьосникът” в Mass Effect. Физически най-слаб, той компенсира леката си броня и невъзможността да специализира в повечето оръжия с множество специални умения, подобряващи неговите параметри или влияещи на враговете (парализа, телекинеза и други).

Infiltrator-ът, Sentinel-ът и Vanguard-ът пък са хибридни класове, получени от комбинация на първите три (пример: солджър, носещ средни брони и използващ магически умения). Не изпитвайте големи колебания при избора си – няма перфектен или най-добър/най-слаб клас, просто потърсете този, който най-много ще съвпадне със стила ви на игра. Mass Effect предлага множество ситуации, в които даден клас има предимство над останалите, но това се компенсира от двата съратника, които можете да вземете със себе си по време на всяка мисия.

Нетипичен геймплей

Вече споменах, че Mass Effect е революционна за жанра игра. Тя не е първото RPG с shooter елементи, но определено е първото такова, което ще зарадва еднакво както ролевите, така и екшън феновете. За разлика от предишните заглавия на Biwoare, всичко в Mass Effect се случва в реално време – битки, диалози, планиране и раздаване на команди. Ако авторите бяха пуснали играта като squad-based тактически шутър без ролевите елементи, пак щеше да бъде едно от най-добрите заглавия за годината.

Разполагате с 4 типа оръжия + гранати. Това са пистолет, карабина, снайпер и пушка помпа. За тях няма амуниции – има фактор прегряване, т.е. колко изстрела можете да направите, преди пушкалото да откаже, след което трябва да го изчакате да се изстуди. Освен това с всеки следващ изстрел точността му пада, което можете да го компенсирате с увеличаването на талантите за боравене с него, клякайки или със специални умения.

Битките протичат като във всеки типичен шутър – с много екшън и свистящи около шлема ви куршуми. Дори самата мисъл, че зад всичко това стои ролева система, мятаща “зарчета” като луда, изчислявайки различни показатели във всяка секунда, звучи невероятно, но е факт. По всяко време можете да набиете шпацията, за да получите време за секунда размисъл и активиране на специалните умения на своите колеги.

Развивайки талантите на героя си, ще отключвате и спешъл режими за пушкалата, позволяващ продължителна точна стрелба за кратък период. Всеки защитен костюм пък има определени щитове, като след тяхното изчерпване започвате да търпите директни щети. В случай че падне някой от другарите ви и не разполагате с умение за съживяване, ще трябва да изчакате края на схватката, преди той да може да се върне в играта. Единственият критичен момент е собственото ви здраве – умре ли главният герой, следва Game over.

Ъпгрейди

Ще можете да подобрявате всяко едно пушкало с модификации, променящи типа щети, които нанася или добавящо специфични статистики към него (-20% точност + 20% пробиване на щитове, например). Системата за мениджмънт на персонажите и ъпгрейдите е изключително интуитивна. А ако багажът ви не може да поеме повече предмети, можете да превърнете част от тях в omni-gel – универсален ресурс, необходим за повечето действия в играта. Ще можете да закупите и ъпгрейди за слотовете си за гранати и med gel. Мед гелът пък е универсално средство за лекуване на всичко, така че няма да се разправяте с десетки типове аптечки.

В момента, в който поемете по пътя на Сталкера – спецчастите в света на Mass Еffect, освен че ще отворите още едно талантно дърво за развитие, ще се изправите и пред космическата карта. Светът на играта е гигантски, позволяващ ви да стъпите на почти всяка една от планетите в него. Веднъж попаднали на повърхността на някой свят, ще имате достъп до М35 МАКО – бронетранспортьор, навяващ меланхолични спомени за геймкласиката Moon Patrool. Чудото е въоръжено с картечница и оръдие, може да подскача и да се катери по вертикални скали. Проучването на планетите ще отключва достъпа ви до специфични артефакти и второстепенни куестове. На някои от тях има и минерални струпвания, които веднъж разкрити, ще ви носят постоянен приток от доходи, превръщащи съдържанието на магазините в играта в лесно достъпен ресурс. Именно на борда на МАКО ще преживеете и едни от най-внушителните бос битки в играта.

Въпрос на чест

Голяма част от действието в Mass Effect изисква взаимодействие с останалите персонажи и герои в играта. Мога само да предполагам, колко безсънни нощи са прекарали сценаристите на Bioware, за да изпълнят вселената на последното си заглавие с толкова много уникални и интересни личности. Именно личности – там, където дизайнерският отдел е достигнал пределите на графичната платформа, за да предаде уникалност на всяка една от тях, се намесва актьорски състав, създал един от най-добрите войс-актинги в гейминдустрията до момента.

Постепенно ще се отключват нови опции за диалозите, а всеки един разговор може да доведе до кървава баня или мирно разрешаване на ситуацията. Всяко едно от действията ви, всеки един отговор, който дадете, ще ви поведе по пътя на Парагона, неутралитета или Ренегата. Финалната визия за главния герой ще определи и края на самата игра, което, съчетано с множеството игрални класове и комбинации от съпорт персонажи, вдига неимоверно коефициента на преиграване на заглавието. На няколко пъти ще бъдете изправени пред няколко наистина тежки дилеми, в които на пръв поглед няма решение, което да е изгодно за вас или за другите страни. Уви, точният баланс между екшън и диалози не е намерен, като в определени моменти единият от двата елемента доминира прекалено дълго.

Спираща дъха

Ако Mass Effect има недостатък, който трябва да бъде споменат непременно, то това са системните й изисквания. Играта иска наистина силна машина, но ако разполагате с нея, тя се отплаща с една от най-страхотните визии. Не, не е като Crysis, но там където енджинът издиша, е добавена креативност и уникалност, за да се създадат едни от най-спиращите дъха гледки. Всяка планета е уникална, всеки един специален ефект – зареждане на щитове, експлозии, прелитащи куршуми – карат ченето ви да увисне. А извънземните раси, ви влизат толкова силно под кожата и са толкова реалистични, че можете да се закълнете, че ако някога човечеството излезе сериозно в космоса, точно така ще изглеждат първите ни вселенски другарчета.

Времетраенето на играта също впечатлява. Само за проследяването на основната куест линия в Mass Effect ще ви трябват около 20-на часа при първото изиграване. Ако искате да се потопите напълно в играта, да изследвате всяко едно нейно кътче (включително и скритите планети), ще са ви нужни около 30 часа и то при положение, че някои от страничните задачи се отключват само след изпълнението на специфични условия или диалози, които пък зависят и от допълнителните членове на групата ви.

След няколко дни с Mass Effect не е трудно да разберете защо играта спечели титлата за най-добро Xbox 360 заглавие. Независимо дали сте фен на шутърите, ролевите игри или просто изключително добрите sci-fi сюжети – това е играта за вас.

Автор: Георги Панайотов

Прочетете още нещо