Medieval II Total War

 since 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 февр. 2007

Medieval II: Total War е адски комплексна стратегия. Всъщност това са две игри в една – походова и реалистична RTS. Тъй като RTS частта е с минимални промени в сравнение с Rome: TW, този път ще скипна обясненията как не трябва да се чарджва конница срещу копиеносци и как не статистиките, а тактиката на бойното поле и правилното съсипване на морала на враго печели битките. Базисните съвети за това какво да правите на бойното поле и за агресивно експанзивна игра на стратегическата карта са силно покрити в гайдовете за Rome TW и експанжъна му Alexander. За това сега ще се спрем на новите елементи в играта и картата на Европа.

Икономиката

Както неведнъж ще прочете на Loading екрана, “Във войната имаш нужда от три неща: пари, пари и още пари”. За да имате достатъчно монетки в хазната, ще трябва постоянно да поддържате империята и микромениджмънта на градовете си.

Имате няколко сгради, които носят приходи на даден град. Всеки ход финансовите ви постъпления се изчисляват на базата на сумата от всички градове, като от нея се вадят разходите по поддръжка на войската, строителните процедури и корупцията. Корупцията зависи и от популацията – т.е. голям град с по-малко от максимум капацитета му жители ще генерира доста по-голяма печалба от този, който е претъпкан с народ.

Три са основните начини на доход: производство, търговия и ограбване. За да поддържате голяма войска и да водите експанзията си на няколко фронта, ще имате нужда от солидно количество грошове. Тук са описани мирните и не чак толкова подходи за трупане на благосъстояние.

Производството е в два вида – ферми и мини. Мините са чиста работа – доста скъпички за строеж, но веднъж появили се в града, носят постоянен доход, не се нуждаят от поддръжка и дори увеличават търговският капацитет на селището. Фермите от своя страна са нож с две остриета, свързан с популацията. От една страна те действат като мините – редовен доход плюс сериозен процент към търговията. От друга страна повишават нивото на раждаемост в градовете. Проблемът е ако се увлечете и натрупате прекалено много ферми навсякъде. Ниската популация е проблем в началото – дори е препоръчително в един-два близки до столицата града да гоните максимална, с цел най-бързо технологично развитие. Но на по-късен етап това е предпоставка за бунтове. За това след спирайте след второ ниво ферми и се концентрирайте върху останалите търговски сгради.

Няколко сгради влияят на нивото на търговията ви. Винаги започвам със строежа на пътища. Стават бързо, и освен бонуса към търговските кервани, увеличават значително хода на войските ви. След това в зависимост дали сте постигнали континентална или морска доминация продължете с пазарищата или пристанищните служби. Всеки порт може да поддържа до определен брой търговски флоти в зависимост от нивото си. Ако едно пристанище е окупирано от вража войска или флота, то спира да генерира печалба. Подобен момент има и с търговските каравани. Ако на пътя между два града има вража единица, той спира да носи дивиденти. Бъдете готови да организирате патрули с милиция войските оставени да пазят различни градове, тъй като много често Rebel армии се пръкват от нищото и се пльокват по средата на най-доходоносните ви пътища.

Можете да купувате търговци, които да слагате на различни ресурси, носещи ви малка печалба всеки ход (от 4 до 80 флорина). Могат да премахват чужди търговци, уви печалбата, която ми носеха, ми се стори незначителна и предпочетох да оставям ресурса свободен. В момента в който се появеше тарикат от друга държава, го използвах, за качване на опита на някой от убийците си.

Ако закъсате много с финансите (напълно вероятно в доста случаи), можете да трупате парички при превземането на градове. Проблемът е, че опцията с максимална печалба води до съвсем символично изтребване на местното население и се налага след това да занижите много бързо данъците или да оставите огромен гарнизон, за да потушавате бунтовете, което реално ви яде от печалбата.

Парите, които ще заграбите от даден град, са пропорционални на големината му, търговските му контакти и времето, в което се е развивал за даден владетел. Най-сигурният начин за максимална печалба и спокойствие в end-game-a е следният: след като плячкосате града, се изнесете от него с цялата си армия, ако не на следващия – на по-следващия ден населението ще се разбунтува. Влезте отново и избийте всички до крак. Това може да ви забави ако водите блицкриг, но определено ви осигурява около 20 хода напред спокойствие и сигурна печалба.

Опитвайте се да изпълните колкото се може повече от мисиите, давани от папата и правителството ви – заради наградите (пари/безплатни единици).

Папството

Търпях ги около 20 хода, след това им теглих една христостоичковска и на 80-тия ход (с англичаните) ги заличих от картата. Край на историята. Все пак, ако искате да си направите кръстоносен поход, трябва да подкупвате папата редовно и да изпълнявате всичките му прищявки.

Гилдиите

Една от най-големите новости в стратегическата карта е въвеждането на гилдиите. Тях не можете да построите просто така, а ви се предлагат в началото на произволен ход, след като сте изпълнили дадени условия. Всяка гилдия има три нива на ъпгрейд, а всяко ниво носи подобрения в зависимост от типа й. Във всеки град може да има само по една гилдия от първо ниво. Masters ниво гилдия можете да имате само 1 за цялото кралство, a последното ниво – Guild HQ може да бъде една за цялата игра – т.е. трябва да се състезавате с другите фракции. Но за сметка на това само вие ще използвате бонусите й.

Силно участие в кръстоносните походи, католицизъм и концентрирано производство на конница ще ви позволи да построите гилдия на някой от четирите рицарски ордена (Тамплиери, Хоспиталиери, Тевтонци, последователи на Св. Йоан) и да ги произвеждате. Много добър бонус за нации без добра тежка конница и почти ненужен за Франция и Германия.

Merchant’s Guild – Наблягането на търговски сгради води до търговска гилдия. Подобрява печалбата от морска и наземна търговия и отключва лека кавалерия, със смешни офанзивни статистики, но много добре бронирана, и то в доста ранен етап.

Swordsmith’s Guild – Ако ъпгрейдвате само казармата и наемате пехотинци, ще можете да построите гилдия на мечоносците. Единствената сграда, предоставяща ви ъпгрейд за меле оръжията. Стрелковите оръжия (освен барутните) нямат опция за подобрение – стрелите на новобранец без ъпгрейди и ветеран с 2 златни нашивки винаги ще имат една и съща поразителна сила, разликата е, че тези на ветерана ще уцелват по-често.

Woodsman’s Guild – При строеж на стрелбища и стрелци ще ви се даде опция за Гилдия на дървосекачите. Дава 1 точка опит на всички стрелци, тренирани в града на първо ниво. 2 на второ (отключва Sherwood Archers за Англия), а на трето бонусът става глобален за всички стрелци, наети в империята ви.

Assassin’s/Hashashim’s Guild – наблегнете на убийствата и производството на бордеи и убийци. Подобрява реда в града и новобранците. Ако играте с Унгария или мюсюлманска фракция, ви дава достъп до елитните единици Battlefield Assassins/Hashashims
Explorer Guild- ще получите при нормално развитие на града, но ако наблягате на производството на шпиони. Подобрява Line of sight на всички ваши отряди и скоростта им на придвижване по стратегическата карта, както и търговията в региона.

Alchemist Guild – При строеж на барутни сгради и единици ви се предоставя възможност да я построите. Подобрява опита на новите единици тренирани в града.

Horse Breeder’s Guild – За да я привлечете в града си, трябва да развиете конюшните си и да вадите поне една кавалерия на ход. Предлага бонус към кавалерията и скоростта на дипломатите.
Mason’s Guild – Намалява цените на строеж и вдига радостта на народа, само за градове (не и за крепости). Дава достъп до няколко нови единици.

Theologian’s Guild – Отново гилдия, само за градовете. Получавате я, ако сте били добри християни и сте наемали попове като луди и строили църкви. Подобрява глобално статистиките на религиозните ви представители и скоростта, с която конвертират религията в даден район.

Бронята

Много е важно да разбереш как действа Damage системата в играта. По този начин ще можеш да излизаш победител от на пръв поглед невъзможни битки. Да, на прима виста – копията колят коне, мечоносците колят копиеносци, а стрелците колят всичко без конница. Но ако се вгледаш по-внимателно в описанието на войските, ще видиш, че имат три параметри за броня – общ (Defence), Броня (Armor), щит (Shield, ако го има) и умение (Skill). В зависимост от ситуацията се прилагат и трите или отделни. Показателят за щит се взима при атака в 180-градусова арка пред воина. Изключение правят Pavise Crossbowman-ите, при които по време на стрелба щитът се изключва, а при презареждане, ги обхваща целите. При атака в гръб се взима само показателят от бронята, а при атака странично или фронтално се добавят показателите от умението. Някои единици имат Good against armor показател (брадви, пушки, шеруудски стрелци).

Това означава, че при атака, те игнорират частично или напълно показателя Броня. При атака и определяне на щетите се взимат предвид атаката и посоката на атакуващия, както и общият показател и посоката на защитника + количеството нападатели/защитници. Но за да не ни е скучно, се добавят страшно много малки показатели, включително и късмет. Но правилото е, че ако дадена единица има по-висок атакуващ показател, то тя бие тази с по-нисък.

Щитът има още едно много специално умение – големите щитове предпазват от стрели. Най-често атакуваните ги вдигат след първия залп. Затова, ако ви се удаде възможност, разпределете стрелците си от всички посоки, задните и предните редици се ще завъртят към опасността и ще открият фланговете си.

Огнените стрели, снарядите от оръдията, катапултите и балистите игнорират показателя защита и умение и реагират само на броня и щит. Всички стрели игнорират Умение.

Различните типове броня реагират различно на различните типове атака. За това ъпгрейдите не са незначителна визуална промяна (и +1 към общият статус). Leather, Padded броните поемат максимално щети от всичко (+25 и +15%), без мечове. Mail бронята поема 75% щети от стрели, и пълни от всичко. Half Plate и Plate се водят тежки брони. Те редуцират щетите от стрели с 25 и 50%, от нормални оръжия с 25% и получават 25% повече от тежки брадви и боздугани.

Специалните умения на единиците

Firing Circle – Добрият стар Кентърбърийски кръг, само че с ново име. Стрелковата конница се движи в кръг, намаляваща скорострелността си, но и шанса да бъде уцелена. В движение може да отстъпва, но ако я погне друга кавалерия, често се обърква.

Schiltrom – Всички единици образуват кръг с вдигнати щитове и насочени навън копия. Изключително дефанзивна позиция, с едно качество – независимо от посоката на атака, се прилагат всички защитни бонуси. Използвайте я, ако трябва да защитите тясно място (улица, врата, пробив) – защото й липсва мобилност, и щетите, които нанасят бойците, са мижави. Не разчитайте на тях да оправят ситуацията, а ги използвайте като “котва”, докато ударите по фланговете с друга единица.

Wedge – Острие, перфектно за разваляне на вражите редици, но само при атака, за сметка на това е ефективно и при фронтален удар. Проблем е, че може да се обърне срещу вас, ако го ударят във фланга, а и няма смазващия ефект на разгърната кавалерия, която се charge-ва.
Spear Wall – Като фалангите в Rome TW. Всички копиеносци се подреждат в три (или повече, зависи как ги разгърнете) редици с насочени напред копия. Унищожителна за кавалерия и се представя много добре и срещу други типове войски, но фланговете и гърба остават открити и незащитени, дори селяни, ако влязат от там, могат да обърнат в бяг пиконосците.

Put Stakes – Английките стрелци (без Peasent и Sherwood Archers) могат преди началото на битката (във фазата за подреждане на войската) да сложат пред себе си заострени колове. Те стоят на едно място (!) но всяка конница, засилила се към стрелците ви, просто ще спре там. Внимавайте обаче кавалерията ви да не стане жертва. Изпитах на собствен гръб срама да загубя краля, барабар с най-добрият си генерал, увлечен в преследване именно на колците, които чинно сам положих половин час по-рано.

Flaming Arrows – Стрелците сменят стрелите си със запалителни. Това забавя скоростта им на стрелба двойно (изравнява се с тази на арбалетчиците) и точността им, но увеличава щетите (игнорира част от бронята) и съсипва морала на лошите. 2-3 залпа на слонци новобранци е достатъчен да ги накара да подивеят. А загубата на точност се компенсира чудесно от стрелбата срещу вражи скупчвания. Намаляването на скоростта е това, което съсипва съотношението щети/време, така че ако врагът щурмува или бяга, ви препоръчвам да го стреляте с нормални стрели.

Всички катапулти, требушети и оръдия (с дребни изключения) могат да стрелят със запалителни снаряди. Те са силно неточни и често късметът играе огромна роля при попаденията им, но могат с един снаряд да откарат 40 лошковци във вечните ловни полета. Требушетите пък имат и първото биологично оръжие в игрите от серията. Ако кликнете още веднъж върху иконата за специалното им умение, вместо скали започват да мятат разложени крави. Където паднат добичетата, нанасят щети, смазват морала и остават зловонно зелено облаче. Всеки, останал в него, мре, включително и собствените ви войски.

Автор: Георги Панайотов

Прочетете още нещо