Честит рожден ден, PlayStation 2!

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 06 мар. 2010

Времето лети, наистина. Особено от определена възраст нататък… J. И аз се чувствам привилегирован геймър, затова че „бях там”.  Чудесно си спомням въодушевлението около световния дебют на PlayStation 2. След японската премиера през март 2000 за новата играчка на Sony вече се носеха легенди. А скрийншотовете изглеждаха толкова апетитни! Говореха се и откровени идиотщини, разбира се. Като напремир слуха, че новият хардуер бил толкова добър, че изглеждащата наистина като извънземно девойка от един от рекламните клипове на Sony била всъщност „генерирана” (каквото и да имаха предив с това) с PlayStation 2. Но фактите бяха факти – към момента на премиерата си

PS2 имаше смазващо преимущество в хардуерна мощ

пред най-добрата РС гейминг конфигурация по онова време да речем. Но конзолните войни винаги са се решавали от софтуера и от оригиналните идеи, а не от студените хардуерни бенчмаркове. А, ей-богу, PlayStation2 и Sony имаха какво да предложат и по двата параграфа! Нека оставим за момент цифрите да поговорят. През април 2003-та излезе Gran Turismo 3, от която след това бяха прададени 15 милиона копия! При това става въпрос за издание в една единствена платформа, тъй като GT е и винаги е била „PlayStyation exclusive”.  През месец ноември същата година излиза друго ексклузивно заглавие, Metal Gear Solid 2, което ще реализира продажби от 7 милиона копия. За сравнение – настоящият безспорен шампион по продажби – Modern Warfare 2, продаде също 15 милиона копия… за цели три платформи – PC, Xbox 360 и PlayStation 3! Да не говорим, че Modern Warfare има на практика и още един могъщ коз на своя страна – онлайн мултиплейър, за който GT3 можеше само да мечтае. Нека продължим с

алеята на славата на PS2 софтуера

пък било то и с още само две заглавия. Не сте забравили за GTA San Andreas, нали? Тази „малка игричка” е продала 17 милиона копия само за PlayStation2! И разбира се, как бихме могли да подминем всемогъщия God of War? От двете му издания (излезли съответно през март 2005-та и март 2007-ма) са продадени общо близо 6 милиона копия. И преди някой да е измърморил едно кощунствено „е, не е чак толкова много”, нека ви припомня един прост факт. Вторият GoW се появи само и единствено за една 7-годишна платформа, по времето, когато на пазара имаше цели 3 конзоли от ново поколение! Колко игри имат какъвто и шанс дори да избият парите си… в случай че работят чудесно хайде не на седем, а на – да речем – одъртялото ви, едва дишащо четиригодишно „Пе Це”? Мисля, че въпросът ми (абсолютно риторичен) е по-скоро в сферата на научната фантастика. Малко по-горе, редом със софтуера, споменах и

един друг фактор – добрите идеи

Дали Sony имаха такива? Нека да заппочнем с може би най-безспорната им иновация – обратната съвместимост. PS2 беше първата конзола в историята на електронните развлечения, на която межеха да се играят без уговорки игрите от предишното й издание! И това важеше не само за игрите, а и за контролерите и мемори картите. Освен проява на чист инжинерен (и маркетингов) гений, това си беше и един изключително щедър жест към геймърите. Жест, който едва ли ще видим някога отново… Не мога да не спомена и EyeToy, появил се през юли 2003-та, който въпреки нереализирания си потенциал

на практика отвори вратите към безпрецедентния успех на Wii

Точно така, защото идеята за разпознаването и използването на движението на тялото при домашните конзоли започна именно със странната на времето PS2 камера. Да не говорим, че – при цялото ми уважение към ентусиазма на Microsoft – превъзнасяният до небесата Natal не е нищо повече от усъвършенстван EyeToy. Настина би било умерено досадно да обсъждаме тук и сега всяка иновация, свързана с PS2. Затова и ще хвърля на масата само още една – PlayStation2 Slim. Истината е, че всичко започна PS One, в който се възроди добрият стар PlayStation, но Sony за пореден път изпревариха всички и с тази идея. Да не говорим за упоритостта, с която японският гигант отстоява дори най-екстравагантните си хрумвания. Може би защото повече от тях се  превръщат в истински бестселъри. От излизането на PS2 Slim през октомври 2004-та, от вече близо петгодишната платформа бяха продадени

още някакви си 50 милиона канзоли!

За сравнение – PS3 и Xbox 360 все още се борят да достигнат продажби от 40 милиона. Това при условие, че последните ценови нива на „конзолите от настоящото поколение” не са никак далеч от парите, за които се продаваше PS2 Slim през по-голямата част от забележителната си кариера. И отново верни на себе си, Sony продължиха традицията с PS3 Slim, на който тепърва предстои да покаже истинския си потенциал.

Накрая не мога да не спомена ГОЛЯМАТА цифра. От дебюта на PlayStation 2 до ден днешен са продадени общо 140 милиона конзоли, повече от коя да е друга платформа във вече некратката история на електронните развлечения. Търговската част на страна – това говори и за една от най-големите общности в историята на човечеството – Братството на PS2! 🙂

Автор: Ивелин Г. Иванов