Студията, които затвориха през 2012 – част I

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 25 дек. 2012

Изминалата година ни дари с доста силни заглавия, някои от които ще останат за дълго в спомените на геймърите по цял свят. За съжаление обаче през последните дванадесет месеца не едно и две студия затвориха врати, с което пък останаха завинаги на страниците на историята на гейм индустрията. Нека отделим малко време, за да си спомним цели 10 от студията, чиито продукти вече няма да ни радват.

Radical Entertainment

Ако търсите игра с отворен свят и мрачен сюжет, където главният герой е надарен със суперсили и ловки акробатични умения, най-добрият избор, който може да направите е InFamous 2. Не че Prototype 2 е толкова лошо заглавие, но появилата се тази пролет – а за РС геймърите дори по-късно – бе обречено да се окаже последната в иначе дългата история на Radical Entertainment. Въпреки че мнозина геймъри свързват студиото най-вече с поредицата Prototype, то е се появява на картата на гейм индустрията още през далечната 1991 г. и през дългата си история работи с най-различни издатели.

До затварянето си Radical бе най-старото студио във Ванкувър, но приключването на дейността му определено навреди на дизайнерската сцена в този канадски град. За щастие по-голямата част от екипа на Radical в момента се изживява като поддържащо студио в системата на Activision Blizzard, така че трагедията е само частична.

Rockstar Vancouver/Barking Dog

Както казахме, тази година не бе добра за гейм индустрията във Ванкувър, защото освен Radical своята дейност приключи и Rockstar Vancouver. Студиото е известно най-вече с Bully, а през пролетта пусна и Max Pаyne 3. Малко по-късно обаче Rockstar обяви, че затваря ванкувърското си подразделение, защото иска да съсредоточи всичките си операции на територията на Канада в Торонто.

Тук също има и позитивен елемент: на служителите във Rockstar Vancouver бе предложена работа в студиото в Торонто, което освен това тепърва набира и нови служители, така че оставяйки настрана упадъка на ванкувърската гейм сцена, много е вероятно скоро да видим нещо ново от екипите на Rockstar в Канада.

Sony Liverpool/Psygnosis

Sony Liverpool, известно по-рано и като Psygnosis, е студиото, което се свързва най-вече със серията WipEout, а за неговото затваряне през август вече писахме. Секирата дойде от Sony Worldwide Studios, където бяха обявени сериозни реформи в дъщерните студия на японския гигант. При затварянето си ливърпулското студио работеше по няколко нови проекта, които автоматично бяха замразени.

Със своите 100 служители, разделени в два развойни екипа, Sony Liverpool не беше малко студио. Нещо повече, въпросните два проекта, които бяха в предварителна подготовка там, очевидно са били предназначени за следващото поколение конзола на Sony. Те обаче ще търсят реализация другаде, а в момента в сградата на Sony Liverpool вече се помещава един от офисите на Sony Computer Entertainment Europe.

BigBig Studios

Следващата стъпка в реформаторската стратегия на Sony бе да дръпне шалтера и на BigBig Studios – създател на една от по-силните PSP игри, които портативната конзола имаше при дебюта си на пазара. Разбира се, става въпрос за Pursuit Force, чиито спиращи дъха преследвания и висока трудност представляваха истинско предизвикателство за мобилните геймъри.

Самото BigBig Studios е създадено от четирима бивши служители на Codemasters, а през 2007 г.  Sony прибави студиото към вътрешните си ресурси със задачата то да работи екслузивно по PSP игри. Последната игра на студиото бе Little Deviants за новата PS Vita, която не се прие особено добре.

Zipper Interactive

Когато Zipper Interactive пусна своята SOCOM 4 през 2011 г. ексклузивно за PS3, вероятно малцина са се надявали тактическият екшън да се отличи в годината, в която японската конзола видя суперхитове като Uncharted 3, Resistance 3 и Killzone 3. Въпреки това SOCOM 4 не бе лоша игра и фактът, че поддръжката за нея, както и за другите две актуални заглавия на Zipper Interactive – онлайн шутъра MAG и портативния екшън Unit 13 – ще продължи дори след затварянето му, говори за това.

Всъщност Zipper Interactive стартира като РС студио, преди Sony да го закупи през 2006 г. и за го превърне в производител единствено на PlayStation заглавия. Според японците затварянето на Zipper Interactive е част от нормалния производствен цикъл в гейм индустрията – обяснение, което малцина от неговите 80 служители ще приемат за утешително.

Автор: Иво Цеков