Повече от един милион продадени копия в деня на премиерата. Три милиона продажби само след месец. Най-бързо продаваната игра в своя жанр за всички времена.
Не, това не е пазарна справка за някой нов шутър от първо лице, а сухата статистика за представянето на Starcraft II. Стратегическата игра на Blizzard постигна сериозен и очакван успех сред феновете и журналистите. Излязлата предния месец Civilization V оглави продажбите през Steam в продължение на цели две седмици от премиерата си. Непредубеденият и до голяма степен незапознат наблюдател би си казал, че на фронта на стратегическите игри всичко е безоблачно.
Дали обаче това е така?
За мнозина от хардкор феновете на стратегиите големите изложения на годината като Е3 2010 бяха напълно същите, като през 2009 или 2008. Игрите, в които командвате армии, управлявате държави и събирате ресурси бяха адски малко. Дори най-очакваната стратегия за годината – Civilization V – бе показана само при затворени врати, при все че до премиерата й оставаше много малко време.
Доста хора твърдят, че стратегическите игри са един жанр в сериозен упадък и публичното лице на големи форуми като Е3 2010 или PAX направи всичко, за да подкрепи този аргумент. Трудно е да се генерира ентусиазъм, когато виждате само кратка презентация на походовата Civ V или на търговската стратегия Commander: Conquest of the Americas. Разбира се, 2К Games биха могли да наемат няколко готини мацки, които да се облекат като Елизабет І за атмосфера, но игра като Civ V просто не се вписва в контекста на т.нар. booth babes.
Прогнозата – дъждовна
Истината за стратегическия жанр е някъде по средата – между тихото съществуване и мрачно бъдеще. ААА стратегическите игри наистина са изчезващ вид. Microsoft сложиха край на Ensamble Studios, EA разпуснаха екипа, отговорен за Command & Conquer 4, а въпреки добрите си попадения (EndWar и Settlers 7) Ubisoft продължава да разчита – и да печели – много повече от високобюджетни екшън и приключенски поредици като Assassin’s Creed, Prince of Persia и Splinter Cell.
Въпреки това за стратегическите игри все още има пазар. Почти 40 процента от геймърите в Европа считат РС-то за своята основна гейминг платформа, така че за Стария свят все още съществуват различни възможности в стратегическия жанр. Въпреки че пазарът днес е залят от шарени реклами на високобюджетни заглавия, RTS жанрът дори преживява мини-ренесанс. Големите издатели просто отказват да финансират нещо, което няма мускулест и въоръжен до зъби мъжага на обложката си.
Независимите игри – спасението на жанра
Това обаче отваря място в по-долните нива на индустрията – АА и заглавията, идващи от малки и отдадени на работата си независими студия. При тях стратегическите игри все още се радват на разнообразие и на геймъри, които искат да играят на по-широк фронт, отколкото само до следващия spawn point.
Проблемът обаче е къде може да откриете и да прочетете за тези заглавия – колко от вас са чували за Distant Worlds, Field of Glory или за Solium Infernum? Тъй като тези игри идват от студия с малък или на практика никакъв рекламен бюджет, феновете трябва да търсят информацията – тя няма да дойде сама при тях.
Да, безспорно ще продължим да чуваме доста за Starcraft II или за следващата Total War. Но пазарът на стратегическите игри може да предложи и още много други заглавия. Просто трябва да четете между редовете, да се абстрахирате от гръмките реклами и ще ги откриете.
Автор: Александър Рангелов