РС индустрията до 2020 г.: част I

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Краят на една година винаги е подходящ за равносметка период. Ние в PC Mania не пропуснахме да се възползваме от тази възможност и първо направихме преглед на най-добрите заглавия от 2010 г., а след това разгледахме най-очакваните заглавия за новата година. Но 2011 г. не е просто поредна година, а начало на цяло ново десетилетие. Затова сега ще направим още една дръзка стъпка в бъдещето и ще се опитаме да видим как би изглеждала гейм индустрията след… десет години. Точно така, приятели, 2020 г. практически чука на вратите ни. Нека я пуснем и видим какво ще ни донесе тя в нашия материал, който отново е в две части.

Краят на диска

Преди време големите дискети, на които си разменяхме игри като „Каратека” бяха заменени от по-малките си събратя. Те напуснаха, за да дадат път на вездесъщия CD ROM, който пък бе изместен от „батко” си DVD. Сега Blu-ray на Sony изглежда като най-мощният носител на медия, но какво ще стане след още няколко години? По всяка вероятност дискът, независимо под каква форма и с какъв капацитет, ще изчезне от геймърското ежедневие.

Успехът на онлайн платформи за разпространение на развлекателен софтуер като Steam, Impulse или пък iTunes в момента забива последните пирони в ковчега на диска. Разпространението и достъпността до интернет позволяват на все повече хора да имат достъп до любимите си игри навсякъде и по всяко време, като единственото ограничение е обема на хард диска им. Да не говорим колко много място ще се освободи във всеки един дом или магазин, когато десетките или дори стотици дискове станат ненужни.

Въпреки това преходът няма да е бърз. Инсталирането от диск не отнема от интернет трафика ви, а като се има предвид, че размерът на игрите непрекъснато нараства, а заедно с тях все по-често вървят големи DLC пакети, това определено не трябва да се забравя. Казахме, че интернет става по-достъпен, но не с еднакви темпове. Някои региони на земното кълбо все още са далеч от стабилна и сигурна интернет връзка, което прави пазаруването онлайн трудно, ако не и невъзможно. Освен това някои хора са ненужно параноични, що се отнася до техните покупки. Представете си, че услуга като Steam внезапно фалира и бъде принудена да затвори онлайн магазините и сървърите си – това ще доведе до истински крах, сравним с най-тежките банкови кризи. И накрая идва може би най-сериозният аргумент – мнозина свързват покупката с притежаването на определен физически предмет, който може да изложите с гордост на бюрото си или в секцията. Това важи с особена сила за различните специални и колекционерски издания на игрите, които често са придружени от фигурки, комикс книжка или компакт диск с музика. Усещането, което получавате, когато погледът ви се спре на лъскавата обложка, е много по-различно от това, което получавате, гледайки pdf файла на вашия десктоп.

Въпреки това онлайн дистрибуцията непрекъснато набира скорост и пазарните проучвания го показват. Някои компании като ЕА инвестират все повече в дигитално съдържание и насочват усилията си именно в тази посока. Съществува и една възможност, която би ускорила процеса още повече и това е падането на цената на онлайн покупките. В крайна сметка, след като не плащаме за диск, обложка, печат и разходи по доставката, защото тогава играта, която си взимаме от Steam трябва да струва толкова, колкото и тази, която купуваме от магазина? Ако компаниите-издатели и разпространители приемат този аргумент, то краят на диска като носител може да бъде дори още по-близо.

Стрийминг на съдържание

Услуги като Netflix и Hulu предизвикаха истинска революция в начина, по който гледаме видео клипове онлайн. Вместо да губят време в ходене до магазина, за да вземат под наем любимото си шоу или филм, феновете могат да стриймват съдържанието направо на своите компютри, телевизори и мобилни устройства. След филмите и ТВ епизодите, игрите съвсем естествено бяха следващия развлекателен продукт, който трябваше да получи възможност за стрийминг. Досетихте се, става въпрос за OnLive.

Поне към момента OnLive е най-известната услуга, която дава възможност да стриймвате РС игри, без да се тревожите за нарастващите хардуерни и софтуерни изисквания. Това означава, че геймърите вече няма да се нуждаят от суперскъпи машини или най-новите видео карти, за да влязат в игра. Абонатите на подобни услуги получават възможността да играят на всяко едно заглавие дори на скромен лаптоп, при това със съвсем приемливо качество. За момента каталогът на OnLive все още е малък и изживяването не се равнява на игра от собственото РС, така че производителите на видео карти няма за какво да се тревожат. Но технологиите се променят бързо.

Отново идваме до стабилната интернет връзка, както и до една възможност, позната отдавна на конзолния пазар, но все още доста чужда на РС геймърите – възможността да наемете дадена игра, а не да плащате пълната цена за нея. Представете си само – излиза ново заглавие, което принципно ви е интересно, но ревютата за него са противоречиви и сякаш не си заслужава парите. Но на вас все пак ви се иска да го пробвате, нали? Защо тогава да не го наемете за един уикенд например?! Не плащате пазарната цена и не се налага да се притеснявате дали от последния ъпгрейд на РС-то ви не е изминало твърде много време. Просто сядате пред компютъра и виждате сами за какво става въпрос. Ако играта наистина ви хареса, може да си я купите. Ако не, остава ви единствено да бъдете доволни от проявената предвидливост.

Триизмерна графика в действие

Сигурно ви е писнало да ви повтарят, че 3D технологията е следващият голям хит. Филмовата индустрия вече прегърна триизмерната графика, а заглавия като “Аватар” наистина ви карат да останете с широко отворена уста. Защо тогава феновете също да не пожелаят да видят как куршуми и шрапнели летят от техните монитори и телевизори?

Въпреки че на теория няма основателна причина това да не се случи, навлизането на 3D в РС игрите е бавен процес. Отделни компании полагат сериозни усилия да го ускорят – Sony публикува повече от дузина 3D заглавия за PS3 през миналата година, а nVidia вдига доста шум около 3D Vision. Но преди да изпаднем в захлас, нека си спомним колко слабо бе приета 3D версията на CoD: Black Ops, когато се появи на пазара през ноември 2010 г.

Това показва, че пред триизмерната визия все още има сериозни проблеми. На първо време ви трябва монитор с честота на опресняване 120Hz, които са доста по-скъпи и трудно намиращи се от стандартните 60Hz-ви екрани. Хубавата новина е, че ако все пак имате парите, по-високата честота на опресняване ще донесе и по-добро качество. Лошата пък е, че независимо от всичко ви трябва чифт смешни 3D очила и пак качеството на образа може да не ви хареса особено.

Теоретично бихте могли да си купите две скъпи видео карти и да разпределите работата между тях или пък да се сдобиете със стереоскопичен монитор, който има специален слой, но това е доста скъп начин да получите технология, която дори не е достатъчно развита. Броят на игрите, които са създадени изцяло със 3D замисъл и стереоскопична поддръжка е адски малък. На практика това значи, че обектите пред очите ви все пак ще имат дълбочина, но няма да изкачат по ефектния начин, както става това при филмите.

Независимо от това 3D наистина е бъдещето. Може би не непосредственото, но със сигурност обозримото. Може би решението се крие в адаптирането на технологията, която Nintendo 3DS ще ползва и нейното приспособяване за нуждите на стандартния РС геймър. Имаме 10 години, за да разберем.

Панорамна гледка за пълно потапяне

3D технологията може и да е запланувана за по-далечен етап, но съществува и друг начин за това да се потопите в поредното приключение. Онези РС геймъри, които искат да се насладят на важен геймплей елемент (като задните части на Миранда от Mass Effect 2 например), могат да свържат три или повече монитора в нова конфигурация за пълна панорамна гледка. Безспорно това е скъпо струващ ход, а съществуват и известни технически проблеми, но крайният резултат си заслужава, така че вероятността 3+ конфигурациите да нараснат е много голяма.

Добавянето на периферна визия отваря очите ви за нови детайли от играта и дава неоспорими преимущества, особено за жанрове като шутърите от първо лице и рейсърите. Казано простичко, няма по-добър начин за потапяне в играта от това да позволите на виртуалния свят да заеме изцяло сетивата ви. Да не говорим, че същото важи и за филмите.

Чували ли сте за Matrox TripleHead2Go? Това е устройство, което позволява да вържете цели три монитора към едно РС. Вече сте заинтересовани? Ако все още не сте го направили, задължително се запознайте с новото поколение видео карти на AMD, всички от които предлагат поддръжка на три монитора чрез Eyefinity. Някои по-добри модели са в състояние дори да поддържат шест екрана едновременно за един гигантски мегакеран. Накрая картите от nVidia 400 серията предлагат вградена поддръжка на три монитора, но са ви нужни две карти, за да сглобите конфигурацията. Alienware също пусна специален панорамен монитор с извивки, който върши перфектна работа. Както се вижда, индустрията сериозно се е устремила към това да ни вкара ви игрите. Буквално. 

Автор: Иво Цеков