Ревю на Baldur’s Gate: Dark Alliance на най-култовото Black Isle Studios от 2001 г.

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
Злият Beholder от града Baldur’s Gate във Forgotten Realms тук ще бъде малко опечен!

Играта

Baldur’s Gate: Dark Alliance излиза на пазара още през 2001 година, като начално е пусната само за PlayStation 2. Това е компютърна ролева игра с герои, базирана на успеха на предходните подобни игри, а именно Baldur’s Gate 1 и 2, излезли съотвено за PC през 1998 и 2000 година. Но сега нека да внимаваме, защото докато първите две части за компютър си служат със системата Advanced Dungeons & Dragons, през 2001, когато излиза и настоящата игра за конзоли, вече гийк обществото цъка на D&D v. 3.0 (наследникът на по-старото AD&D), така че именно тази игра Baldur’s Gate: Dark Alliance е първата от новата серия D&D игри, чиято механика, система и изчисления се базират на трета ревизия на драконите. Нещо повече, един от създателите на тази игра е самият Крис Авелон, който през 1999 година беше лийд дизайнер на още по-култовата AD&D игра за PC, а именно Planescape: Torment. Новото му отроче обаче преобръща измеренията и се завръща в така познатия ни и обичан от всички свят Forgotten Realms, или Забравените кралства, където най-големият и посещаван град от хора, елфи и джуджета е перлата в короната на царствата: пристанищният мегаполис Baldur’s Gate!

Нека сега с Вас да разгледаме по-подробно и екрана с уменията и инвентара на героя…

Историята

…И именно в града на име Baldur’s Gate ние срещаме нашия пръв герой, където след бърз кютек по улиците на града, ловкият Стрелец, Джудже или Жена-Сорсър (поне такива варианти за начален герой ни дава играта) е нападнат от местна шайка крадци. И както често се случва из подобни и необятни места, крадците оставят героя в несвяст, като междувременно задигат всичко онова, което той носи и изчезват. Но спокойно, в такъв голям град няма начин да няма стражи! Точно те се появяват и спасяват героя, а единият страж, и след проведен разговор с тях, съветва нашия човек да се отбие в близкия хан, където да се нахрани и поспи, а, може би, и да научи повече къде точно е попаднал. И ето, ние виждаме как героят се озовава в задължителната страноприемница, от където започва играта. Сега героят ще има възможност да разговаря с ханджийката, да си напазарува оръжия от местния ковач, както и да разпита местния бабаит кои бяха тези негови нападатели и как да ги открие, за да си върне предметите. И, всеки един от тези странички NPCs ще му даде куест, който като снежна топка ще го потопи в лавина от събития, в основата на които стои местения храм на доброто и липсващия артефакт, който героят ще трябва да открие и… успех от нас, защото епичните приключения в играта тепърва започват!

Очакват Ви невероятни подземни стаи, пълни с чудовища и капани от преизподнята…

Графика/ Звук/ Музика

За времето си (2001) играта е имала впечатляваща графика, но нашият личен съвет е да не се връщате към старите си дискове за PS2, а днес през 2022, да си свалите играта директно за PC от новата й версия в Steam и където всички бъгове са изчистени, а визията й поддържа модерните екрани със съвременна резолюция. Но само картината не е всичко, защото ще откриете нещо познато в озвучаването на героите. Да, няма шега, ще чуете лично актьора Джон Рис-Дейвис (джуджето Гимли от трилогията по Толкин на Питър Джаксън от същата година, 2001), където същият известен актьор озвучава и друго джудже, но този път от света на тази игра. Музиката е перфектна за подобно изживяване с мечове и магии, като е триумфална и тържествена в интрото, тиха по време на загадки и разкриването по картата, и изпълнена с драматизъм и жестокост по време, когато ще се сражавате с враговете си. Връзката на играта с оргинала от 1998 обаче НЕ е запазен, а и няма начин това да се случи, тъй като старата игра беше за PC, а “новата” за конзола – така че общо-взето, управлението е елементарно, и с един-максимум два клика подвърждавате изборите като реплики, ще навигирате из менюто, или се ровите в инветара си с предмети и т.н.

Левел дизайнерите тук са се постарали и виждаме една сияеща пентаграма, може би?

Оценка

Baldur’s Gate: Dark Alliance със сигурност няма да се забрави лесно от феновете, а съвсем наскоро, както ние от онлайн списанието за компютърни игри PC Mania вече писахме, готви се нов ремастър в Steam по втората част, а именно Baldur’s Gate: Dark Alliance 2. Рецептата и на двете игри работи безотказно, управлението на героите е елементарно, а мисълта и стратегиите са дотолкова интуативни, че няма нужда да си Dungeon Master на играта D&D, за да се оправиш с контролите, или въобще да стигнеш до момент, в който да не знаеш какво или как да направиш, или защо се случва. Все пак, обръщаме внимание, поне при нас, че открихме бъгове, дори във версията на Steam от 2021 и един от екраните за комуникация и разговаряне с NPCs ни заби, така че нямаше как нито да продължим да си говорим с тях, нито да се върнем в менюто и да стартираме по-стар запис. Все пак, бъгът се оправи от само себе си и след 3-4 минути чудене какво става и какво и къде заби, разговорът изплю нов диалог и бутонът за подвърждение се задейства. Битките са в реално време и НЕ са походови, така че тук ще се наложи да внимавате, защото, например, докато си гледате дневника с вещи, някой плъх може да Ви гризне подло по крачето, бррр!

И къде D&D без дракони, но Ви обръщаме внимание, че тук драконът е воден и плюе вода, така че ако не друго, ще имате възможност и да се изкъпите и да поплувате…