Най-добрите игри на 2009 г.

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 24 дек. 2009

От изцепките на Боби Котик до някои от най-добрите игри за всички времена – 2009 г. ни предложи много интересни и незабравими преживявания. Тя вече е към своя край, а ние ще се опитаме да определим кои бяха най-важните събития и най-хубавите игри за последните дванадесет месеца. Но както се пее в една известна песен, това може да стане само с малко помощ от нашите приятели – а това сте вие, уважаеми читатели, с които ние се вълнувахме и съпреживявахме всичко най-интересно тази година. 2009 г. беше добра за традиционните трибуквени РС жанрове – FPS, RTS и RPG – така че очаквайте много добри заглавия в тези категории, но това далеч не изчерпва всичко. Нека все пак започнем с

Най-добра стратегия на годината

Още в първата категория проличава колко важно е читателското мнение за диалога. В случая гласът на мнозинството РС-манияци отива за Warhammer 40,000: Dawn of War II, докато скромният ни екип предпочита Empire: Total War. Противопоставянето е класическо – от едната страна имаме историческа стратегия, издържана в най-добрите традиции на култовата поредица, а от другата – динамична футуристична битка с известни ролеви елементи от не по-малко популярна вселена. И ако трудът на Relic не може да не остане незабелязан, Creative Assembly за пореден път вдигнаха летвата, съчетавайки по безупречен начин тактическите маневри на бойното поле с глобалния стратегически поглед. Не забравяйте, че съвсем скоро ще може да се насладим и на новия Napoleon – какво по-добро начало на новата година за всички кандидат-генерали.

Равносметка:
Избор на редакцията: Empire: Total War
Избор на читателя: Warhammer 40,000: Dawn of War

Момчетата от Relic получиха втори шанс в категорията

Най-добър експанжън

където техният Company of Heroes: Tales of Valor до последно се бореше за челното място както във вашето гласуване, така и в редакцията. В крайна сметка обаче късната поява не попречи на LOTRO: Siege of Mirkwood да заеме челното място. Освен че допринесе за това да виждаме Владо Тодоров по-рядко напоследък, експанжънът отвори цял нов свят за милионите почитатели на Дж. Р. Р. Толкин. Ако не сте го пробвали още, не губете време, за да разберете защо LOTRO се превръща във все по-предпочитана алтернатива на WoW.

Равносметка:
Избор на редакцията: LOTRO: Siege of Mirkwood
Избор на читателя: LOTRO: Siege of Mirkwood

Във време, в което повечето производители се чудят как да открият нови и оригинални геймплей елементи, LucasArts ни дадоха добър урок за това как с малко ентусиазъм и старото може да се превърне в успех – досетихте се, става въпрос за

Най-добър куест

а безспорният победител, избран и от нас, и от вас самите, е Tales of Monkey Island. Рецептата е проста – щипка класически геймплей, порядъчна доза хумор и абсурд, освежаване на вкус, поднася се от специалиста в жанра Лили Стоилова и конкуренцията остава далеч назад. Или почти, защото с оригиналната си визия Machinarium се превърна в приятна изненада за всички любители на класическите приключения.

Равносметка:
Избор на редакцията: Tales of Monkey Island
Избор на читателя: Tales of Monkey Island

След нещо толкова в РС стил, каквото са куестовете, нека направим крачка встрани и уважим всички онези, които предпочитат джойстика пред мишката. Това е номинацията за

Най-добра конзолна игра

Тук отново имаше конкуренция между две заглавия, но дори виделият всичко в конзолните игри Ивелин Г. Иванов остана прехласнат по Uncharted 2: Among Thieves, която печели наградата на РС Мания. Вие читателите също предпочетохте това заглавие, но не бива да пропускаме оригиналното хрумване на опитния Тим Шефер, чиито Brutal Legend даде цял виртуален свят на всички, които някога са се прехласвали по хеви метъла.

Равносметка:
Избор на редакцията: Uncharted 2: Among Thieves
Избор на читателя: Uncharted 2: Among Thieves

При малко повече късмет и маркетингови решения всички заглавия в

Най-добра игра, която не излезе

щяха да се състезават в съвсем други категории. За съжаление една от тенденциите, белязали тази година бе именно отлагането на игри. Изглежда от Ubisoft са загубили много потенциални клиенти във ваше лице, защото техният Assassin’s Creed 2 неоспоримо печели читателския избор в тази категория. Ние в редакцията обаче смятаме, че отлагането на Mafia II е най-голямата загуба за геймърите тази година. Все пак чакахме цели седем години, за да поемем по пътищата на организираната престъпност, а предварителната информация за втората част на играта само изостри апетита ни до край. Търпението обаче е висша добродетел и всички ние се надяваме 2010 г. да ни донесе обещаните игри.

Равносметка:
Избор на редакцията: Mafia II
Избор на читателя: Assassin’s Creed 2

Следващата категория игри все пак се появиха на пазара, но дали не бе по-добре ако бяха останали само в съзнанието на авторите си? Идва ред на

Най-голямо разочарование

където вие сте отдали съмнителната чест за тази награда на Terminator: Salvation. Действително гаврата с лиценза и меко казано посредствения екшън, който GRIN ни предложиха донякъде, ни кара да скърбим по-малко за тяхното последвало затваряне. Ние обаче смятаме, че не друг, а Damnation изтегли късата клечка. Причината е преди всичко в това, че цялата история около създаването на играта звучеше като приказката за една виртуална Пепеляшка. Малкото студио Blue Omega печели награда за работата си по модификация с енджина Unreal, най-сетне успява да открие сериозен издател в лицето на  Codemasters, а самата игра изглежда на пръв поглед увлекателна и оригинална. Това чувство обаче се разсейва след първите петнадесет минути, когато гейм толерансът ви е пред изчерпване. Слабото AI, посредствените биткии и закърпената оттук-оттам история просто ви принуждават да оставите играта и да не се връщате повече към нея.

Равносметка:
Избор на редакцията: Damnation
Избор на читателя: Terminator: Salvation

Но нека да си върнем настроението с нещо по-положително:

Най-добра графика

Труден избор – дори считаните за аутсайдери в тази категория Call of Juarez: Bound in Blood и Cryostasis: Sleep of Reason имат отлични визуални ефекти (тези на последната при положение, че имате съответната машина, за да ги видите). Читателският избор тук е твърдо отдаден на CoD: Modern Warfare 2, но дали тове не повлияно от общото впечатление за шутъра? Редакционното ни мнение е, че тук печели Batman: Arkham Asylum, която за пореден път доказа универсалните възможности на енджина Unreal, а нейната графика допринесе допълнително за отличната атмосфера на Аркам.

Равносметка:
Избор на редакцията: Batman: Arkham Asylum
Избор на читателя: Call of Duty: Modern Warfare 2

Играта в мрежа безспорно е страхотно удоволствие, затова ви представяме и следващите две категории, като започваме най-напред с

Най-добра мултиплейър игра

Тук изненада няма, защото въпреки някои грешни стъпки, Infinity Ward са сериозно виновни за това мнозина от нас да не станат от РС-тата си през последния месец. CoD: Modern Warfare 2 е общят избор на читатели и автори тук, а почетното второ място остава за Left 4 Dead 2, което значи само едно – и на зомбитата няма да им се размине!

Равносметка:
Избор на редакцията: Call of Duty: Modern Warfare 2
Избор на читателя: Call of Duty: Modern Warfare 2

Най-добро MMORPG

пък е друга категория, където гласът народен е и глас редакционен. Aion печели практически без конкуренция, което донякъде е тъжно, но да се надяваме, че 2010 г. ще ни донесе повече разнообразие на онлайн фронта.

Равносметка:
Избор на редакцията: Aion
Избор на читателя: Aion

Но нека за момента да се съсредоточим върху 2009 г. и това

с какво ще остане тя в годината?

Любимият на всички ни шеф на Activision Боби Котик заслужено се споменаваше често през последните месеци, но неговите донякъде забавни постъпки не могат да прикрият две по-сериозни тенденции в гейм индустрията от последната година. Първата е свързана с множеството отменени игри, съобщения за които пускахме твърде често. Но всички ние се обединяваме около това, че най-тревожен е фактът, че все повече студия затварят врати поради икономически причини или решения на големите компании-собственици. Независимо дали това са известни фирми или малки компании, загубата е за всички, които се чувстват свързани с игрите.

Равносметка:
Избор на редакцията:  все повече студия затварят врата.
Избор на читателя:  все повече студия затварят врата.

Най-добра спортна игра

е традиционно любима категория на всички ни. Въпреки това и тук не бе лесно да постигнем съгласие – мнозинството геймъри, солидно подкрепени от мнението на нашия колега Свилен Енев, отдават предпочитанията си на DiRT 2. За нас обаче Need for Speed: SHIFT заслужава похвалата заради това, че EA намериха сили за промяна, а от Slightly Mad Studios свършиха своята работа по един отличен начин. Реализмът се завърна в поредицата и вдъхна нов живот в една от най-обичаните серии за всички времена – не е ли това повод за радост?

Равносметка:
Избор на редакцията: Need for Speed: SHIFT
Избор на читателя: DiRT 2

Смесванeто на жанрове обикновено не води до нищо добро – това е желязна максима, която е взела хиляди жертви. За щастие обаче две гейм заглавия тази година доказаха, че всяко правило има изключения. Категорията е

Най-добро екшън-приключения

Естествено – става дума за X-Men Origins: Wolverine и Batman: Arkham Asylum. Приключенията на Wolverine по едноименния филм съчетаха брутален сцени с разнообразен геймплей и заслужават само адмирации. При по-добро стечение на обстоятелствата това щеше да е нашият победител, но благодарение на момчетата от Rocksteady имаме дори нещо още по-добро. Английското студио създаде това, което спокойно можем да определим като най-добрата игра за Батман, правена някога. Batman: Arkham Asylum достави неподправено удоволствие и характерна атмосфера и заслужено ще изпрати годината с титлата в тази категория както сред читателите, така и сред екипа на РС Мания. А скорошната новина, че вече се подготя продължение на приключенията на Черния рицар само може да ни радва. Resident Evil V пък заслужава да бъде спомената заради отличната работа по РС порта на класиката на Capcom.

Равносметка:
Избор на редакцията: Batman: Arkham Asylum
Избор на читателя: Batman: Arkham Asylum

Вече разбрахте, че навлизаме в тежката категория, където всяко едно заглавие заслужава награда. Никъде това не е по-очевидно от

Най-добър шутър от първо лице

където имаме истинска плеяда от качествени игри. Помислете сами – най-напред получихме нова версия на класическия шутър Wolfenstein, която ни върна към корените. Call of Juarez: Bound in Blood пък е приключения в Дивия запад, което съчетава уникална атмосфера и драматична история, а Borderlands пък е оригинален и причудливо изглеждащ шутър, който се превърна в любимец на мнозина. И това е без да броим двете големи заглавия – Left 4 Dead 2 и CoD: Modern Warfare 2. Лесно ли е да определим победителя тук – оказва се, че да и  хората от Infinity Ward се погрижиха за това. Въпреки че Modern Warfare 2 има своите неизлъскани ръбове – и моя милост го изказа на глас – динамиката и мултиплейър лудостта си казаха тежката дума. Както се казва, няколко милиона души ни биха могли да сгрешат, а читателите и екипът на РС Mania просто се присъединяват към общото мнение, избирайки екшъна за най-добър шутър за 2009 г.

Равносметка:
Избор на редакцията: Call of Duty: Modern Warfare 2
Избор на читателя: Call of Duty: Modern Warfare 2

В следващата категория, озаглавена

Най-добра ролева игра

нещата са доста по-ясни – Dragon Age: Origins обира всички възможни резакционни и читателски гласове, защото в характерния си стил BioWare създадоха един обширен, дълбок и магичен свят, в който всеки любител на фентъзи приключенията ще се чувства у дома си. Без да омаловажавме останалите претенденти, тук въпрост е по-скоро дали съвършенството може да бъде подобрено. Ако приемем, че отговорът е да, то няма друг по-подходящ да го стори от самите магьосници BioWare. Говорим за предстоящия Mass Effect 2, а резултатът ще разберем съвсем скоро.

Равносметка:
Избор на редакцията: Dragon Age: Origins
Избор на читателя: Dragon Age: Origins

И така, картите са на масата, поддържащите награди обявени, а напрежението витае около монитора. Каква поредна гейм драма, както би казал някой по-находчив журналист. Време е да видим кой ще изпрати 2009 г. като истински победител и кой ще наведе глава след финалния сблъсък. Вероятно мнозина от вас вече са предположили, че две игри ще си оспорват честта за

Игра на 2009 г.

Ако сте заложили и последната си риза на Dragon Age: Origins и Call of Duty: Modern Warfare 2, може да отдъхнете, защото точно това са заглавията, които получиха най-много гласове в анкетата, както и сред нашия екип. Нека видим какво се крие зад двата претендента – без съмнение Dragon Age: Origins е най-доброто RPG в последните години и е издържано в най-класическите норми на жанра: мечове, магии, герои, злодеи, и разбира се, дракони. В другата страна на ринга стои гиганта Modern Warfare 2, който ни оставя на съвременното бойно поле без никакви помощни средства освен вярното оръжие и бързите рефлекси. Сблъсъкът е класически – изключително сингълплейър-ориентирана игра срещу заглавие, което ви прави част от многомилионно семейство от геймъри. Толкова трудно и същевременно лесно – поне за вас, тъй като две трети от гласувалите отдадоха предпочитанията си на шедьовъра на Infinity Ward.

Ние обаче сме готови да приемем предизвикателството на калифорнийското студио и да дадем скромната си награда за „Игра на 2009 г.” на Dragon Age: Origins. Изненадани ли сте? Някои със сигурност, но мисля, че аргументите ни са достатъчно тежки. От момента, в който създадете героя си до последната битка в играта Dragon Age ви замайва с дълбочината на геймплей, разнообразието на образи, имена и събития и визията си. Все още качествената игра в сингъл плейър не може да бъде заменена от нищо, а от BioWare дават сериозна заявка да ви приковат пред екрана за дълго, дълго време. Дори само половината от амбициозните планове на студиото за бонус съдържание и различни DLC пакети да се окажат верни, това е играта, която заслужава вашето пълно внимание. А ако момчетата в студиото вземат нещата твърде навътре, защо да не гласуваме за Dragon Age: Origins и като за най-добра игра на 2010 г.?

Равносметка:
Избор на редакцията: Dragon Age: Origins
Избор на читателя: Call of Duty: Modern Warfare 2

Това е, скъпи приятели, всичко за тази година, изпълнена с някои от най-вълнуващите игри от последно време. И какъв по-добър завършек на този материал от това за споменем още едно заглавие, което успя да се пребори за внимание с комерсиалните гиганти на Electronic Arts, Valve, Activision и Ubisoft. Това е Trine, чиито автори от финландското студио Frozenbyte доказаха, че екип от двадесетина души може да направи оригинална и находчива игра, която да плени феновете. Една награда не би й била достатъчна – най-добър пробив сред комерса, най-приятна изненада, най-качествен платформър. Trine се класира във всяка една от тях. Хубаво е през новата година да видим още повече подобни заглавия, защото именно стремежът към иновативност и изобретателност минаги е бил главната движеща сила на гейм индустрията, която всички ние толкова обичаме.

Автор: Иво Цеков