Какво не знаем за интернет домейните

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Значението на интернет присъствието днес нараства с всеки изминал ден и вече почти няма фирма или друг тип организация, която няма или не планира в близко бъдеще да създаде собствен уебсайт. Все повече физически лица също изграждат лични сайтове, за да представят себе си, уменията или идеите си. Уеб присъствието става все по-достъпно, а с това става все по-важно да се информираме за основните аспекти, свързани с изработката на собствен сайт. А може би първият и най-значим сред тях е изборът на интернет домейн. В следващите редове ще ви разкажем по-подробно какво представляват домейните, защо съществуват, как са възникнали и на какви видове се делят.

Какво представляват?

Домейнът представлява съчетание от символи, което формира името на даден уебсайт – например superhosting.bg. Той се изписва в браузъра, за да получим достъп до сайта. Домейните участват и при формирането на адресите за електронна поща – например support@superhosting.bg. Всеки домейн е уникален за себе си и в интернет няма как да съществуват два еднакви домейна. Това прави домейна важен маркетингов инструмент и фирмен актив, сравним по своето значение с търговска марка.

Защо съществуват домейните?

Най-общо казано: за улеснение на хората, използващи интернет. Причината е, че компютърните мрежи използват за комуникация т.нар. IP адреси и това важи също за най-голямата възможна компютърна мрежа в света – интернет. Тези IP адреси обаче не са лесни за запомняне от хората и изглеждат примерно така – 91.196.125.21. Новата версия 6 на Интернет протокол (IP – Internet Protocol) ги прави още по-сложни за запомняне. За да не се налага при достъпването на всеки уебсайт в интернет да изписваме в браузъра подобни дълги и нищо не означаващи за нас поредици от цифри, са измислени домейните. Най-често те имат смисъл, лесни са за запомняне и са много по-разбираеми за хората. А специално създадена глобална мрежа от DNS сървъри се грижи за преобразуването на домейните в съответните IP адреси.

Как са се зародили?

Първото домейн име, регистрирано някога в интернет, е Symbolics.com – през далечната 1985 година и е било собственост на едноименния компютърен производител от Масачузетс, САЩ. Към края на същата година в целия свят са регистрирани общо шест домейна, а през 1992 г. техният брой е достигнал 15 000. за сравнение, днес този показател надминава впечатляващите 329 милиона.

Как можем да се сдобием с домейн?

Тяхната регистрация е платена и се осъществява лесно от упълномощени за това регистратори. Най-големият български такъв регистратор е СуперХостинг.БГ, който предлага домейн имена в повечето най-популярни зони – .com, .net, .org, .eu, .bg и много други. Едно важно уточнение, което трябва да знае всеки собственик на сайт е, че домейните най-често се заплащат за определен период от време – година или повече. Домейнът е дигитална собственост. Важно е той да бъде регистриран на името на физическото лице или организацията, която ще го управлява.

Какво представляват домейните от първо ниво?

Т.нар. Generic top-level domains (gTLDs) или „общи домейни от първо ниво“ се изобразяват с поредица от знаци, намиращи се след точката – в края на всеки интернет адрес. Такива са например .com, .net, .org, .info, .edu, .gov, .biz и др. Те се администрират от организацията ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), която предоставя на различни компании правото да ги продават. Това са първите, най-популярни и най-широко разпространени към момента домейн зони. За разлика от тях знаците, изписани от ляво на последната точка в интернет адреса, се наричат домейни от второ ниво. Неотдавна организацията ICANN пусна на пазара над 100 нови общи домейни от първо ниво (gLTDs), които разшириха значително възможностите за персонализиране на даден уебсайт и избор на по-подходящо име – сред тях са например .site, .shop, .blog, .live, .hotel, .cars, .music, .news, .global, .secure и много други.

Национални домейни

За разлика от gTLD, националните домейни от първо ниво (т.нар. ccTLD – country code top-level domain) съответстват на определена държава. Те са особено подходящи, когато е важно да се акцентира, че даден уебсайт е с национално покритие и има принадлежност към дадена страна. Администрират се от международната организация IANA (Internet Assigned Numbers Authority), която е дала правото на национални регистратори да ги управляват и продават. Националните домейни .bg се управляват от организацията Регистър.БГ и могат да бъдат закупени от СуперХостинг.БГ.

Автор: