Живеем в интересни времена, поне що се отнася до гейминдустрията. Един ни обещава фотореализъм, при който няма да можем да различим това, което виждаме на монитора от гледката през прозореца. Друг предрича виртуална реалност, която ще елиминира изцяло самата необходимост от монитор, вкарвайки ни в паралелен свят с помощта на новите технологии.
Същевременно обаче пред осъществяването на тези проекти има една дребна пречка, за която може би сте чули в новините. В криза сме. Икономисти панически търчат като пилета без глави, вайкайки се за срутилата се финансова система. Всички затягат коланите и се опитват да харчат по-малко, разчитайки на добре изпитаните стари идеи да ги пренесат през бурята. Някои обаче смятат, че най-силни от кризата ще излязат именно тези компании, които не се страхуват да пробват нещо ново и да продължават напред въпреки паричните затруднения. Точно такива компании бяха представени на конференция в не-толкова-слънчевия Слънчев бряг в края на миналия месец, организирана от Most Computers.
В конференцията участваха шест от най-големите софтуерни и хардуерни корпорации, чиято работа пряко е свързана с гейминга. Всички те – Gigabyte, AMD, Microsoft, Nvidia, Fortron и Sapphire – представиха продукти, които малко или много ще революционализират начина, по който ползваме компютри, било то за офис приложения, игри или друго.
Кондензатори, дракони, anti-aliasing
Презентацията беше открита от Gigabyte, като техният представител говореше главно за нововъведенията, включени в новите дънни платки на компанията. Техният говорител Никола Раздоров спомена накратко еволюцията на използваните технологии. През 2008 г. Gigabyte преминава към производството на своята Ultra Durable 2 серия платки, която удължава живота на компонентите, като намалява разхода на енергия и топлината. Година по късно се появява и третата серия, в която се използва с 2 унции по-дебел слой мед, отново с цел намаляване на излъчваната топлина.
Втори бяха AMD, които не забравиха да се похвалят като компанията, която първа е преминала границата от 1 GHz при процесорите, а също като първите производители на 2- и 4-ядрени процесори. Техният говорител Денис Брандмейер представи “Dragon” ъпгрейда на компанията, който се състои от три елемента – видеокартите ATI Radeon 4800, чипсета AMD7 и процесорите Phenom II. Втората версия на Phenom е създадена с идеята за по-висока производителност на по-ниска цена, като би трябвало да работи по-икономично с технологията Cool and Quiet 3, да включва специална настройка, отделяща повече ресурси за игри и да се овърклоква по-лесно. Според представителя на компанията процесорът ще може да бъде овърклокнат почти двойно до 6 GHz за всяко ядро, при наличието на добро охлаждане (течен азот), разбира се. Брандмейер добави, че серията Radeon 4800 пък е първата, направена по 55 nm технология и поддържаща DirectX 10.1.
Трети бяха Sapphire, които гордо се обявиха за лидер при продажбите на видеокарти в световен мащаб. Техният презентатор Мартин Заврел каза няколко подробности за най-бързата карта на компанията – 4770, но с чувство за хумор добави, че тя не може да се намери на пазара, докато не се разпродаде 4850. Иначе 4770 би трябвало да е с 25% по-бърза при DX 10.1 и да предлага по-добър HD content от конкурентните модели. Заврел уточни, че картите на компанията са по-добри от тези на конкуренцията при максимални настройки и най-висок anti-aliasing, въпреки че отстъпват малко при по-ниски настройки. Говорителят обаче зададе основателния въпрос: “Ако няма да играете на най-високи параметри, защо изобщо инвестирате в скъпа карта?” Добре казано.
Windows 7, Tegra, 80 PLUS
Четвърти се представиха Microsoft, които се бяха фокусирали основно върху ОЕМ продуктите си, за които сме говорили и преди. Техният представител Огнян Данчев отново потвърди, че Windows 7 ще е с по-малко версии от Vista, както и че в България няма да се предлагат най-основните версии на операционната система. Бяха ни обещани безплатни Windows Live бонуси, както и че ще бъде обърнато внимание на малките компании, които имат нужда от сървър, но нямат нужда от софтуер за стотици потребители.
Последва презентацията за Nvidia, която беше една от най-интересните и изпълнени със съдържание. Говорителят на компанията Игор Станек обясни накратко най-новите насоки, по които ще поеме фирмата. Сред основните теми бяха технологиите PhysX и 3D Vision (за които ще стане въпрос по-подробно след малко), чипсетът Tegra и мидълуера (middleware) CUDA. Tegra е System-on-a-chip – процесорна архитектура, която интегрира всички основни компоненти на компютъра върху един-единствен чип. CUDA пък е софтуерна платформа, която позволява прехвърлянето на част от натоварването от процесора върху видеокартата, като по този начин транскодирането на HD сигнал например става много по-бързо и по-качествено. Презентаторът показа и Nvidia ION – неттоп компютър, базиран на Atom процесор от Intel и графичния ускорител GeForce 9400M. Той трябва да се появи през юли на цена от около €250, като след представянето му един въпрос остана незададен – има ли нещо, което ION да не може да прави?
Последни се представиха Fortron, като техният презентатор Ричард Клатовски говори основно за преориентирането на компанията към адаптори, UPS-и, батерии, кабели и други подобни устройства. Беше представена и новата система от сертификати 80 PLUS, която ще бъде слагана на различни уреди, произведени от компанията. Тя представлява оценка, според която въпросният продукт има 80+% енергийна ефективност и идва в три разновидности – бронзова, сребърна и златна.
Общите изводи, с които всички участници в конференцията бяха съгласни, бяха два: първо, енергийната ефективност е важна и второ – Intel не струва. Второто обаче се дължи по-скоро на отсъствието на въпросната компания, отколкото на някакви обективни критерии, така че по-скоро трябва да го прескочим.
Nvidia и бъдещето на гейминга
На следващия ден бях поканен на отделна конференция на Nvidia в София, където хората от компанията бяха готови да демонстрират технологиите, които представляват най-голям интерес за геймърите, а именно – PhysX и 3D Vision.
Първо беше направена кратка демонстрация на възможностите, които предлага CUDA. Те са, меко казано, забележителни. Една от програмите, базирани на тази технология, позволява увеличаването на качеството на дадено филмче, например заснето с телефон. Само с няколко кликвания голяма част от шума и визуалните недостатъци изчезват и филмчето е с осезаемо по-добро качество. От компанията признават, че това, което виждаме в полицейските сериали по телевизията – филм от охранителна камера да бъде превърнат магически в изображение HD качество – е невъзможно. Но въпреки това технология, която преди е била достъпна само на полицията, вече може да се ползва от всеки, при това в реално време. Това е само едно от приложенията на CUDA, която прави чудеса и с HD филми, но определено едно от най-впечатляващите.
След това беше показана последната версия на PhysX, технологията, която Nvidia придоби след закупуването на компанията Ageia. Първоначално идеята на Ageia беше да произвежда отделна “физична карта” или PPU – платка, която да извършва всички изчисления по физиката в игри, за да не се натоварва процесорът. Това обаче не потръгна особено добре, защото повечето потребители не искаха да купуват още хардуер за нещо, което си работи и сега. Nvidia обаче изцяло промени парадигмата на нещата – сега PhysX е интегриран във всички карти на компанията и за да го използвате, са ви необходими единствено последните драйвери за видеокартата ви. Самата технология е изключително полезна. Първоначално се съмнявах в това и попитах Игор Станек каква точно е разликата с Havoc да речем – и там можехме да местим кутии, а енджинът беше изключително лек. Игор поясни, че в случая става въпрос за количество – докато процесорът може да изчисли поведението на 5000 обекта на екрана, то с PhysX могат да бъдат симулирани до 60,000! Едва ли е нужно да обяснявам колко е важно това, особено за вода, парченца счупено стъкло или малки детайли като коса. Още повече, че всичко идва вградено във видеокартата. Разбира се, пълния си потенциал технологията разкрива при най-новите модели карти, защото все пак трябва да бъдат отделени шейдъри и за – сещате се – графиката.
Най-хубавото остана за накрая – 3D Vision. Това е система, която, ако не направи революция в гейминга, най-малкото има потенциала да го промени до неузнаваемост. Става въпрос за истинско 3D на вашия монитор – не сегашното псевдо-3D, а истински, жив триизмерен образ, сякаш можете да бръкнете в екрана. Демонстрацията беше феноменална – човек има чувството, че единиците наистина излизат от екрана. Технологията работи със специални очила – уви, няма как без тях. Те предават сигнал към специално устройство, закачено към монитора, което определя позицията ви – така виждате реалистичен образ откъдето и да погледнете дисплея. Друго основно изискване е монитор с над 100Hz refresh rate – това е по-сериозното препятствие, защото само Samsung произвежда такива дисплеи и то в не особено големи количества. Има обаче и добри новини – с една от следващите версии на графичните драйвери, ще имаме възможност да изпробваме технологията напълно безплатно. Не съвсем същата технология, разбира се – става въпрос за анаглифно 3D, при което се използват онези червено-сини очила. Не ви трябват специални игри или пачове – всяка 3D джитка ще работи без проблеми.
За съжаление в този случай картината ще е почти черно-бяла, но триизмерният ефект ще е почти същият. От Nvidia се надяват тази безплатна демонстрация да накара феновете да се прехвърлят към истинското нещо и по този начин технологията да стане широко разпространена. Ако това се случи, значи ни очакват още по-интересни времена.
Автор: Пламен Димитров