Антиода за Blizzard

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Един милиард долара. Точно толкова са декларираните от Blizzard Entertainment печалби за последната година. Компанията продължава да бъде водеща в гейминдустрията вече повече от десетилетие и всяко нейно действие се следи с огромен интерес от фенове, специалисти и финансисти. Оказва се обаче, че и от Blizzard са изключително внимателни относно това какво се случва около тях и когато нещо привлече вниманието им, те бързо се опитват да поставят ръка върху него.

Вдъхновение или кражба

През далечната 1995 г. Blizzard е малко студио със скромен каталог от заглавия. Своя шанс за пробив компанията вижда в сключения с гиганта Games Workshop договор за създаването на стратегическа игра по вселената на Warhammer. Поради причини, които остават неизяснени и до днес обаче, Blizzard и Games Workshop прекратяват сътрудничеството си. Първите остават с недовършен продукт и без финансиране, което ги поставя в тежка ситуация. За да се измъкнат от нея, те нанасят козметични промени по дизайна на играта и я издават самостоятелно. Но ако отворите някоя от книгите от поредицата Warhammer, ще видите твърде смущаващи прилики с това, което става известно като WarCraft: Orcs and Humans.

Изглежда, че това, което възниква като решение в последния момент и за конкретния случай, се харесва на Blizzard, защото нещата са подобни и при друг широко хвален техен продукт – StarCraft. Той отново е ясно „вдъхновен” от Games Workshop и тяхната Warhammer 40K вселена. Твърде много неща изглеждат съмнително подобни – така например зергите са почти изцяло изкопирани от тиранидите на Warhammer 40K, а техният хидралиск зловещо напомня на Ravener-а. Прилики могат да бъдат открити и при дизайна на Space Marine-те и Ghost-a, който пък напомня на Marine Scout-а на Warhammer 40K. И ако това не е достатъчно, какво да кажем за факта, че един от водещите дизайнери на вселената Warhammer 40K на име Анди Чеймбърс вече работи за Blizzard по StarCraft 2. Ако не можете да бъдете креативни, защо да не откраднете креативността на другите?

Въпросът кой от кого черпи вдъхновение се пренесе и в света на масовите онлайн игри, когато шефът на Mythic Марк Джейкъбс обвини Blizzard в края на миналата година, че Wrath of the Lich King директно краде от Warhammer Online: Age of Reckoning. Отсъдете сами – WoW вече е на пазара с години и изведнъж на Blizzard им хрумва да включат точно такъв тип PvP режим, какъвто по някаква случайност го има вече и в Warhammer Online. Малко след излизането на Mines of Moria пък в WoW се появиха съвсем случайно и предмети, трупащи опит, които доста съмнително напомняха на легендарните оръжия в LOTRO.

Diablo се присъединява

През 1993 г. група ентусиасти създават малката независима компания Condor, която скоро започва работа по амбициозен проект. От Blizzard внимателно наблюдават своите съседи в Калифорния и преценяват, че продуктът може да бъде успешен. Няколко месеца преди издаването на играта, когато работата по нея практически е завършена, те купуват Condor и го преименуват на Blizzard North. Играта пък става позната на милиони фенове по света като Diablo. Единственият официален експанжън отново не е дело на Blizzard – Diablo Hellfire излиза през 1997 г. от студиото Synergistic Software, собственост на Sierra-on-Line.

Към 2003 г. Blizzard North работи по две нови игри, когато внезапно няколко от ключовите специалисти напускат студиото. Скоро те ще бъдат последвани от общо над 30 души. Причината – всички те искат да се занимават с нещо ново, но компанията-майка Blizzard не им позволява и прекратява неназованите проекти.

Което пък ни довежда до темата за спрените игри

Всяка компания прекратява или отлага проекти – доказват го и последните седмици – но в Blizzard това е в особено големи размери. Ако си мислите, че те са се ограничили само до StarCraft: Ghost, помислете пак – Shattered Nations, Pax Imperia, Games People Play, Crixa, Denizen, Nomad, Raiko и прословутите Warcraft Adventures. Освен това всяка компания от време на време изкарва някой по-слаб продукт и греши. Човешко е и съвсем естествено от гледна точка на свободния пазар. Защо тогава Blizzard са готови да захвърлят всичко друго, което не носи една от „свещените” комерсиални марки? Защото няма да им донесе достатъчно приходи? Защото ще наруши статуса им на велика компания, която издава само висококачествени продукти? Защото не са уверени, че могат да направят нещо ново и коренно различно от утвърдените им продукти? Въпросите и догадките са много, а ясен отговор няма, така както е ясно, че няма и да видим гореспоменатите заглавия, които иначе можеха да ни помогнат.

Прочитайки горните редове, вероятно мнозина от вас ще си кажат „И какво от това?”. Зависи – милиони геймъри ще продължат да играят на WoW и да чакат StarCraft 2 със същото нетърпение, както досега. Но пък ако това ви е накарало да се замислите дори за малко, значи е имало полза. Оригиналността винаги е водещо качество, а рисковете, свързани с нея, са естествени. Но Blizzard сякаш искат да останат неопетнени и незасегнати от проблемите, с които всеки друг дивелъпър се сблъсква. Това от една страна е от полза за геймърите, защото те все пак получават качествени продукти, макар и през широк интервал от време. От друга страна обаче, ги лишава от възможността да опитат нещо различно и не прави чест на самите Blizzard. Да, в момента работят върху „оригинално MMORPG, което няма да има нищо общо с вселената на WarCraft, StarCraft и Diablo”, но тепърва предстоим да видим до колко различно ще бъде то и дали случайно няма да потъне в забвение и да се превърне в поредния недовършен продукт.

Автор: Петър Цанков