![](http://new.pcmania.bg/wp-content/uploads/2020/10/Антантата_MainPhoto.jpeg)
Преди около деветдесет години, в началото на XX век, се случва нещо, заради което впоследствие загиват милиони хора. На 28 юни 1914 г. в Сараево са убити херцог Франц Фердинанд и съпругата му София фон Хоенберг. Смъртта им се оказва последната капка, която спомага за преливането на чашата и избухването на Първата световна война. Тя продължава четири дълги и мъчителни години. Но хората, преживяли този ад, са имали чувството, че войната продължава не четири, а четиридесет години. По това време за пръв път за използвани средства за масово поражение и бойни отровни вещества. Страните, развиващи тежката индустрия в началото на века, започват да бълват огромно количество танкове. Водят се голям брой битки по суша, във въздуха, по вода и дори под вода. Тогава са изпробвани и усъвършенствани много нови оръжия.
Ако вече ви е станало интересно и искате да разберете повече за битките в тази месомелачка, ще можете да направите това, ако пуснете преведената изцяло на български език игра ”Антантата: Бойните полета”. Тя ще ви позволи да вземете директно участие в едни от най-ключовите сражения от онова време, изходът от които ще зависи само от вас и от вашите стратегически умения.
Петте големи
сили, измежду които ще можете да избирате в “Антантата”, са Франция, Германия, Русия, Австро-Унгария и Англия. Ще контролирате тяхната пехота, артилерия, авиация, дори ще маневрирате с техните гигантски линейни кораби. Всички юнити в играта са пресъздадени напълно достоверно на базата на историческите данни, разказващи за Първата световна война, като архивни документи, снимки и т.н.. Всяка нация има собствени характеристики, които оказват голямо влияние върху цялостния геймплей на играта. Естествено, и те са базирани на историческите данни и е напълно нормално да очаквате например от Англия да има добра флота или от Германия – да притежава силни танкове.
Едно от най-големите качества на “Антантата” е, че сама по себе си тя представлява една гигантска и подробна енциклопедия за Първата световна война. Играта разполага с т.нар. виртуален музей, който ще ви запознае с единиците и оръжията от онова време. Той предоставя доста любопитни факти и заслужава вашето внимание. В него ще откриете сведения за някои от най-прочутите кораби, самолети, танкове и отряди от онази епоха.
Бойните полета
Какво представлява самата игра? Това е една чистокръвна реалновремева стратегия, чийто геймплей е смесица от две култови заглавия в жанра – Cossacks и Age of Empires. Събирате (по-точно – възстановявате) ресурси като дърво, желязо, злато, електричество, петрол и храна, строите база, създавате армия и ритате задници по стратегически начин. Мисиите са създадени така, че да поставят на изпитание вашите тактически умения до крайност. Те притежават и известна доза нелинейност – т.е. могат да бъдат приключени по няколко различни начини. Цялостният екшън в играта е разпределен в пет кампании (по една за всяка от основните враждуващи сили) и в множество обособени солови мисии. Интересно е да споменем, че всяко ниво започва с кратка, но изчерпателна, историческа справка за сражението, в което ще вземете участие. За привържениците на безцелните унищожения пък са предвидени и произволни карти.
“Антантата” ще ви позволи да присъствате директно на повечето важни исторически битки от Първата световна война. Картите в нея са меко казано огромни. Върху тях могат да се поберат около хиляда постройки и над 80-хилядна армия.
Съветниците
Едно от най-оригиналните неща в “Антантата” са т.нар. съветници – икономически и военен. Начинаещите играчи (пък и не само те) могат да се възползват от помощта и на двамата, чийто умения са доста полезни (и на практика могат да ръководят играта съвсем самички). Първият се грижи за издигането на сгради и за събирането на ресурси, докато вторият създава и ръководи вашата армия и се грижи за защитата на базата ви. Съветниците могат да бъдат включвани и изключвани в абсолютно всеки един момент в играта и тяхното предназначение, естествено, е не да играят вместо вас, а да ви асистират в по-критични ситуации. Например, когато водите някое напрегнато сражение, бихте могли да активирате икономическия съветник, който да поеме контрола над базата ви и ресурсите, докато вие планирате от коя част да направите пробив в противниковия фронт. Хитро, нали? Или пък можете да направите точно обратното. Може да оставите компютъра да извършва внезапни бомбардировки в столицата на врага или да прави набези по вода, докато вие успеете да възстановите базата си в икономическо отношение след поредното и тежко за вас сражение.
Единиците и ъпгрейди
в “Антантата” са разпределени в няколко групи: пехота, кавалерия, артилерия, бронирани сили, авиация и военноморски флот. Разнообразието е огромно, а контролът над гигантските маси от армии е крайно опростен чрез опцията за групиране на единиците в един цялостен отряд. Интерфейсът на играта е добре организиран. Но негодувам в едно-единствено отношение – ъпгрейдите са доста хаотично нахвърляни в основните за тази цел сгради (двете академии). А те са множко на брой и понякога е трудно да се ориентирате кой къде точно е разположен.
“Антантата” не е сред онези творения, които ще завладеят хората със своята невероятна графика и ефекти. В никакъв случай не казвам, че играта е с грозна визия. Имам предвид, че не е заложено толкова много на визуализацията, колкото на добрия геймплей и исторически достоверните събития. Всъщност “пейзажът” в играта е добър, но единиците са малко дребнички. Това е според мен и един от малкото недостатъци на “Антантата”. Що се отнася до останалите, те са: прекалено зеленикаво-кафевите карти и сгради и като че ли леко пустите нива. Във всички други отношения графиката е задоволителна.
“Антантата” не изненадва с кой знае какви иновации в жанра, но печели по точки пред останалите си реалновремеви съперници по това, че е първата подобна игра, която е насочена изцяло към събитията от Първата световна война. Мисля, че за пореден път ставаме свидетели на факта, че формулата за хубава игра определено не е “перфектна графика, много екшън и никакво влагане на мисъл”. Не че и това не става, но определено съществуват и други начини за създаване на интересна геймка. В случая разполагаме с реалистична история, следваща военните събития от Първата световна война, напълно действителни единици, сгради и ъпгрейди. И не на последно място – възможността да се впуснем в отдавна отминали битки и евентуално да променим техния краен резултат. Това също е една доста добра формула за интересна геймка.
P.S. “Антантата” разполага и със супер яко интро и с едни от най-забавните кредити (за създателите), които някога съм виждал! Скивайте ги задължително!
Автор: Асен Георгиев