
Излизането на Call of Duty: Black Ops предизвика истинска сензация сред геймърите. Милиони продажби, фенове с почервенели очи, които са готови за „само още една игра” и страхотни позитивни ревюта от медиите. А някой задавал ли си е въпроса за какво всъщност е целият този шум?
„Но как, та това е страхотна игра с невероятно усещане и уникални сцени, които напомнят на екшън филм!”, веднага ще каже някой. „Играта е изпипана, в нея са вложени много усилия и се продава невероятно добре”, продължава неизвестният защитник на шутъра. Да, но проблемът е, че това са думи, които не описват толкова самата Black Ops, а по-скоро поредицата Call of Duty, както и всеки друг шутър с многомилионен бюджет, излизал в последните години.
Разберете ме, нямам нищо против Treyarch, а против целия хайп. Шутърите от първо лице са един от най-популярните жанрове и би следвало техните създатели да са имали и отделили доста време, за да ги усъвършенстват. Но това просто не е така. Доста от елементите на жанра са останали странно непроменени от почти десетилетие. Как, по дяволите, можеш да революционизираш т.нар. aim down the sights? Да, едни игри го пресъздават по-добре, други не чак толкова, но то винаги се свежда до едно и също.
Някои игри като BioShock и Singularity се опитват да въведат нещо ново като поставят ударение на сюжета или използват свежа геймплей механика, но практически 99 процента от FPS игрите в последните пет години не носят нищо ново. С други думи, ако търсите нововъведения, няма да ги откриете в този жанр. Запаленият фен може би ще открие няколко разлики между SOCOM, последните две Call of Duty игри и новия Medal of Honor, но за обикновения геймър особена разлика няма.
След това идва и съдържанието. Всеки, който е играл на някои от основните игри в жанра, с лекота може да идентифицира едни и същи елементи, които се повтарят отново и отново. И понеже го казах, ще го направя:
– Има ли епизод със снайпери?
– Има ли момент, когато за кратко пилотирате хеликоптер?
– Има ли място, когато насочвате въздушни атаки срещу вражески войници или сгради?
– Имате ли сняг и джунгла?
– Има ли вездесъщия АК-47?
Ако сте открили 4 от 5-те елемента, то честито – значи общо-взето сте изиграли всяко едно заглавие от последно време. Феновете на Call of Duty може и да не го признаят, но най-вероятно им е писнало да натискат един и същ клавиш за ръкопашна схватка вече толкова игри поред. Къде са разнообразния геймплей и нововъведенията?
Ще ви кажа къде. Преместете перспективата от първо в трето лице и веднага ще получите отговора. Екшъните от трето лице сякаш са съсредоточието на всичко интересно. Вземете например свободата на движение – всякакви по-различни действия от първо лице изглеждат изкуствено, докато когато камерата се премести, изведнъж получавате много повече възможности. Помислете си само за Сам Фишър или Батман! Да, вероятно цялата идея на FPS игрите е да ви поставят директно в кожата на някой войник, но за мен това не е нищо повече от макет на оръжия с камера на него.
Е, това едва ли ще попречи на успеха на Black Ops. Хората харесват точно този формат и Call of Duty го прави по възможно най-добрият начин. Black Ops отново ще бъде успешен, напрегнат, брутален и автентичен военен шутър.
Но на мен просто ми писна да ходя на война.
Автор: Филип Станиславов