Човек срещу машина

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Милиони геймъри по света са фенове на популярната стратегия StarCraft, а в Южна Корея тя е със статут едновременно на религия и официален спорт. Тази история, разказана от Game Pro обаче ни отвежда в Калифорния, където двойка амбициозни студенти работи здраво над бот, който трябва да бъде истинско страшилище и за най-добрите StarCraft професионалисти сред геймърите.

За честа на човечеството

Възможно ли е да създадеш изкуствен интелект, който да играе и мисли StarCraft като професионален играч от най-висока класа? На този въпрос се опитват да намерят отговор Бен Уебър и Питър Маухортър, докторанти от Университета на Калифорния в Санта Круз. Под ръководството на своя професор, двойката работи над мащабен проект, който се стреми да създаде реалистично и динамично поведение в машините. Така AI-то в компютърните игри става естествен обект на изследване, а младежите се спират на StarCraft, защото реалновремевите стратегии са отлична среда за изследване на компютърния интелект и това как реагира той на действията на играчите.

Технологията отвръща на удара

Така се ражда EISBot или Expressive Intelligence Studio’s StarCraft bot. Той е програмиран на специален език и съдържа елементи, които се занимават с различните аспекти на геймплея. Т.нар. реактивен език е новост в областта на изкуствения интелект. За разлика от останалите езици, той реагира изключително бързо, което позволява вземането на решения в динамична среда и изчислява само един ход напред, въз основата на моментната ситуация, което го прави по-гъвкав. В бота са вкарани всевъзможни комбинации на базата на реални профи срещи по StarCraft. “StarCraft общността е много активна и това ни дава богат избор от информация, която можем да кодираме в нашия проект”, обяснява Уебър. Другата причина, поради която екипът се спира на класиката на Blizzard е нейната комплексност. “В играта има три напълно обособени раси и балансиран геймплей, а във всеки един мач са приложими голямо количество различни стратегии”, обяснява Уебър.

Възможно ли е ботът да стане толкова добър, че направо да заблуди човешките си опоненти и особено по-неопитните сред тях? “Програмата трупа своя набор от стратегии като изучава повторения на изиграни мачове. Ако му бъдат заложени достатъчно голям набор от такива мачове, той ще има страхотно голям избор от ходове, но за момента оригиналността му е относително малка”, казват учените, “Но нашата цел е в завършения си вид EISBot да прилага и уникални ходове, които създава и изпълнява сам”. За целта една от задачите на екипа е да въведат в програмата различни бойни маневри, вдъхновени от прочутия древен трактат “Изкуството на войната”.

Какво е постигнато до момента?

В момента EISbot играе единствено с протосите, но за сметка на това вече трупа победа след победа в двубои с реални противници. Крайната цел на младите учени е да създадат бот, който не само разполага с голямо количество предварително заредени ходове, а умее да реагира на всеки един геймплей нюанс. “По време на професионални мачове в главата на един геймър минават какви ли не мисли и е адски трудно всичко това да се кодира”, признават младежите. В момента именно вкарването на подобни специфични действия, които не могат да се опишат в една-единствена стратегия, е основна задача пред екипа. “За подготовка преди важно състезание професионалните играчи понякога отделят повече от 60 часа седмично – това е впечатляващо и ако искаме да създадем машина, способна да победи такива играчи, ще трябва да работим доста”, завършва Бен Уебър.

Звучи амбициозно, но дали проектът ще се превърне в реалност? Само бъдещето ще покаже, а да не забравяме, че новият StarCraft II излиза доста скоро…

Автор: Иво Цеков