Студията, които затвориха през 2012 – част II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

2012 г. е вече зад гърба ни. Ще я запомним както с едни от най-големите хитове въобще, така и с поредица от финансови провали, които неминуемо не останаха без последствия.

Време е да си спомним и да отдадем почит и на останалите пет студия, които затвориха врати през изминалата година.

Hudson Soft

Едно студио, основано на 18 май 1973 г. – толкова отдавна, че човек би си помислил, че то ще съществува вечно. През 2003 г. компанията разполагаше с над 500 служители. Тя бе отворила подразделения в Токио и Калифорния. През годините Hudson Soft създава множество игри и герои, включително култовия Bomberman.

През 2011 г. офисите в Калифорния затвориха врати. През 2012 г. пък Konami приюти онова, което е останало от Hudson, и сложи край на едно име, съществуващо 39 години.

THQ San Diego

През март THQ обяви нетни загуби 239.9 млн. долара за края на фискалната година – със 100 млн. повече от миналогодишните загуби. Впоследствие компанията продаде лиценза на UFC на Electronic Arts. Ход, който доведе до затварянето на подразделението на THQ в Сан Диего, отговорно за цялата поредица.

Всичко това илюстрира колко крехки са нещата в индустрията. Една сделка предопределя съдбата на цяло студио и работниците в него.

Каква ще е съдбата на самите THQ? Тепърва ни предстои да разберем. На 19 декември обаче компанията обяви банкрут.

Black Hole Entertainment

Едно студио, известно с разработката на две Warhammer игри (Mark of Chaos и Black March), както и на Might & Magic: Heroes VI, последната от която е и причина за тяхното падение.

Малко след като Black Hole Entertainment обявява банкрут, анонимен човек от компанията излиза с твърдението, че това се дължи на Ubisoft. Според него френският издател не е поемал никаква отговорност за пропуснатите крайни срокове, постоянно е изисквал да се правят внезапни промени (например да се махат и добавят различни геймплей елементи) и многократно е преструктурирал екипа на Black Hole Entertainment.

Излиза, че глобите за пропуснатите крайни срокове, както и загубите от похарчените пари за различни характеристики в играта, които впоследствие са били премахнати, е довело до необходимостта да се продадат 200 млн. бройки, за да се излезе на печалба. Дали подобни твърдения са верни или не, няма как да знаем. В края на краищата обаче Black Hole Entertainment затваря врати през юли 2012 г.

Paragon Studios

NCSoft е компания, известна с това, че пуска на пазара предимно MMO игри. Разбира се, много често тя закупува студия, които впоследствие финансира, за да произвеждат заглавия от този тип. При това положение се случват най-често две неща – или в един момент играта вече не може да се поддържа финансово, или хората, които дърпат конците, решават да се фокусират върху нещо „ново”. Именно такъв е случаят със City of Heroes, която престана да съществува през 2012 г., въпреки гнева и разочарованието на нейните играчи.

Това, разбира се, довежда и до ликвидацията на авторите на това MMO – Paragon Studios. Какво точно се е случило с хората от екипа? Можем само да се надяваме, че NCSoft са ги пренасочили към други проекти.

38 Studios и Big Huge Games

38 Studios е основано още през 2006 г. – по онова време обаче то носи името Green Monster Games. Всеизвестен факт е, че зад него стои не кой да е, а бейзболната звезда Кърт Шилинг. Негова отколешна мечта е да си направи своя собствена MMO игра. Първите стъпки, които прави в това отношение, изглеждат правилни – наема екип от таланти, наред с писателя Р. А. Салваторе, художникът Тод Макфарлейн, бившият главен дизайнер на EverQuest Травис Макгийти и др. Нещо повече – 38 Studios закупува дори и студиото Big Huge Games (Rise of Nations). Идеята е сингълплейър ролевата игра, което то разработва по онова време, да се обвърже с MMO-то на Шилинг.

Всичко върви по план. През 2010 г. студиото получава заем от Роуд Айлънд на стойност 75 млн. долара. Уговорката е 38 Studios да се премести именно в този щат, създавайки по този начин нови работни места. През февруари 2012 г. сингълплейър ролевата игра на Big Huge – Kingdoms of Amalur: Reckoning – излиза на пазара. Ревютата за нея са положителни.

Няколко месеца по-късно студиото не успява да погаси вноска по заема. Малко след това целият персонал от 379 души е разпуснат, а 38 Studios обявява банкрут. Шилинг и неговото студио попадат под радара на местните власти, които започват да ги разследват. Все още не са повдигнати обвинения.

Що се отнася до Big Huge Games – те все още продължават да съществуват, но този път под името Epic Baltimore.

Автор: Петър Йорданов