Скандалът: среща в съда

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 мар. 2010

Когато тази сутрин си пуснах Modern Warfare 2 за един бърз demolition, погледът ми се спря върху логата на Activision и Infinity Ward, появяващи се заедно. Нямаше как да не се замисля отново. Години наред отношенията между студио и издател изглеждаха като гейм вариантът на българо-съветската дружба: крепка и непоклатима. А после в картинката се появиха скандали, охрана в офисите (дословното описание от очевидци е bouncer-like типове), а сега и съдебни дела.

Защитата призовава Боби Котик

Последната засега новина по скандала “Activision – Infinity Ward” е, че двамата основатели и вече бивши шефове на студиото, създало Modern Warfare 2 – Винс Зампела и Джейсън Уест – са завели съдебно дело срещу компанията на Боби Котик. Техните искания се разпростират на повече от 16 страници и разкриват интересни неща от вътрешните взаимоотношения между автори и издатели на поредицата Call of Duty. Всъщност дори това не е съвсем точно, защото изглежда, че уговорката е била по-различна: Call of Duty и Modern Warfare са се разглеждали като две отделни поредици и запазени марки. Съгласно споразумение от март 2008 г., Activision е прехвърлила цялата свобода относно игрите с марка Modern Warfare (включително идеи, формат, място на действието и т.н.) на Infinity Ward.

Освен това, според същото споразумение, Activision обещава премии в случай на рекордни продажби на Modern Warfare 2 и допълнителни бонуси за игри, които са с марката Call of Duty или пък използват технология, разработена изцяло или в по-голямата си част от IW.   

Да напълним корпоративния джоб

Да, ама не, както се казва. Изглежда случилото се тази седмица е нищо друго, освен истински преврат, чрез който Activision се опитват да променят тази ситуация като отстранят Зампела и Уест и на тяхно място поставят свои доверени хора.

Компанията на Котик вече е нарушила споразумението от март 2008 г., защото не е изплатила нищо за Quantum of Solace и CoD: World at War – игри, които използват технология на Infinity Ward, която студиото е споделило с Treyarch. Вражда между двете студия обаче няма, защото отговорността тук лежи изцяло върху техния собственик Activision.

Убеден съм, че Зампела, Уест и целия екип на IW са взели добри премии за успеха на Modern Warfare 2, но в крайна сметка, защо не?! Играта разби всички рекорди и наскоро мина уникалния един милиард долара печалби. Вместо това шефовете в Activision вероятно са потупали момчетата по рамото и отново са почнали да изчисляват бъдещите приходи.

Едно от контраобвиненията срещу ръководството на Infinity Ward е, че двойката тайно се е срещала с представители на конкуренцията. Името Electronic Arts се тиражира доста, но все още не е потвърдено от никого. Но какво лошо има в това? Правилата на свободния пазар важат и за IW. Когато студиото е изпълнило договорните си задължения и е създало суперхитова игра, авторите са свободни да се огледат наоколо и да видят дали не се предлага по-изгодна оферта. А фактът, че от Аctivision не държат напълно на поетите задължения, само ги е стимулирал допълнително. Отговорът на Котик – изправени пред заплахата да загубят златната си кокошка, в Activision явно решават, че да уволнят „виновниците” и да им изплатят обезщетения е по-евтиният вариант, отколкото да се лишат от магическата комбинация Modern Warfare. 

А сега накъде?  

Макар днес ситуацията да изглежда по-ясна, отколкото бе в началото на седмицата, най-важните отговори все още са неизвестни. Накъде ще поеме поредицата и кой ще запази контрола върху марките Call of Duty Modern Warfare? Ще успеят ли Treyarch и Sledgehammer да се включат в подялбата на апетитната хапка? Ще могат ли Зампела и Уест, а защо не и последвани от още програмисти от IW, да стартират ново студио под нечия друга шапка?

Единствената компания, която разполага с финансовия и организационния ресурс да осъществи проект от мащабите на IW, е Electronic Arts. В същото време обаче, със заглавия като Bad Company 2, Medal of Honor и Crysis 2 в каталога си, не е сигурно, че в ЕА ще бъдат особено заинтересовани от нов и скъпоструващ шутър в близко бъдеще. Ubisoft? Може би. От Far Cry 2 измина доста време и френската компания определено се нуждае от качествена игра в този жанр. Сред евентуалните други компании, които биха могли да се възползват от опита и уменията на Зампела и ко. са THQ и Take-Two, но и това не е много сигурно, като се има предвид колко брутално голям бе бюджета, отпуснат от Activision за Modern Warfare 2.

Всъщност на този етап се знае само едно. Единственият сигурен губещ от борбите за финансово и корпоративно влияние са обикновените геймъри. Да, точно така, вие, скъпи читатели, всички ние от PC Mania, които обичаме индустрията и продуктите й, и всички останали фенове. Конкуренцията е хубаво нещо, но когато парите вземат връх, няма връзка, която да не може да бъде разрушена и добра идея, чиято реализация да не се провали. Но това всъщност не е чак толкова учудващо, като си припомним, че в казуса е замесен човекът, обявил някога, че основната му цел е да отнеме всяко удоволствие от игрите и да превърне своите студия в машина за пари.

Автор: Иво Цеков