РС индустрията до 2020 г.: част II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Време е да надникнем отново в бъдещето и да видим какво очаква нашата любима гейм-индустрия през следващите 10 години…

Процесорът и графичният ускорител ще се слеят

Бракът между централния и графичния процесор и обединяването им в един-единствен чип се разглежда от мнозина като неизбежен факт. Многоядрените процесори правят това възможно и в момента както Intel, така и AMD се опитват да създадат обединяващ продукт, носещ кодовото название APU (Accelerated Processing Unit).

Разбира се – тази технология е все още твърде далече от премиерния си ден. Но когато това се случи, предимствата ще бъдат безбройни. Може би най-голямото е, че компютрите с вградена видео карта няма да бъдат поглеждани с насмешка от геймърите. Това ще доведе до създаването на по-достъпни в ценово отношение настолни компютри и ноутбукове за геймъри, което пък от своя страна ще увеличи броя на PC играчите.

Появата на APU обаче няма да отбележи края на GPU. Вероятно онези, които искат по-голяма мощ, ще могат да я получат посредством добрия стар самостоятелен графичен процесор. От друга страна обаче тези от вас, които искат да спестят парички от ъпгрейд, винаги ще могат да го направят, като обновят два ключови компонента наведнъж.

Тъчскрийн гейминг

Успехът на устройства като iPhone и iPad определено ни отвори очите за един нов тип интеракция. Въпреки че Windows 7 поддържа тъчскрийн технологията, тя все още не е навляза достатъчно в рамките на настолните и мобилните компютри. А това е жалко. Доста игри в момента биха могли да се възползват от този тип взаимодействие, включително Magic: The Gathering и R.U.S.E. Но без да изолират напълно мишката и клавиатурата.

Рано или късно обаче тъчскрийн технологията ще се наложи и в PC гейминга. От една страна, тя ще поевтинее и създаването на големи и качествени сензорни екрани ще стане в пъти по-лесно. А от друга – убедени сме, че гейм-разработчиците ще открият най-различни и уникални начини, които да придадат нов облик на любимите ни компютърни игри.

Геймърски ноутбукове

Преди десетина години на геймърските нетбукове се гледаше с насмешка. Те бяха тежки, батерията им – ужасно слаба – а игрите, които можехме да подкараме в тях, бяха в най-добрия случай някоя стара стратегия или MMO. Да не говорим, че имаше опасност да си причиним и някое изгаряне поради не толкова качественото им охлаждана.

Днес много от новите модели също страдат от тези проблеми. Но няма как да не признаем, че машините от въпросния тип са извървели доста дълъг път. От една страна, техните производители подобряват дизайна и функционалността им ежедневно. От друга – гейм-разработчиците започват да създават все по-хубави игри с по-скромни системни изисквания. И когато централният и графичният процесор се слеят в едно, можем да очакваме появата на леки, мощни и евтини мобилни компютри, които ще ни позволяват да играем на любимите си игри навсякъде и по всяко време.  

Моушън контролери и за PC

Днес контролери като PlayStation Move и Wii могат да бъдат хакнати с лекота и адаптирани за доброто старо PC. Практическата полза от това обаче е минимална. От една страна, конзолните геймъри разполагат с 50-60 инчови телевизори, пред които спокойно могат да подскачат и да се правят на маймуни от поне няколко метра разстояние. Докато ние – PC геймърите и нашите 20-инчови монитори – няма да виждаме кой знае какво на екрана, ако се отдръпнем от него на повече от метър.

Въпреки това много компании, включително Razer, са се захванали със задачата да създадат изключително прецизни моушън контролери и за PC. Представете си колко яко би било, ако имаме такъв под ръка в игри като Black & White и Spore. Отново – този тип периферийни устройства няма да имат за цел да изместят мишката и клавиатурата, а по-скоро да допълнят изживяването пред компютърния екран.

Междувременно – можем само да се надяваме, че хакването на Kinect ще отвори очите на Microsoft за безбройните предимства, които този контролер би имал и за PC, и ще накара редмънтския гигант да помисли по-внимателно какво би могло да бъде неговото приложение и отвъд конзолите. Представете си Kinect-подобно устройство, което сканира тялото ни единствено от кръста на горе. Ще шофираме на Need for Speed, докато седим удобно на стола си, ще управляваме папките си с жестове, ще пускаме музиката с щракване на пръсти и какво ли още не…

Ще играем игри посредством силата на мисълта?

Дори в момента съществуват поне няколко устройства, които ни позволяват да контролираме различни предмети в тях посредством мозъчната ни активност. Като Force Trainer. В нея колкото повече сте концентрирани, толкова по-голям шанс има да преместите едно малко топче, разположено във вертикална тръба. Почти като истинска магия…

А сега си представете такъв контролер, само че за PC. Като Emotiv EPOC например. За съжаление на практика той не е толкова ефективен, колкото на теория. Не е тайна, че технологията, която ни позволява да управляваме различни устройства посредством силата на мисълта, не е развита достатъчно. Това обаче не означава, че не се правят опити в тази насока.

И ако все още не ми вярвате, вижте това малко видео, което показва какво всъщност представлява Force Trainer.

С това приключваме и нашия обзорен материал за бъдещето на PC гейминга. Ще се срещнем отново след 10 години, за да видим какво точно се е сбъднало и с какво индустрията е успяла наистина да ни изненада.

Автор: Владимир Тодоров