Религия и гейминг

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 16 дек. 2012

Christian Game Developers 2012 е интересно място. Незапознатите с това уникално събитие от гейм индустрията със сигурност няма да знаят какво да очакват. Ще има ли изложението представителен етаж, където т.нар. booth babes да представят новите заглавия, но в доста по-оскъдно облекло? А може би ще видим базирана на Библията Kinect  игра, която възпроизвежда различни молитвени пози с изключителна точност? Ще станем ли свидетели на дългоочакваното продължение на прословутата Left Behind  – една игра, която тази специфична прослойка очаква подобно на следващия Half Life за целокупната геймърска общност?

Разбира се, нито едно от тези неща не е вярно

Причината е проста – за външните наблюдатели думата Christian в заглавието на конвенцията се отнася към игрите, но всъщност тя определя Game Developers или самите разработчици. След като опознаете повечето участници ще видите, че заглавието не трябва да се възприема буквално. Те са хора като всички останали, разработват игри за iпоследните версии на Phone и iPad, работят в студия като BioWare, създават куестове за Star Wars: The Old Republic, посещават редовно изданията на Game Developers Conference в Сан Франциско и дори не споменават толкова често името Господне.

Защо тогава Christian Game Developers Conference, която тази година отбеляза единадесетата си годишнина, изобщо е необходима?

„Някои хора просто имат нужда да знаят, че не са сами“, обяснява Крис Скагс, част от инди студиото Soma Games и организатор на конференцията. „По този начин ние се откриваме един друг, събираме се и говорим за неща, които ни интересуват“. Тук никой не намира за странен факта, че конференцията започва с молитва до Господ, изразяваща благодарност и молба за напътствие. Нито пък когато в дискусия за претъпкания от шутъри пазар един от говорителите се позовава на библейската притча за Петър, който се осмелил да последва ходещия по водата Исус, за да подчертае нуждата от иноваторство и риск. Но точно поради факта, че подобни действия със сигурност биха предизвикали поне свиване на вежди и подозрителен шепот другаде, онези гейм разработчици, които споделят по-дълбоки християнски убеждения се нуждаят от своето място, където да се чувстват спокойни да се изразяват.

„Целта ни не е да накараме служителите на Activision да основат група за изучаване на Библията“, казва Скагс. „Това което искаме да направим е да окуражим хората като нас, които работят в гейм индустрията и да им кажем „Не се отказвайте, само защото сте различни и не мълчете!“

Christian Game Developers Conference в никакъв случай не е голямо събитие

Тази година в кампуса на Каскейд Колидж до квакерското градче Нюбърг, Орегон са се събрали около 80 души. Миналата година са били 85, а рекордът за посещаемост е 125. Но присъстващите използват пълноценно уникалния форум – създават връзки, споделят историите си и участват в панели като „Исус Христос като комикс герой“ или „Чудовища и демони: образът на вярата и страха“. Разбира се, има и игри. В една от залите на кампуса са разположени няколко РС-та, където присъстващите и най-вече децата на по-възрастните, които ги придружават, могат да се забавляват с „различни“ игри. Една от тях е Adam’s Venture и представлява кръстоска между Uncharted и неделно училище по богословие. Странна е, със сигурност изостава в графично отношение, но пък разказва доста поучителната история за търсенето на Райската градина. Играта се състои от два епизода, пуснати през миналата година. Adam’s Venture e една от по-добре направените игри, докато повечето наистина не биха хванали окото на нито един съвременен геймър. За щастие това не е проблем за присъстващите на CGDC, тъй като те имат по-важни въпроси за дискусия. Един от тях, който предизвиква доста разгорещен дебат е нуждата от по-силно изразени религиозни игри и могат ли да бъдат добри те като геймплей стойност.

„Много се дразня на игри, които се опитват да проповядват различни истини“, изказва мнението си Кели Лоуър, която е само на 20 и посещава конференцията едновременно като ентусиаст и кандидат-разработчик. „Проблемът е, че такива заглавия наистина са скучни и няма как да спечелят вниманието на повече хора“. Неминуемо в дискусията се появява и Left Behind, може би най-познатата християнска игра. През 2006 г. оригиналът бе заклеймен като пълен с насилие и омраза към мюсюлманите. Слабите ревюта и негативната реакция в публиката превърнаха RTS играта в провал, но и в мъченик на каузата.

„Не мисля, че игрите могат да проповядват или да заклеймяват“,

споделя Дейвид МакДоналд, геймър и пастор от Джаксън, Мичиган. „Ако някой си мисли, че може да създаде игра, която да прави християните по-добри, определено е сбъркал“. МакДоналд е баща и съпруг на 40-тина години и технологиите определено не са му чужди. Сред малкото си паство той използва Twitter, притежава и PlayStation 3 – сред любимите му заглавия са Heavy Rain (брилянтна емоционална и морална игра), EchoChrome (перспективата на играта е интересна) и Shadow of the Colossus. Силно заинтригуван е и от уникалната визия и презентация на El Shaddai: Ascension to the Metatron, която е вдъхновена от апокрифната Книга на Инок. Въпреки че не е разработчик или важна фигура в индустрията, Дейвид МакДоналд има мнение по повечето въпрос.

„Силно се надявам, че няма хора, които си мислят, че видео игрите са добро средство за промиване на мозъци. Играта е начин за разказване на добри истории и това е нейната сила. Хората могат да се променят в резултат на една добра история. Тя може да им помогне да вземат решение или да предприемат промяна“.

„Всички трябва да седнем на масата за дискусии“, обобщава смисъла на Christian Game Developers Conference Крис Скагс. „Ако видео игрите са начин да служим на едно плуралистично общество ние като християни също сме част от него – не защото обратното би било дискриминация, а защото ние също можем да допринесем с нещо ценно за гейм индустрията“. Във време на наближаващите Коледни и Новогодишни празници това наистина е една позитивна мисъл.

Автор: Иво Цеков