Последният мохикан

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 24 фев. 2013

Няколко дни след анонса на новия PlayStation 4, конзолата на Sony вече е обект на задълбочени анализи. Някои от тях хвалят дръзката хардуерна конфигурация, други се интересуват от новите й социални функции, а трети вече очакват какъв ще бъде отговорът на Microsoft. Сред всеобщата еуфория обаче се промъкна и една доста по-мрачна перспектива, която започна да

говори за PlayStation 4 като за последната от гейм конзолите

Защо? Презентацията на Sony безспорно бе силна и въпреки че не видяхме самата конзола, на всички стана ясно, че компанията отново ще заложи на познатата си стратегия от отлични ексклузиви и ключови партньорства с издатели и разработчици. В известен смисъл плановете на Sony изглеждат дори прекалено съсредоточени върху гейминга.

“За нас фокусът е върху сериозните геймъри – геймърите, които искат най-доброто изживяване и живеят заради игрите”, обяви изпълнителният директор на Sony Computer Emtertainment America Джак Третън след шоуто миналата сряда. “Ако не сте геймъри, не съм убеден, че изобщо ще ни разберете”.

Защо тогава Sony събира под знамената си всички сериозни геймъри? Обяснението може да бъде само едно – анонсът на PlayStation 4 предшества подобно събитие за следващия XBOX и в известен смисъл Sony се опитва да вземе изпреварващи мерки спрямо Microsoft. Някъде преди около две години американската компания даде първият сериозен знак, че ще се опита да промени начина, по който потребителите възприемат нейната конзола. ХВОХ360 стартира през 2005 г. като геймърска платформа, точно каквато бе PlayStation 3 и е PlayStation 4. Но днес Microsoft иска хората да възприемат ХВОХ като фундаментална платформа за развлечение, чрез която милиони потребители могат да стриймват фими, да гледат ТВ шоу програми, да служат музика, та дори и да наблюдават президентски дебати. Наскоро Microsoft отвори ново студио в Лос Анджелис, чиято задача е да осигурява съдържание за ХВОХ, но не под формата, на игри, а на холивудски забавления. Та дори тазгодишната церемония по раздаването на наградите “Оскар” също се излъчи по XBOX Live.

Противопоставянето е класическо

Няма съмнение, че с тази си стратегия позицията, която Microsoft ще заеме спрямо следващия си XBOX ще бъде “Това е машина, на която може да играете и игри, но не е по-подходяща само за геймъри, така както и iPad не е само за геймъри”. Всеки обича да гледа телевизия, защо тогава ХВОХ720 да не стане и ТВ платформа? Microsoft може да обвърже новата си конзола с различни абонаментни планове, свързани със смартфони, таблети и какво ли още не. Компанията дори обмисля да започне да предлага конзоли с базова цена от 100 долара и двугодишен абонамент за ХВОХ Live. Ако новата геймърска конзола на Sony струва 500 долара, а тази на Microsoft само 100, то какъв шанс има PlayStation 4?

Причината за тази стратегия на Microsoft е фактът, че според компанията геймърите вече са изчерпани и за да успее, тя трябва да търси нова и по-широка аудитория. Sony от своя страна залага именно на геймърите. Липсата на достатъчно информация за новата конзола най-вероятно произлиза от това, че Sony всячески се стремеше да направи своя анонс преди Microsoft и така да отправи ясно съобщение – Ние мислим най-вече за игрите, а вие? Sony има по-добрите ексклузиви това поколение, ще ги има и през следващите. Microsoft може да се похвали с Halo, но няма игри от типа на Uncharted, Heavy Rain, Journey или InFamous.

XBOX пък има Netlifx, Hulu, Skype и Bing

В очите на един сериозен геймър това решава нещата от само себе си, но милиони потребители (най-вече американци) навярно не мислят така. Те искат да гледат филми, да свалят музика, да чатят с приятели, да следят най-различни новини от развлекателния бизнес и почти между другото да поиграят на някоя игра. От ранните конзоли на Atari и хитовете за Nintendo 64, през амбициозния, макар и неуспешен първи ХВОХ и Wii-революцията та до 3D игрите за PlayStation 3, вече осем поколения наред конзолите имат една-единствена задача: да бъдат платформа за игри. Дори Wii, която в известен смисъл може да се разглежда като първата система, която се опита да излезе от традиционната за средата аудитория може да се похвали с хардкор игри. За всяка Wii Music и Wii Sports Resort има по една Red Steel 2, Xenoblade Chronicles и Metroid: Other M. С пускането на ХВОХ720 обаче Microsoft окончателно ще тегли чертата на разбирането, че конзолата е за игри и ще е опита да привлече десетки милиони потребители по начин, по който Apple почти напук успя да грабне масите със своите i-устройства. Какво като много Android модели имат по-голям екран, по-добър дисплей и много повече възможности; i е магическа буквичка и продава милиони. Пренесено в геймърския свят, това твърдение спокойно може да звучи като “Какво като Sony има по-добрите ексклузиви и залага повече на сериозните геймъри, когато Micrоsoft може да ви предложи развлекателна мултимедийна платформа, гарнирана тук-там с поредната Halo игра?” 

С PlayStation 4 Sony наистина прави един отчаян ход. В глобален план компанията работи на загуба и новият й шеф Каз Хирай вече подчерта, че видео игрите става един от трите стълбове на Sony. Японците отново залагат на играта в “игралната конзола”, но какво ще стане, ако потребителите не прегърнат идеята? За да сме честни трябва да признаем, че новият ХВОХ най-вероятно също ще бъде добра гейм система, а повечето издатели пускат игрите си най-малкото за две платформи, така че, ако Microsoft успее да привлече повече клиенти с виждането, че разширяването на обхвата на платформата е това, което ще я продава, Sony отново ще трябва да наваксва. И ако това се случи и бъдещето наистина принадлежи на развлекателните кутии, а не на игралните конзоли, PlayStation 4 наистина може да бъде последната традиционна гейм конзола, която е пускана.

А това, скъпи приятели, ще бъде тъжно.

Автор: Иво Цеков