Платформите през 2011 г.: кой печели?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 мар. 2011

„РС геймингът умира!” е изказване, на което вече сякаш свикнахме. Не минава и месец без някой кандидат-пророк да предскаже Страшния съд за любимата на всички ни платформа. В това обаче няма и доза истина. Въпреки че комерсиалните интереси на доста компании и големи играчи в развлекателни бизнес са насочени встрани от персоналния компютър, доброто старо РС продължава да бъде във форма и радва милионите си фенове по целия свят. Ето защо нашата прогноза е, че именно РС-то ще изненада скептиците и ще надигне глава през новата година.

Защо?

Ами, по няколко причини. Някои от тях са по-важни, други са второстепенни, но всички те ни карат да бъдем уверени в неговия възход, който ще заглуши всички, предричащи ненавременния му край.

Най-напред, финансовите показатели. Разработването на РС игри е доста по-евтино, отколкото за конзоли. Причините за това са две – от една страна, софтуерът за РС игри е максимално гъвкав и не се съобразява с хардурени ограничения; от друга страна, отвореният характер на тази платформа позволява на много издатели да пускат своите продукти на пазара, без да плащащ задължителните лицензионни такси на собствениците на конзолните платформи като Sony, Microsoft и Nintendo. Практическото измерение на тази финансова гъвкавост е, че всяко едно независимо студио, което разполага най-вече с фантазия и амбиции може да изкара относително евтин продукт. Същият този продукт след това може да бъде поет от някоя от десетките издателски компании, които оперират свободно в различни географски региони на света.

Да не забравяме и онлайн дистрибуцията. Конзолните заглавия все още имат един характерен недостатък – за да ги играете, ви е необходим диск, който трябва да закупите от магазина. При компютърните игри обаче съществува възможността да се сдобиете с всяко едно ново заглавие, без да напускате уюта на дома си или пък да отрупвате бюрото си с ненужни кутийки и дискове. Не вярвате? Какво ще кажете тогава за приходите, които Steam генерира за изминалата година – 970 милиона долара, от които малко над 200 милиона за месец декември 2010 г. Лъвският пай от онлайн дистрибуцията безспорно се пада на услугата на Valve, но тя далеч не е единствената, която предлага игри само срещу няколко кликвания на мишката. Direct2Drive и Impulse са следващите в класацията и периодично пускат интересни оферти. Чрез нарастващата функционалност на XBOX Live конзолата на Microsoft постепенно се опитва да се освободи от оковите на диска, но няма съмнение, че през 2011 г. делът на дигиталните продажби на РС игри ще се увеличи още повече, а милиони геймъри ще дебнат сайта на Steam за страхотните предложения, които периодично се откриват там.

Ако трябва да отделим няколко игри, които са най-печелившите за платформата, то World of Warcraft безспорно се налага от само себе си. Въпреки че поредицата Call of Duty определено печели огромната част от приходите си от конзолните геймъри, нейните РС корени не са за подценяване. Накрая, колкото и да не се харесва на мнозина, плеядата Facebook заглавия се превръщат в неочакван, но сериозен източник на приходи и популярност.

Ах, да – игрите!

Сред геймърите привидно се създава илюзията, че най-добрите заглавия излизат най-напред и преди всичко за конзоли. Погледнете обаче по-интересните игри от началото на годината насам – Dead Space 2, Test Drive Unlimited 2 и Bulletstorm дойдоха едновременно за РС и за конзоли. Списъкът продължава и по-нататък – Duke Nukem Forever, Homefront, Crysis 2, Brink, Deus Ex: Human Revolution, Rage, Battlefield 3 и новата Call of Duty игра ще зарадват и РС геймърите. Каквото и да показва конзолната реклама 2011 г. ще бъде пълна с готини игри, които всеки, който има персонален компютър ще може да изиграе. 

Говорейки за игри, няма как да пропуснем и техните издатели. Големите корпоративни интереси, които уж пренебрегват РС-то, всъщност са сред движещите сили зад тази платформа. Става въпрос преди всичко за PC Gaming Alliance, където обединяват сили някои от най-големите имена в индустрията. Вземете разработчици като ветераните от Epic Games, добавете няколко големи издателя като Capcom и Sony, прибавете хардуерни гиганти като AMD и Logitech и за да бъде пълна картинката сложете някои от най-големите вериги в света като GameStop. Получавате цяла плеяда от имена, които се заканват, че през 2011 г. ще бъдат още по-активни в усилията си да върнат старата слава и да завоюват нови територии за РС-то. PC Gaming Alliance е безпрецедентна инициатива, която няма реален аналог в конзолния бизнес. И тя е на страната на персоналния компютър.

Както и вие, уважаеми читатели. Резултатите от последната ни анкета категорично говорят, че огромното мнозинство от вас считат, че именно персоналния компютър си остава най-солидното място за виртуално забавление. Второто място сте дали на PlayStation 3 и не бива да се съмняваме, че и 2011 г. ще бъде пълна с оспорвани противоборства.

И така, тук не става въпрос за революция, а по-скоро за еволюция. Бавно, но сигурно РС-то се адаптира към новите условия в индустрията и напипва своята ниша. РС игрите запазват своите характерни черти, а в същото време отвореният характер на платформата позволява на разработчиците да приспособяват продуктите си към най-новите тенденции на пазара. Хитови високобюджетни заглавия, инди игри, масови онлайн игри, свързващи милиони хора по цял свят, браузерни игри, които може да играете с минимум ресурси, флаш игри за убиване на времето, игри в социални мрежи, перфектни за игра с гаджето или колегите в офиса, игри, които се продават онлайн, игри, които се играят онлайн, игри, които се правят от група фенове, водени единствено от неугасналия детски пламък в сърцата си  – това, приятели, го няма никъде другаде и единственият начин да му се насладите е да притежавате РС през 2011 г!

Автор: Иво Цеков