Отдавна изгубена и неиздавана NES игра бе възстановена

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Чували ли сте професията "реконструктори на видео игри"? Не? И ние също, до този момент. Оказа се обаче, че в действителност има такива ентусиасти и благодарение на техните усилия една изгубена игра днес е възстановена. Става въпрос за NES заглавието "Days of Thunder", което е базирано на едноименния филм с Том Круз.

Играта така и не вижда бял свят и никога не е показвана. Тя е създадена от Крис Оберт, който е разработвал и други заглавия като Anteater (NES) и Winter Games (Commodore 64). Days of Thunder на Оберт не трябва да се бърка с играта със същото име, която е издадена от същия издател (Mindscape), но е разработена от австралийски разработчик. Неговата игра е била прекратена поради неясни причини, според Video Game History Foundation. За съжаление Крис Оберт ни напусна преди 8 години, през 2012 г. През 2020 г. The Video Game History Foundation успяват да придобият купчина материали, сред които флопи диск и компютър, от неговото семейство. Едно от флопитата е маркирано с надпис "Nintendo Hot Rad Taxi Final" и именно то праща ентусиастите по стъпките на изгубената игра Days of Thunder.

Е, не им се наложило да търсят много, защото играта се оказала в тези флопита, макар и разпръсната в серия от 40 флопи диска "обхващащи период от няколко години" – по думите на Франк Кифалди от The Video Game History Foundation. Със задачата да възстанови разделените и криптирани данни е натоварен софтуерният инженер Рич Уайтхаус. На него му отнема две седмици да дигитализира данните, плюс още няколко нощи, през които да сглоби играта от придобитите данни. Оригиналният сорс код в последствие е качен в GitHub, с позволението на семейството на Оберт. Кодът ще позволи на различни ентусиасти да се запознаят с тази рядка гледка зад завесите на разработката на NES заглавия.

"Има технически решения и промени, които са правени, неуспехи и проблеми, неща, които разработчиците са опитвали и не са проработили или просто са оставени настрана заради някакъв технически проблем или бюджетни ограничения. Сорс кодът обикновенно разказва една доста сложна история, въпреки, че тя обикновено е скрита "между редовете". След като публикуваме сорс кода (планираме да се качи в GitHub до седмица, седмица и нещо), ще видим какво ще намерят хората в него. " – пояснява Рич Уайтхаус.

Освен, че е страхотно да се направи такава реконструкция, това също е и важно постижение. Издателите често гледат на този метод (на реконструкцията) единствено като нещо, което могат да монетизират в бъдеще и това означава, че по-малките и изгубени игри се третират като малозначни. Според Уайтхаус обаче, комерсиалният успех на едно заглавие може да няма много общо с неговото влияние върху гейминг културата в исторически план. "Оригиналните материали, от етапа на разработката дават безпрецедентен поглед върху него – много по-добър от този, който могат да предоставят данните на една завършена игра. Да имаш това ниво на достъп се очаква да стане супер рядко явление с увеличаването на ролята на гейм стрийминга, при който игрите ще съществуват единствено на частните сървъри на компаниите. Някои видео игри говорят директно за културата на своето време. Всяка игра има история, която може да разкаже и която се разпростира далеч отвъд това, което представлява тя като съдържание. Сорс кодът, заедно с прилежащите дизайнерски документи, работни логове, източници на данни и други материали, които често намираме в архивите на разработчиците, помагат да ни разкажат пълната история на играта. Често пъти тези източници са по-точен извор отколкото спомените на един отделен човек, тъй като те са напълно безпристрастни." – заявява Уайтхаус.