
„По-мощно“, „по-голямо“, „по-бързо“ – това са само част от лозунгите, които съпътстват пускането на нов продукт или технология. Това е нормано, разбира се, тъй като потребителите стават все по-гладни за високи мощности, а производителите са вплетени в жестока борба за всеки един пазар. Проблемът обаче е, че този „по-мощен“ и „по-бърз“ продукт често пъти може да бъде и „по-скъп“.
Да вземем например следващото конзолно поколение
Казано с две думи, разработчиците очакват разходите по създаването на игри за новия ХВОХ, известен с кодовото име Durango, да се увеличат значително. В най-крайният случай направо двойно. Причината е именно новата мощност, която се разкрива пред програмистите. Те вече ще трябва да работят с по-добри текстури и повече полигони, да пишат код за по-сложно AI и още много неща, които повишените хардуерни възможности вече ще позволяват.
„Ще се наложи да удвоим бюджета си за моделиране“, признава един анонимен шеф на студио пред сайта GameIndustryBiz. Навремето той и екипът му са работили по едно от първите заглавия за ХВОХ360, а саге са заети с неговото продължение, което ще излезе за новата конзола.
„Ако искаме да се възползваме от възможностите на Durangо, ще трябва да отделим много повече време на всеки един модел“, продължава програмистът. На практика това означава, че дадената игра ще се разработва доста по-дълго и върху нея ще трябва да се трудят повече специалисти.
Подобни високи бюджети се очакват навсякъде
Новият PlayStation, засега познат като Orbis, и Wii U, чиято премиера е тази есен не правят изключение. При конзолата на Nintendo разходите за създаване на игри определено ще бъдат по-големи, отколкото са в момента за Wii поради по-високата резолюция, но също заради новия контролер-таблет. Nintendo го представя като основна характеристика на новата конзола, но за да бъде той функционален и да оправдае интереса са необходими доста пари. Използването на контролера в някои заглавия е относително просто, но при други предизвикателството ще бъде доста голямо и пълните му размери зависят само от това докъде са готови да стигнат разработчиците, за да направят неговото приложение уникално. А това струва пари.
В момент, в който доста голяма част от игрите не оправдават вложените в тях пари, нарастването на разходите по производството им определено няма да направи щастливи издателите. Печалбата е най-важната за тях и те вече търсят начини, с които да повишат приходите при новите условия. Безспорно един от тях е елиминирането на игрите втора употреба, за което напоследък се говори доста. Най-малкото, което можем да очакваме в тази насока е все повече заглавия да използват т.нар. Online pass, което означава, че вторият собственик на играта ще трябва да плати допълнително на издателя, за да ползва онлайн функционалността й.
Повече DLC-та също са на хоризонта
Допълнителното дигитално съдържание вече се оформи като привлекателен търговски модел, затова най-вероятно можем да очакваме неговото значение да се засили при следващото поколение. Издателите ще се опитат да измъкнат пари, предлагайки най-различни формати като обем и цени. Ще нарастнат и in-game плащанията, както и платени услуги като Call of Duty Elite. В това отношение Activision определено е най-изобретателната компания, не на последно място заради бизнес нюха на Боби Котик, но със сигурност други компании ще последват примера й, като Electronic Arts изглежда първият кандидат.
Повишените производствени разходи означават и още нещо – рискът от провал е прекалено голям, за да се приеме с леко сърце и в резултат издателите ще искат да заложат на доказани поредици. Суперхитовите игри ще станат още по-големи, а бюджетите им ще се раздуят допълнително. В същото време новите и оригинални игри ще намалеят, а шансовете им, поне що се отнася до бюджет и маркетинг, спрямо ААА заглавията ще са още по-слаби. С две думи, новите концепции все по-трудно ще получават финансиране, а шансовете им да бъдат издадени от големи компании стават по-малки.
Следващото конзолно поколение определено ще бъде по-мощно и по-впечатляващо с графика и различни възможности. Но в някои отношения то ще бъде и по-мрачно.
Автор: Иво Цеков