Нова година, ново число

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 окт. 2010

FIFA срещу PES – една вече станала класическа битка на футболните симулатори. Дълго време FIFA беше предпочитаната игра, особено за РС геймърите, които получиха първата си доза Pro Evolution Soccer относително късно. Когато обаче броят на игрите и в двете поредици вече започна да се измерва с пръстите на ръцете и краката, взети заедно, това означава, че нещо не е съвсем наред. Да, година след година издателите на двете игри ни уверяват, че това, което сме видели досега, просто не си заслужава и че точно това издание ще ни даде уникално, изключително, супер автентично (тук добавете още някой епитет по избор). При първия път може да се изкефите; при втория се чувствате някак странно, а когато това стане навик на издателите, лично аз се чувствам обиден. В крайна сметка излиза, че досега геймърите са си давали парите за нещо, което вече не струва, защото авторите на съответната игра все пазят в ръкава си някакъв скрит коз, с който да рекламират следващото издание.

На час по лъжичка, на година – по игра

Ами точно така си е. Нима има човек, който дори съвсем слабо да се интересува от футбол, който да не знае, че вратарите трябва да бъдат с отлично чувство за пласиране и да излизат по-напред в пеналтерията, когато ситуацията го налага? Но създателите на двата футболни симулатора явно не са наясно с това и всяка година вкарват по съвсем мъничка доза интелект на играчите с номер 1, което естествено им позволява да рекламират новия продукт като нещо съвсем различно и велико от всичко, което сте виждали (и което те самите са правили) досега.

Например в официалното прес съобщение на ЕА за FIFA 11 четем, че „вратарите вече имат по-добро чувство за пласиране, могат да излизат напред по-разчетено и да правят по-добри спасявания”. И това трябваше да бъде постигнато едва в 16-тата версия на играта? Нима тези нововъведения не можеха да бъдат приложени в миналогодишната FIFA 10? Едва ли за една година техническите възможности на студиото са се развили толкова драматично.

А ако имате РС още по-лошо

През последните години конкретно ЕА занемариха доста версията на своята FIFA, която пускат за РС. Някои геймъри са пръснали цяло състояние, за да сглобят страхотна машина, сдобили са се със съраунд аудио система за съответната атмосфера, а вместо това получават игра, която се нуждае от видео карта с мизерните 128 МВ. Да не говорим, че т.нар. Manager mode, който дълго време ЕА пробутваха на РС играчите бе същия този, който имаше FIFA 2007 за стария XBOX. На всички ни е ясно, че доста компании полагат целенасочени усилия да „избутат” всички по-доходоносни поредици към конзолния пазар, но на моменти сякаш забравят, че когато преди повече от десетилетие РС геймърите играеха на Tomb Raider и Doom 2, конзолните игри, доколкото ги имаше, бяха просто колекция от шарени пиксели.

Три дни яли, пили и се веселили

Може би точно такъв приказен край трябва да се случи и на шефовете на ЕА и Konami. Защо най-накрая босовете и момчетата от студията не седнат заедно на по бира и не комбинират всичките си идеи за това как трябва да изглежда най-добрата футболна игра? Да комбинират техническите си познания, да създадат максимално автентичен AI, да се договорят за прословутите лицензи и да разработят нещо уникално. Представете си само – FIFA Pro: The Game! Една игра, която дава всичко на футболните любители. Получавате всичко в един пакет, а работата на самите автори също се облекчава, защото единственото което ще правят е да ъпдейтват периодично съставите. Бързо, ефикасно и с гарантиран успех!

Но няма да стане

Защото не е доходоносно. Никой не иска да убие кокошката, която снася златни яйца. Затова след точно една година ще видим отново FIFA 12 и Pro Evolution Soccer 20112 и отново ще спорим коя е по-добрата. А дотогава изберете някоя от версиите и забравете за реклама, подобрения и реализъм – това е игра и трябва да й се наслаждаваме като такава.

Автор: Иво Цеков