Най-доброто от 2011 година

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 24 дек. 2011

Гласуването приключи. Време е да направим равносметката. Кой спечели и кой загуби? Кое ни разочарова най-много през изминалата година и с какво ще я запомним?

Най-добра спортна игра

Що се отнася до спортните игри, и тази година бе доста добре при все, че виновници за това не са поредните издания на FIFA и ProEvolution Soccer, а два доста стойностни рейсъра – Shift 2: Unleashed и F1 2011 – които определено показаха, че симулацията има място на РС. За нас обаче победител в тази категория и „Спортна игра на годината“ , е NBA 2K12, която взе най-доброто от предното си издание и го се превърна в нов празник за всички баскетболни любители. След като NBA Elite преждевременно напусна спортната площадка, по всичко изглежда, че поредицата на 2K Sports ще продължи да властва между двата коша още доста дълго време.

Избор на редакцията:  NBA 2K12 
Избор на читателя: FIFA 12 (печели едва с 3 гласа пред Dirt 3)

С какво ще остане 2011 г. в историята?

Като всяка година, и тази бе изпълнена с доста интересни събития. Очевидно е, че излизането на злополучната Duke Nukem Forever само по себе си е интересно събитие, докато противоборството между Activision и Electronic Arts беляза цялата втора половина на 2011 г. Това, с което обаче ще запомним най-добре отиващата си година е анонсът на две нови хардуерни платформи, всяка от които изглежда достатъчно амбициозна, за да се превърне във важен фактор в следващото конзолно поколение. Wii U най-сетне ще прегърне хардкор игрите, докато PS Vita има за задача да заздрави позициите на сериозния мобилен гейминг и да покаже, че смартфоните все още не могат да се мерят със специалния геймърски хардуер.

Избор на редакцията: Анонсът на Wii U и PS Vita 
Избор на читателя: Duke Nukem Forever най-сетне излезе

Най-добра графика

Действително визията на една игра не е най-отличителната й характеристика, но в края на 2011 г. няма как да не обръщаме сериозно внимание на графиката, най-малкото защото попаднал в правилните ръце модерният хардуер наистина е способен на чудеса. И никой не показа това по-добре от момчетата от Team Bondi и тяхната L.A. Noire. Уникалната технология за възпроизвеждане на лицеви изражения, съчетана с безупречното пресъздаване на един исторически период правят L.A. Noire безспорен носител на приза „Най-добра графика“ на игра от тази година. Наистина РС портът на играта бе малко поочукан, но играта на Team Bondi вдигна летвата на качествено ново ниво за всеки един хардуер. Разбира се, Rage и най-вече Crysis 2 също заслужават специално внимание, защото се представиха отлично на всички платформи, за които бяха правени. 

Избор на редакцията:  L.A. Noire 
Избор на читателя: Crysis 2

Най-добра мултиплейър игра

Онлайн компонентът става все по-важна част от игрите, а шутърите го показват най-добре. Ето защо както Modern Warfare 3, така и Battlefield 3 заложиха най-вече на впечатляващ мултиплейър, за да пленят милиони фенове. Крайният резултат – колкото и да не се иска на мнозина да го признаят, Modern Warfare 3 пак е кралят на онлайн битките. Може би за последен път. Може би защото ED e на правия път, докато Activision отчаяно се нуждае от преосмисляне на концепцията, ако не иска да загуби стремглаво позиции следващата есен. Може би… но сега това няма значение, защото Battlefield 3 е изборът на мнозинството геймъри.

Избор на редакцията: Call of Duty: Modern Warfare 3
Избор на читателя: Battlefield 3

Най-добра конзолна игра 

2011 беше доста силна за конзолните заглавия и в частност за тези, излезли от каталога на Sony. Дори големият отсъстващ в номинациите за тази категория Killzone 3 спокойно може да претендира за наградата. На свой ред с мрачния си тон и възможност за добавяне на потребителско съдържание геймплей InFamous 2 показа не само как трябва да се прави продължение, но и как трябва да изглежда една съвременна open world игра. Освен това нейното DLC Festival of Blood се превърна в най-бързо продаваното заглавие през PSN . Показвайки прецизността, на която сме свикнали, този подплътена с интеграция на Kinect, Forza 4 също е достоен кандидат. Над всички тях обаче изпъква образа на Нейтън Дрейк и Uncharted 3. Третият път наистина се оказа късметлийски за Naughty Dog, след като студиото успя да запази всичко, което превърна предната част в огромен успех и да надгради върху него. Съчетавайки солидна сингъл кампания със зарибяващ кооп и мултиплейър, развити на фона на спиращи дъха гледки и моменти, Uncharted 3 определено постави нов стандарт и заслужи приза за „Конзолна игра на годината“.

Избор на редакцията: Uncharted 3
Избор на читателя: Uncharted 3

Най-добър шутър 

В стремежа си да пленят феновете Modern Warfare 3 и Battlefield 3 до голяма степен пренебрегнаха сингъл плейъра, което ни дава правото с чиста съвест да наградим Crysis 2 с титлата „Най-добър шутър от първо лице“. Страхотната графика, способна да стопи почти всяка машина, дългата кампания, динамичният геймплей, озвучението и не на последно място българската следа в проекта правят Crysis 2 малко изненадващ, но напълно заслужил победител в тази категория. Rage също заслужава да бъде спомената, защото макар и да не оправда напълно надеждите, които се възлагаха на дългоочакваното завръщане на id Software в много отношения е един сериозен претендент. 

Избор на редакцията: Crysis 2
Избор на читателя: Call of Duty: Modern Warfare 3

Най-голямо разочарование на годината

Да, Duke Nukem Forever най-сетне излезе и почти незабавно се превърна в страхотен провал. Донякъде заради посредствен и морално остарял геймплей, но най-вече заради нелепи изказвания и PR амбиции, които обрекоха проекта от самото му начало. Но колкото и кощунствено да звучи, едва ли е имало сериозен геймър, който да е очаквал нещо повече от Краля. Не, истинското разочарование се крие там, където има потенциал и добри идеи, но технически проблеми и недоизпипано изпълнение ги провалят. И това е Call of Juarez: The Cartel, която вместо да стане достойно продължение на две чудесни игри получава само титлата  „Най-голямо разочарование на годината“. Techland е студио, което знае как се правят добри шутъри, но някъде по средата нещо се обърка и прати по дяволите всички добри хрумвания, които The Cartel криеше у себе си. Което наистина е жалко. И то много.

Избор на редакцията: Call of Juarez: The Cartel 
Избор на читателя: Duke Nukem Forever

Най-добра игра, която не излезе

Diablo 3 е заглавие, чието излизане се очаква от милиони, но издателската политика на Blizzard е пословична, така че едва ли някой си е правел илюзии, че ще види играта преди края на 2011 г. За сметка на това Mass Effect 3 изглеждаше сериозен кандидат за празничния сезон на тази година, преди да бъде отложена – и съвсем разумно, според нас – за следващата пролет. Уникален завършек на трилогията в епична битка за Земята  с почерка на майсторите в жанра BioWare– какво по-добро от това се питаме ние. За съжаление Mass Effect 3 ще закъснее малко, но сме сигурни, че всяка секунда до заветната й премиера ще си заслужава. Освен това така ролевото приключение получава и още нещо – наградата за „Най-добра игра, която не излезе“.

Избор на редакцията: Mass Effect 3
Избор на читателя: Diablo 3

Най-добра ролева игра

Повечето игри в тази категория имаха един основен проблем – трябваше да се конкурират с The Elder Scrolls V: Skyrim.  Факт е – The Witcher 2 е безспорно най-добрата вещерска игра, а Deus Ex: Human Revolution – едно от най-яките научнофантастични RPG-та, излизали някога на пазара. Fable III подейства като приятен разнообразен бриз на фона на типичните геймплей елементи, с които сме свикнали напоследък, а Dungeon Siege III се представи като достойна занимавка за феновете на Diablo. Но нито една от тях не можа да се пребори със Skyrim по отношение на епична величественост и обсебващ свят. Така че победителят е очевиден.

Избор на редакцията: The Elder Scrolls V: Skyrim
Избор на читателя: The Elder Scrolls V: Skyrim

Най-добър даунлоуд пакет

Мнозина разглеждат т.нар. DLC пакети като отбиване на номера и бърз и лесен начин за припечелване на някой и друг лев. Разработчиците, чийто игри са номинирани в тази категория обаче, определено не спадат към това твърдение. Всеки един от тези DLC пакети – независимо дали става въпрос за Mark of the Assassin, The Missing Link, Old World Blues или Arrival, заслужава своята покупка.

Portal 2 Peer Review обаче получава тазгодишната титла „Най-добър даунлоуд пакет“. Не само, че добавя още няколко часа пъзели в кооперативен режим, но и предоставя нови начини за прилагане на вашите инструменти спрямо околната среда.

Избор на редакцията: Portal 2: Peer Review
Избор на читателя: Mass Effect 2: Arrival

Най-добро студио

Всяко едно от студията, номинирани в тази категория, успя да се докаже през 2011 г. Infinity Ward/Sledgehammer и DICE раздвижиха страстите между феновете на мултиплейър шутърите, а id Software се завърна с гръм и трясък и представи един страхотен екшън от първо лице с псевдоотворен свят.

Bethesda – като старо студио с много традиции – пък ни захвърли в невероятния Skyrim и уби значително количество от нашето свободно време. Rocksteady обаче успя да изпъкне с едни гърди пред всички. Причината е проста – въпреки че това е относително младо студио, то създава не по-малко конкурентни игри от ветераните в индустрията. При това го прави със замах.

Избор на редакцията: Rocksteady
Избор на читателя: Bethesda

Най-добра стратегия

От класически исторически сражения, през шарени фентъзи светове до битки в далечното бъдеще. Тази година феновете на стратегиите имаха, ако не богат, то приличен избор. Класическата Heroes се завърна подобаващо, а почитателите на заглавия като Populous останаха доволни от геймплей интерпретацията, която From Dust направи. Авторите на Anno пък предпочетоха да експериментират и да рискуват, вместо да циклят на едни и същи теми, и ни отведоха в далечното бъдеще, където можем да построим перфектния футуристичен град.

Само едно заглавие обаче може да вземе призът „най-добра стратегия“ и това е Total War: Shogun 2 – продължението на първата игра, която постави гейм-студиото Creative Assembly под светлините на прожектора и заслужено им спечели славата на най-добрите разработчици на исторически стратегии.

Избор на редакцията: Total War: Shogun 2 
Избор на читателя: Total War: Shogun 2

Най-добра инди игра

Да създадеш нещо велико с ограничени ресурси и без подкрепата на голям издател си е постижение само по себе си. В случая тази категория, която дебютира в нашата анкета, е посветена изцяло на независимите гейм-студия. Тази година успяхме да се насладим на множество интересни заглавия – от хумористично-идиотичната Magicka до ролевия екшън с произволно генериращи се нива The Binding of Isaac.

В Minecraft обаче и вие може да създавате. Буквално от квадратни блокчета. При това цели 3D светове. Наречете я виртуално изкуство и няма да сгрешите. 

Избор на редакцията: Minecraft
Избор на читателя: Minecraft

Най-добър саундтрак

Често пренебрегваме озвучението в дадена игра. Обикновено първото нещо, което ни прави впечатление, е графиката. Едва по-късно, евентуално, обръщаме внимание на всички звуци, които придават живот на света, както и на музиката, която го допълва. А това е изключително жалко, защото под кожата на много игри се крият наистина красиви мелодии. Всяка една от номинираните игри в тази категория заслужава специално внимание. 

Една обаче успява да изпъкне. При това не само, защото нейната основна мелодия е композирана от отличения с четири награди „Оскар“ Ханс Цимер („Гладиатор“, „Черният рицар“, „Генезис“). Причината дори не се крие в това, че сред създателите му е и българинът Борислав Славов, който изпълнява ролята на музикален директор на базираното в столицата Crytek Black Sea Studio. Чуйте го и ще разберете какво имаме предвид.

Избор на редакцията: Crysis 2
Избор на читателя: The Elder Scrolls V: Skyrim

Най-добро екшън-приключение

Още една особено оспорвана категория, подобно на игра на годината и най-добро RPG. Всяка една игра в нея заслужава специално внимание. Дори Trine 2. Да, това не е екшън-приключение в духа на Batman или Assassin’s Creed. Ако го поставим в самостоятелна категория най-добър платформър, няма да му намерим достойни конкуренти. Същевременно – ако го изключим, ще направим огромен пропуск.

Титлата „Най-добро екшън-приключение“ обаче не отива нито при Trine 2, нито при Dead Space II, L.A. Noire или Assassin’s Creed: Revelations, а при заглавието, което едва не грабна наградата „Най-добра игра на годината“ – Batman: Arkham City. Заслугите на Rocksteady са очевидни – антиутопичния Готъм Сити ще ви завърти часове наред в уникалните приключения на Черния рицар.

Вашият глас обаче отиде за другият титан в анкетата – Assassin’s Creed: Revelations, който би Batman едва с 10 гласа.

Избор на редакцията: Batman: Arkham City
Избор на читателя: Assassin’s Creed: Revelations

Игра на годината

Толкова много велики игри, събрани на едно място. От епичното екшън-приключение Batman: Arkham City, което успя да надгради и подобри дори своя перфектен предшественик, през култовите шутъри като Call of Duty: Modern Warfare 3 и Crysis 2, до уникално чаровния пъзел/платформър Portal 2. Нямаше как да не номинираме и Deus Ex: Human Revolution, която доказа, че продълженията не стари класики не само, че не разочароват, но и ги превъзхождат. 

Една игра обаче успя да се извиси над всички останали. И това, разбира се, е The Elder Scrolls V: Skyrim. Всъщност, обидно е да я наречеш игра. Това е свят. Истински фентъзи свят, в който, веднъж щом влезеш, няма връщане назад. Поразителна детайлност, безгранични приключения, неповторима величественост. И всичко това в един монолитен пакет, който напълно заслужава титлата „Игра на годината“, с което очевидно и вие сте съгласни.

Избор на редакцията: The Elder Scrolls V: Skyrim
Избор на читателя: The Elder Scrolls V: Skyrim

Автор: Иво Цеков, Владимир Тодоров