Малка вибрация, голям отзвук

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Не, не е това, което си мислите.

Nintendo винаги е била компания, известна със своите иновации и находчиви идеи. От възраждането на гейм индустрията с пускането на NES през 1985 г. до въвеждането на моушън контрола с Wii, японската компания винаги е впечатлявала със своите напредничави творчески идеи.

Всъщност обаче на едно доста малко изобретение се пада честта да бъде считано за най-влиятелното и нововъведение, без което днес трудно можем да си представим една гейм конзола. Това е т.нар. Rumble Pack, пуснат през 1997 г., който прибавя вибрираща функция на Nintendo 64. Малката джаджа, която се включва към дъното на прочутия тривръх контролер прави истинска революция в начина, по който се играят игри. Това, което тогава се счита за новост и може би лека глезотия, скоро се превръща в стандарт за цялата индустрия.

Ако погледнете от съвременна позиция вече няма нито един производител, който да не предлага вибрацията като стандарт за своя хардуер. Нещо повече, наличието на тази функция вече се очаква от потребителите като нещо задължително. Всъщност Sony разбра това по трудният начин, когато през 2006 г. пусна PlayStation 3 без вибрираща функция – нещо, което скоро след това бе променено. Вибрацията може да изглежда като дребна допълнителна опция, но тя е нещо, което геймърите са заобичали и без която контролерите просто не изглеждат по същия начин.

Разбира се, Rumble Pack не беше перфектен, но бе начало. Имайки предвид, че дебютира преди повече 16 години неговите проблеми дори лесно биха могли да бъдат извинени. Може би най-голямата пречка в началото бе фактът, че Rumble Pack работи с две ААА батерии. Това го оскъпява, тъй като животът на батериите в джаджата не е много дълъг. Някои външни производители на аксесоари опитват да променят това като накарат уреда да черпи енергия направо от конзолата, но това пък води до по-слаба вибрация. Освен това тази джаджа, закрепена на и без това обемния контролер го прави доста тежък. Теглото не е чак неудобно, но определено се усеща. Всичко това обаче не спира хиляди играчи да опитат за пръв път от това непознато усещане. Вибрацията се поддържа сериозно както от Nintendo, така и от много други производители, което пък означава, че геймърите могат да я ползват на доста заглавия.

Първата игра, която ползва Rumble Pack е Star Fox 64, известна в Европа като Lylat Wars. Докато управлявате Arwing може да усетите всеки удар, който корабът ви търпи, а вибрацията значително увеличава усещането за атмосфера в и без това много изпипаната игра. Вибрацията прави GoldenEye 007 дори още по-епичен шутър, а Super Smash Bros. става значително по-ефектна, когато ударите, които нанасяте пряко се отразяват на контролера.

Днес Rumble Pack за Nintendo64 изглежда като една реликва от миналото, но дирята, която тази приставка оставя, завинаги ще личи в славните страници на гейм историята.

Автор: Иво Цеков