Конзола: Nintendo 3DS

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 03 апр. 2011

Няма съмнение, че 3D е следващата модна функция в технологиите. „Аватар” на Джеймс Камерън повлече крак при високобюджетните филми на големия екран, а Sony е начело на мащабна гейм кампания за триизмерна графика при игрите със своята PlayStation 3. За това обаче трябва скъпо оборудване и откровено неудобни очила. От друга страна, 3DS на японската компания Nintendo ви обещава същите триизмерни ефекти, на които обаче може да се насладите, без да разполагате с допълнителни аксесоари.

Затова, без да губим време, взимаме нашето тест копие, любезно предоставено от „Плесио”, и потегляме на мисия да установим какво се крие зад гръмките реклами.

Първоначално пакетът, в който стои конзолата, е наистина внушителен

Когато обаче го отваряме, най-отгоре стоят няколко дебели книжки с упътвания и полезна информация. 3DS се спотайва буквално на дъното. Проправяйки си път през опаковката и предпазните клетки, най-сетне достигаме до нашата заветна цел. И тя се оказва изненадващо компактна и лека. На външен вид Nintendo 3DS е изключително елегантна, има по-объл дизайн и приятно матово покритие. Нашата версия е в тъмно черен цвят, определен като „Cosmos black”, но има и разновидност в “Aqua blue”. По размери 3DS е малко по-малка от предшественика си DS, като мерките са 135 мм х 74 мм срещу 137 мм х 75 мм за предната конзола. Дебелината на 3DS обаче е по-голяма – 20 мм срещу 19 мм за DS. Когато заредите портативната конзола с батерия, стилус и SD карта, тя може да попадне в джоба ви, без да ви пречи. Ако я поставите в раницата си например, въобще няма да ви прави впечатление, че е там.

Отваряме конзолата и веднага забелязваме следващата новост

Точно над стандартния D-pad е разположен новия Circle pad, който ще бъде най-добрият ви приятел в повечето 3DS игри. Той е едновременно солиден и гъвкав на пипане и с него се работи с лекота. Бихме казали дори, че е по-удобен от сходния контролер за PSP. 

Долният екран представлява резистивен тъчскрийн LCD дисплей с диагонал от 3.02 инча и резолюция 320х240. Може да работите по него с 4-милиметровия стилус, който влиза в комплекта или просто с пръсти. Под екрана са разположени три функционални бутона – Select, Home и Start.

По-важен обаче е горният екран, който всъщност използва технологията, необходима за 3D изображенията. Без да навлизаме в прекалени технически подробности, процесорът на конзолата генерира два образа, които чрез лещите на камерата се изпращат поотделно към двете ви очи. Когато видите две леко разделени версии на един и същ образ, получавате и триизмерен ефект. Въпросният горен екран е LCD дисплей с диагонал 3.53 инча, резолюция 800х420 (за сравнение DS разполагаше само с 256х192) и 16.77 милиона цветове. На практика това означава, че не само получавате впечатляваща 3D визия, но и двуизмерните образи вече изглеждат по-добре, отколкото на предната конзола.   

Интерфейсът на 3DS е опростен, но удобен

като менютата са оформени като икони, които може да избирате с пръст или стилус. Преминаването от една апликация в друга става бързо и лесно, а загасването на конзолата е възможно само със затваряне на капака. Най-важна, разбира се, е триизмерната графика, която се активира със специален слайдер, разположен в дясната половина на конзолата. Без да губим време зареждаме първата игра, предоставена ни за тест и продължаваме нататък.

Това е Super Street Fighter IV 3D Edition, която е порт на конзолната SSF IV, направен специално за 3DS. В следващия момент изпадаме в ситуация, която може да се опише с думите

„не знам какво точно очаквам, но не е това”

Неминуемо хайпът около появата на портативна конзола с 3D графика без никакви допълнителни аксесоари си казва думата. Някой може би очаква невероятно изживяване, друг си мисли, че третото измерение ще отвори перспектива, за която дори не сме подозирали. Първото впечатление обаче е едновременно стряскащо и озадачаващо. SSF IV 3D е интересна игра с добра графика, но очите ни определено се нуждаят от малко време, за да свикнат с новата визия. Освен това конзолата трябва да се държи под относително точно определен ъгъл, за да уловите пълния 3D ефект. Когато обаче се ориентирате в ситуацията, усещането наистина е приятно. Може би тепърва ще станем свидетели на многократно по-добри 3D ефекти, но за първо поколение такава технология, Nintendo 3DS се справя повече от добре.   

Тук идва момента и за едно предупреждение

Зрението на всеки човек е различно и съответно начинът, по който различните потребители възприемат триизмерната графика, е различен. Съвсем възможно е обаче след известно време да получите неприятно усещане в очите, породено от образите и постоянното напрягане. Съветът на Nintendo, който е разположен на видно място в приложената документация, е недвусмислен – ако усетите напрежение или болка, веднага спрете и направете пауза. Важно е да знаете, че 3D образите могат да имат още по-силен ефект върху деца под шестгодишна възраст, затова при тях е задължително да изключите 3D слайдера.

Озвучението става чрез два стерео спийкъра

разположени от двете страни на горния екран. Сега те изглеждат малко по-мощни, отколкото предходните модели на конзолата. Въпреки това не очаквайте невероятни звукови ефекти.

Слотът за SD карта е от лявата страна на корпуса, като в комплекта има карта с капацитет от 2 GB. На пръв поглед е достатъчно, но ако сте сериозни фенове, вероятно ще искате да се сдобиете с по-голяма карта. Самата карта с играта се поставя отзад, а изваждането й става само с едно леко натисване, след което тя сама излиза. 

3DS разполага още с акселерометър и жироскоп, които позволяват игри с т.нар. добавена реалност, както и някои допълнителни глезотии. Проблемът е, че за да видите цялостния ефект трябва да държите конзолата практически неподвижна и в точно определена позиция. Размърдате ли я, ефектът отива по дяволите, което поставя под съмнение практичността на тези опции.

Един от проблемите на 3DS е

изненадващо краткият живот на нейната батерия

Това стана ясно още при японската версия, където конзолата издържаше между три и четири часа под натоварване и с включен безжичен интернет. Ако го изключите, вероятно може да си откраднете още 30 – 45 минути, което прави максималния заряд на батерията достатъчен за един стандартен самолетен полет или занимавка за децата при пътуване до морето. Въпреки това животът на батерията вероятно можеше да е по-дълъг, но това е част от жертвата, която трябва да направим, за да се насладим на 3D гейминг.

Няма съмнение, че Nintendo 3DS е конзола с потенциал. Към момента триизмерната графика сред потребителската електроника все още е на много ранен етап и някои спънки са неизбежни. Въпреки това като функционалност и поддръжка 3DS получава много висока оценка, а е очевидно, че японската компания ще вложи още много усилия в нейното развитие. Ако можем да перифразираме изказването на големия космонавт Нийл Армстронг, макар и малка, Nintendo 3DS наистина е една голяма крачка за цялата гейм индустрия.

Автор: Иво Цеков