Когато игрите те карат да четеш – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 апр. 2014

Винаги съм смятал видеоигрите за своеобразно съчетание от всякакви видове изкуства, които се допълват взаимно и така значително разнообразяват първоначално зададения геймплей. Естествено, в различните игри преобладават различни компоненти – докато в Okami например е наблегнато на визуалното изживяване, в Guitar Hero на първо място е музиката. LEGO игрите разчитат до голяма степен на кинематографичен ефект, с който да разчупят иначе скованите движения на фигурките, а в Just Dance на преден план са танците и степаеробиката.

Така стигаме и до литературата, която постепенно излиза от книгите и се намества на екраните ви. Тук не си говорим за електронните четци, при които изживяването от четеното си остава практически непроменено. Става въпрос за вплитането на литературата в геймплея до такава степен, че тя самата се превръща в геймплей.

Това може и да ви звучи странно и не особено привлекателно и може би сте прави… донякъде. Както сигурно се досещате, в такива игри обикновено се налага да четете почти постоянно и да „прехвърчате“ между диалозите с натискането на един единствен бутон, докато играта най-сетне не ви даде възможност за изява, което само по себе си не се случва особено често. Именно поради тази причина тези игри не са особено популярни, а техните фенове често остават неразбрани. И все пак защо не им дадете шанс? Следващите редове ще ви запознаят с няколко такива игри и, надявам се, ще ви убедят, че и този жанр крие интересни заглавия, които заслужават вашето внимание.

Започваме с така наречените приключенски игри (adventure games), които успяват да въведат литературния аспект, без да го натрапват прекалено много. Макар и четенето тук често да е неделима част от цялостното изживяване като основен носител на сюжета, то все пак съществува независимо от геймплея. Самият той често се изразява в справяне с предизвикателства като загадки, пъзели и изобщо всякакви главоблъсканици, които стимулират мисловната ви активност. Един от най-ярките скорошни представители на този жанр е Professor Layton. Във всяка от шестте игри от поредицата разбулвате определена мистерия, част от сюжетната основа, докато подробно разучавате определена локация и едновременно с това решавате пъзели, майсторски вплетени в сюжетното действие и сред диалозите между отделните герои. Играта се отличава с интересна фабула, развитие на героите и остроумни реплики, често придружени от анимирани сцени, а увлекателният й саундтрак е върхът на сладоледа.

Друг пример за игра приключение са поредиците от епизоди на Telltale Games. Те обикновено са базирани на известни филми или книги (например Back to the Future: The Game или The Walking Dead), като разширяват техния сюжет и позволяват на играча да контролира главния герой с типичната за тези заглавия point-and-click механика.

Въпреки, че количеството текст в една приключенска игра често може да ви се стори повече от достатъчно, има немалко игри, в които то е в пъти по-голямо. Една от тях е серията Ace Attorney, в която небезизвестният адвокат Phoenix Wright смело защитава клиентите си и се бори за тях в името на истината. Ето това вече е игра, в която текстът почти изцяло измества геймплея и неговото внимателно осмисляне е наложително, ако искате да постигнете какъвто и да било прогрес. Най-общо казано, разнищвате случаи като разпитвате свидетели в съда и се опитвате да откриете противоречия между техните показания и вече наличните доказателства по делото. Въпреки че нито за момент няма да отлепите пръст от бутона, с който преминавате към следващата реплика, играта е достатъчно ангажираща. Ако нямате нищо против четенето и идеята да отправите сериозно предизвикателство към логическите си способности, ви привлича, можете да опитате. И все пак играта не е за всеки, а на заклетите фенове на шутърите може да се стори направо безсмислена.

Използвам възможността, за да отбележа, че Professor Layton и Phoenix Wright вече са обединени под общо заглавие, което по своеобразен начин комбинира най-доброто от двете поредици, като среща героите им и преплита геймплей-елементите им. Ако сте почитатели дори само на една от поредиците, това е изживяване, която не бива да изпускате!

Приключенските игри рядко са достъпни на компютър, тъй че ако наистина ви се доиграе някоя от тях и не притежавате съответната платформа, може да се наложи да прибегнете до емулатор. В случая с Ace Attorney можете да изиграете оригиналната трилогия на iOS системи или да пробвате някое от съдебните дела, създадени от фенове, на адрес http://aceattorney.sparklin.org.

И така, постепенно прехождаме в така наречените визуални романи (visual novels), където разликата между текст и геймплей е вече съвсем размита. Те са популярни предимно в Япония, но в последното десетилетие техни локализации са си проправяли път и на запад. Важно е да се отбележи, че единственото, което е необходимо за тяхното успешно превъртване, е желание и търпение. Това не е игра в класическия смисъл на думата и едва ли ще допадне на повечето от вас. Тук е изцяло наблегнато на сюжета, като в центъра му обикновено е един герой, чието развитие играта проследява, както и взаимотношенията му с останалите персонажи. Все пак на играча се дава свободата да избира, което може значително да промени хода на събитията и съответно развръзката – интересен похват, който сме срещали и в други игри като BioShock.

Визуалните романи са може би най-пренебрегваният жанр в цялата гейминдустрия. Често липсата на стойностен геймплей и неоправданото присъствие на сексуални елементи са причините, поради които хората избягват тези игри и се насочват към по-доказали се жанрове.

Е, какво мислите? Пробвали ли сте от игрите с повечко четене? Ако не, привлича ли ви тази възможност и защо? Споделете мнението си в коментарите.

 

––––––––––––––––––––

23-ти април е Международния ден на книгата. Извадихме късмет, че близо до тази дата получихме текста на Антон Борисов (Ton4o), който харесва игри, които го предизвикват интелектуално. Това е поредната статия, създадена от читател, която публикуваме като част от новата PC Mania 2.0.

Искаш да публикуваме и твоята статия? Възможно е! Всички подробности ще намериш тук.

Автор: PCM 2.0