Безспорно всеки път, когато излиза българска игра, това кара всеки себеуважаващ се роден геймър да се чувства по-значим и да се гордее, че в света ще ни зачитат и че присъстваме на софтуерната карта. Преди около две години родното геймстудио “Хемимонт Геймс” издаде втората комерсиална българска компютърна игра – Келтски крале. Тя имаше сравнително висок успех и вдигна реномето на страната, а и на компанията, в геймърския свят. Феновете, които геймката си спечели, трябваше да чакат около година за продължение. И ето че търпението им беше възнаградено. До края на март “Хемимонт Геймс” ще пуснат първото официално разширение за Келтски крале под името Картаген. Играта ще се нарича така само във варианта си за България. Светът ще се сблъска с него под други имена – Nemesis of the Roman Empire (за Америка) и Punic Wars (за Европа).
Преди всичко трябва да се отбележи, че Келтски крале: Картаген се води за експанжън и не е втора част на играта. Но спокойно, той е stand-alone, т.е. няма да се нуждаете от оригинала, за да подкарате неговото продължение.
Този път историята няма нищо общо с добре познатия ни от миналата част герой Ларакс. Всъщност фабулата се върти около действителни събития, свързани с разрастването на Римската империя по време на трите Пунически войни. Кампанията ви предоставя възможност да застанете на страната на Картаген (основният противник на Рим в тази епоха) или на страната на Римската империя. В играта има няколко действителни събития и сражения, които са се състояли между армиите на гореспоменатите опоненти – Битката за Сицилия, кампаниите на картагенския пълководец Ханибал на Пирeнеите, обсадата на Оска и много други. Това определено ще се хареса на хората, които обичат реални исторически факти.
А сега да преминем към конкретните новости. Преди всичко това са
новите нации
– картагенци и иберийци. Те са НАПЪЛНО различни от старите ни познайници (гали и римляни) и имат абсолютно специфичен стил на игра.
Ще се спра първо на картагенците. Те са били могъщи бойци, способни да стигнат чак до столицата на древния Рим и дори да поставят една толкова велика империя на колене, въпреки че са просто един град. В играта картагенците няма нужда да правят ъпгрейди, за да имат достъп до повече войници. Всички техни воини могат да бъдат произвеждани още от самото начало. Това е целено нарочно и е базирано на исторически факти – по това време Картаген не е имал редовна армия, а е използвал услугите на наемници. Единствено благородникът (специалната единица) и бойният слон (специалната единица, извиквана от арената) се нуждаят от развитието на специфична наука, за да можете да ги тренирате.
Да не забравяме и картагенските заклинатели – шаманите. За разлика от римските и галските си колеги те не могат да лекуват, но могат да изучат умение, с помощта на което се превръщат в зомбита след като умрат. Освен това могат да овладяват способност, благодарение на която шаманът изхранва до няколко единици около себе си. Тези, които са играли Келтски крале, знаят много добре, че ако не снабдяват воините си с храна, армиите не биха могли да изпълняват бойните си задължения. Друго интересно нещо е ъпгрейдът „плячка”. Чрез него, след всеки убит враг, вашата бойна част взима трофеи, които може да размените за 100 единици злато в град или в някой преден пост.
Да преминем към иберийците. Тяхната държава се е намирала в днешна Испания. Те са били истински фанатици – предпочитали са да умрат на бойното поле, отколкото да попаднат в плен. Дори се говори, че всеки иберийски воин е носил по едно шишенце с отрова, ако случайно го заловят. В играта иберийците имат една от най-добре балансираните армии. Например техният пазител издържа доста на бой и е много добър за прикритие на специалната им единица (елитен воин). Внимание заслужава и спецединицата, която се вика от арената. Тя се нарича планинец, който е невидим (докато не атакува) и не се нуждае от храна, за да оцелява. Това го прави добър в превземането на незащитени предни постове, атака срещу мулета с храна или злато (да, вече може да пленявате керваните с ресурси) или за изненадващи атаки в тила на врага. Иберийските магьосници също не са способни да лекуват, но могат да правят защитна мъгла, за да предпазят приятелските воини в определен радиус или пък да се пренасят в жертва, за да ги изцерят.
В новия експанжън е обърнато специално внимание на
подобрения изкуствен интелект
Той вече е модифициран и за играчи маниаци, и за такива, които просто искат да избиват стреса след тежък ден. ИИ-то играе с различна степен на агресивност в зависимост това доколко добре сте овладели геймплея. Например, ако все още го разучавате (и сте на лесно ниво на трудност), то ИИ-то ще ви остави да се развиете, да схванете основните принципи, ще изчака да го нападнете и чак тогава ще започне да се бие по-сериозно. А ако сте хардкор стратег, ИИ-то няма да ви остави да си поемете дъх дори и за секунда. 🙂
Не са забравени и дребните подобрения. Добавени са два нови типа предни постове – форт и тренировъчен център. В първия можете да правите от обикновени селяни ветерани (картагенски бойни единици), а във втория вид укрепления – да оставяте армиите си да трупат опит на воля. Римляните пък имат една нова наука – Дар на боговете, който дава възможност на воините ви да си възстановят здравето на 100% след първото убийство. Има и редица нови способности като например ярост, пълна броня, масови щети и други подобни, които единиците използват, за да се разправят по-ефективно със своите опоненти. Характеристиките на някои стари юнити са променени с цел подобряване на баланса. Има и нова система за поддръжка. Ако излезе нов пач за играта, карта или новина на сайта, то веднага бутонът „Новина” в главното меню ще светне по-ярко. Това, разбира се, ще се случи, ако имате постоянна връзка към Internet.
Графично Картаген не се отличава по нищо от своя предшественик. Въпреки че все повече и повече стратегии започват да излизат с 3D визия, отрочето на “Хемимонт Геймс” прави изключение. И все пак играта изглежда добре. Също така са добавени и нови мелодии, които са смесица между народни и келтски мотиви.
След всичко казано дотук, сигурно си мислите, че Картаген е самото съвършенство. Но всъщност не е така. Първото нещо, което бие на очи, е, че играта изобилства от bug-ове, някои от които са още от демото. Един от най-досадните е, когато започнете изучаването на дадена наука, тя изобщо не започва, а златото ви изчезва незнайно къде. Впечатление правят правописните грешки в българската версия, както и някои пропуски – на места вместо българския текст излиза просто надписът “translate”.
Най-общо казано, Келтски крале: Картаген е една сравнително приятна стратегия. Това, което задържа играча пред монитора, се нарича интерактивност и дълбочина на геймплея, а не лъскава графика и галещ ушите звук. Както и фактът, че става дума за нещо, създадено у нас.
Автор: Кирил Илиев