
Гледайки предпремиерната прожекция на Fast Five: Rio Heist, няма как да не се замисля над нещо. Страхотен фен съм на спортните игри откакто се помня. Футбол, баскетбол, рейсъри, дори по-екзотични занимавки като кеч винаги са ме забавлявали, когато са направени добре. Проблемът е, че повечето игри от спортния жанр се отличават с цикличен характер, който след време взима връх над всичко. Мач след мач, състезания след състезание… всичко започва да изглежда толкова сиво и монотонно. Разбира се, такова е и ежедневието на професионалните спортисти, но все пак това е игра, трябва да е забавна, динамична и различна.
Всъщност такива игри има
Преди време Need for Speed: Most Wanted стана едно от първите високобюджетни заглавия, което се опита да вкара сюжет в рейсинга. Нищо прекалено завъртяно, само една мацка, няколко полицаи, задължителния лош, предателство – но системата сработи! През цялото време, докато карате из Рокпорт и се изкачвате в „Черния списък” на най-прочутите рейсъри, осъзнавате, че нещо се случва. Сюжетът не беше централен за играта, но й даваше солидна опора.
След време критиката и геймърите масово оплюха Need for Speed: Undercover заради техническите й проблеми, но малцина отбелязаха, че тази игра отново се опита да представи история, при това с реални заснети актьори. И до ден –днешен продължавам да твърдя, че Hot Pursuit 2010 щеше да бъде много по-интересна игра, ако в нея беше направено нещо подобно.
Най-голямата стъпка напред обаче направи студиото EA Canada с неговия боксов симулатор Fight Night Champion. Излязъл наскоро, той учуди всички с уникалния си Story mode, който разказваше историята на Андре Бишъп от скромното му начало при аматьорите до върховете на световния бокс. Да, по същество през всичките три часа на този режим отново не правите нищо друго, освен да се боксирате. Но в същото време знаете много добре кой сте, къде отивате, към какво се стремите и какво се иска от вас. Историята в играта дава чувство за принадлежност и служи като ориентир за геймърите.
Не гоним „Оскар”!
Далеч съм от мисълта, че сюжетите във видео игрите трябва да се пишат от писатели и да бъдат кандидати за отличени сценарии при престижни награди. Но нека се върнем обратно към Fast Five и цялата поредица. По същество това са филми за коли – екзотични модели, страхотен тунинг, спиращи дъха гонки. Предполагам, че мнозина биха се радвали на подобни сцени дори, ако не бяха придружени с нищо друго. Но това не пречеше на режисьора и сценаристите да вкарат малко драма, емоции, обрати – нещо, което да уплътни сюжета и да ни накара да го следим с интерес, а не само механично.
Същото може да стане и при игрите. И то не само в бокса. Футбол, тенис, баскетбол, стрийбол, Формула 1 – всеки един от тези спортове може да бъде дом на нов герой, който има своята история за разказване. А в главната роля, скъпи читатели, може да бъдете вие, геймърите!
Или искам прекалено много?
Автор: Иво Цеков