Масовите онлайн игри са един от феномените на съвременната гейм индустрия. Но дали наистина са толкова успешен модел, колкото изглеждат? Не е случаен и фактът, че истински популярните – и финансово печеливши – заглавия се броят на пръстите на едната ръка, докато броят на тези, които бързо станаха част от историята, е доста по-голям. В следващите редове ви предлагам една по-различна точка и пет причини, поради които класическите сингълплейър игри все още са предпочитания от мнозина вариант.
Месечни такси
При обикновените игри с покупката на кутията идва краят на разходите; при ММО-тата това е само началото. Каквото и да си говорим, плащането на редовни суми в продължение на месеци не е по възможностите на всеки, а дори и тези, които го правят, натрупват неусетно немалки разходи. Разноските по таксите пречат на повечето геймъри да пробват – да не говорим да заиграят сериозно – друго ММО едновременно, за разлика от сингъл игрите, които може да смените веднага. Плащането на редовна такса има задължаващ ефект, защото знаете, че няма как да се насладите на играта и да развиете героя си за по-малко от няколко месеца. Накрая, фактът, че бъркате в джоба си, ви натоварва психологически и понякога играете, защото сте си платили, а не защото реално ви се играе.
Месечните такси обаче са гръбнакът на бизнесът модела на ММО игрите и преди всичко на високобюджетни заглавия като World of Warcraft, Lord of the Rings Online, Warhammer Online и др. Съществуват и алтернативи като т.нар. free-to-play игри, които обаче или не са достатъчно популярни, или използват микротранзакции за плащане вътре в играта, или предлагат ограничено съдържание, което също налагат плащане в един момент. Едва ли това ще се промени в скоро време, така че всеки, който иска да играе пълноценно ММО, ще трябва да го предвиди като перо в бюджета си в една или друга степен.
Липса на интересна история
Без съмнение солидният сюжет е в основата на много успешни сингълплейър игри и преди всичко сингъл RPG-та. Често добрите заглавия имат интересна история, внезапни обрати и интригуващ поглед върху света, които практически отсъстват в ММО игрите. Всеки обича геймплей с дълбочина, но в ММО-тата той обикновено се свежда до механичното изпълняване на куестове без особен смисъл и ясно изразена мотивация. Попитайте всеки фен на WoW за това как е протекла снощната игра и той разпалено ще ви говори за класове, нова плячка и поражения, но вероятно ще се затрудни да ви каже какво точно се е случило като сюжетни събития, какво се е променило в света благодарение на него и дали това се различава с нещо от всичко, което е правил през последния месец. Липсата на качествено поднесена история определено е един от големите минуси, които всеки кандидат-ММО фен трябва да преглътне и който BioWare се надяват да отстранят в Star Wars: The Old Republic.
Лоша графика
След интересната история, другата причина да пробвате дадена игра се крие в отличната графика и впечатляващите ефекти, с които може да тествате мощта на новата си видео карта. Това е възможност да се насладите на последните технически новости или пък да изпробвате силата на машината си. Aion в момента е ММО играта с най-впечатляваща графика, но ако я сравните с Crysis, класически сингълплейър, при това използващ същия енджин, няма как да не признаете превъзходството на последната. WoW също може да е лидер в сегмента, но във визуално отношение си остава прекалено анимационна и опростена като визия игра.
Статични светове и липса на свобода
Ето ви ситуация – убивате дадено чудовище, но само след секунди то се е пръкнало отново, докато вие бързате да осведомите този, който ви е възложил куеста, че благодарение на геройските ви усилия нещо в света се е променило. Въпросният персонаж ви благодари, дава ви награда и веднага се обръща към следващия играч със същата задача. За разлика от динамичните сингъл игри, ММО-тата са статичен свят, в който действията ви често остават без никакъв ефект. Хилядите геймъри в даден сървър са до един могъщи герои, който не могат да повлияят по смислен начин на света, нито да запишат постигнатото, защото това ще остави без работа следващия играч. Това е проблемът на думата “масивен” в най-чист вид.
От друга страна, ММО игрите създават конфликтност между играчите, когато става въпрос за подялба на плячка или избиране на стратегия. С изключение на добре развитите РvЕ среди, които изключват досадна намеса от други, играта онлайн може да се превърне в истинско наказание за онези, които просто искат да следват приключението и да бъдат оставени на мира. Но дори и да се спасите от конфликтите в играта, проблеми като поддръжка на сървърите, лоша връзка и прекомерен трафик също могат да съсипят приятното изживяване.
Не може да играете с хората, с които бихте искали
Това е може би най-големият недостатък на ММО игрите. При всички приказки за фенска общност и социален гейминг, средното ММО има твърде специфични изисквания що се отнася до това с кого може да играете. Създаването на групи зависи до огромна степен от това кое ниво е вашият герой, къде точно се намирате по отношение на изпълнението на куестовете в играта и какви са специфичните му умения. Пробвайте да си намерите група като hunter в Lotro и ще останете разочаровани в 60-70 процента от случаите, просто защото търсенето на този клас е минимално.
Членството в добрите гилдии пък обикновено е съпътствано с определени изисквания – време игра, отдаденост, класове герои, които сме развили, и т.н.
Иронично е, че именно масовите онлайн игри правят събирането на приятели в една група трудно, тъй като всеки има различни игрови навици и през по-голямата част от играта ще бъдете принудени да играете с хора, които не сте виждали никога през живота си.
Разбира се, всичко това са само съображения. ММО игрите продължават да набират популярност, въпреки че броят на реално печелившите проекти е доста малък, особено в сравнение с общия им брой. И ако техните създатели открият начин да се справят с горните недостатъци, всички ще сме доволни.
Автор: Иво Цеков