За парата и облака

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 мар. 2012

Дигиталният формат е новият цар на продажбите. Това важи не само за гейм индустрията, но за доста сектори от икономиката – от пазаруването през популярни онлайн магазини до купуването на електронен билет от туристическата агенция. Специално в любимата ни гейм индустрия най-видно е това при компютърните игри, където Steam е абсолютен господар. Онлайн платформата на Valve държи монопола върху дигиталната дистрибуция на игри с гъвкаво предлагане и уникални оферти. Всеки път, когато отворите steampowered.com вероятно оставате изумени от ново предложение на адски привлекателна цена. Понякога тези игри се групират по жанрове, друг път по издатели, трети са на съвсем различен принцип, но истината е, че офертите през Steam могат да накарат и закоравял скъперник да отпусне душата и кесията си, за да си купи нещо.

За всекиго по нещо онлайн

Причините за това са преди всичко две – изгодните цени и ненадминатото удобство да пазаруваш без да напускаш дома си. При това дори без да се нуждаеш от компютър пред себе си. Същите тези фактори определят и примамливите оферти, които Steam успява да издейства от издателите. За да стигне една игра от завода до магазина, тя трябва да се запише на диск, да се постави в кутийка, да се опаковка с цветна обложка и целофан и да с транспортира до магазина, който може да бъде на доста голямо разстояние, където пък някой трябва да посрещне разходите по нейното съхранение в продължение на месеци и години, ако продажбите не вървят. Ако ставаше въпрос за един-единствен диск или една игра, това може и да е пренебрежим разход, но когато отчетете, че повечето заглавия се издават в бройки между няколко стотин хиляди и няколко милиона (а някои от най-силните игри достигат дори 6-8, че и повече милиона копия), това вече е перо в бюджета, с което трябва да се съобразите.

И точно тогава на помощ се притича Steam като предлага една функционална платформа, в която се съчетават каталози с игри, възможност за тяхната поддръжка като пускане на пачове и допълнително съдържание, онлайн мачове и социално общуване. Удобно, бързо и най-важното – евтино! Следната сметка е съвсем груба, но служи за добра илюстрация – препоръчителната цена на новите заглавия, която крайният потребител трябва да плати, обикновено е 60 долара. Често пъти благодарение на удобната си платформа и спестените разходи Valve и съответната компания-издател успяват да свалят себестойността на един диск и записаното на него съдържание на, да речем, 40 долара. Тогава съответната игра може да се появи в Steam на примамливата цена от 50 долара, което е достатъчно, за да хване погледа на почти всеки купувач. От заплатената цена Valve и издателят си разделят 10 долара чиста печалба. Може да не звучи много, но когато продажбите са в стотици хиляди и милиони и най-важното вероятността за тяхната реализация е многократно по-голяма, и двете страни са доволни.

Виждайки позицията на Valve и Steam при РС игрите, няма как да не разберем желанието на някои да нарушат този свръхизгоден за компанията монопол. В интерес на истината едва ли има по-подходяща компания от Electronic Arts, която може да премери силите си срещу Valve. В огромните каталози на ЕА личат дузина популярни поредици и огромно количество игри, издавани през годините от компанията. Стартирането на Origin беше естествен ход в битката за парите на РС геймърите, която е далеч от своето приключване. ЕА настъпва агресивно на пазара, осигурявайки си услугите на доста други издатели и разпространители, очевидно недоволни от монопола на Valve, но истината е, че Steam ще продължи да бъде предпочитаната платформа за поне още известно време. Особено ако се окажат верни слуховете, че Valve готви нова конзола, която да работи с всички игри от каталога на компанията.

А какво става в конзолния лагер?

Няма съмнение, че Sony, Microsoft и Nintendo биха дали всичко, за да създадат модел, който да постигне успеха на Steam. И трите компании опитаха да пуснат своя интерпретация на дигитална платформа като успехът бе различен. Най-добре се представя Microsoft, чиито XBOX Live Arcade е отлично място за покупки на аркадни игри, сваляне на демо версии, пазаруване на DLC-та и всякакво допълнително съдържание. Добавете към това екстри като HD филми, музикални албуми, спортни предавания и шоу програми, които са достъпни срещу заплащане и ХВОХ360 наистина се превръща в мултимедийна платформа от ново поколение.

Sony има променлив успех с PSN, макар че хакването на милиони акаунти миналата пролет определено разклати услугата из основи. На другия полюс е Nintendo, чиито онлайн дейности доскоро бяха плачевни. Компанията най-сетне се опита да направи обща платформа за двете си водещи конзоли, но нейният успех тепърва предстои да бъде демонстриран.

Каквото и да говорим обаче, на този етап всички конзоли разчитат основно на физическия носител. Някои игри като тези на Sony са прекалено големи, за да бъдат сваляни от интернет. На други места интернет връзката все още не е особено добра и не позволява стабилно онлайн общуване. Това обаче може да се промени със следващото конзолно поколение, в което вече никой не се съмнява. Вълшебната дума, която мнозина в централите на Sony, Microsoft и Nintendo повтарят на ум е „облак“. Облачните услуги, които позволяват съхранението, преноса и достъпа до огромни количества информация, без да е необходимо да я сваляте на вашите компютри, конзоли и смартфони, могат да бъдат панацеята за ограниченията на сегашното конзолно поколение. Освен че и тук ще видим естествен спад в разходите, съществува и още една причина, поради която конзолното бъдеще може да бъде облачно.

Наскоро се появиха слухове, че следващият ХВОХ може да има вградена защита срещу един от най-големите бичове за издателите – игрите втора ръка. Когато играта се издава на физически носител, тя с лекота може да смени собственика си няколко пъти в своя живот. Дори въвеждането на т.нар. онлайн пасове, които „прекупвачите“ трябва да заплатят допълнително, за да получат достъп до някои функции на играта, не може да реши проблема. В крайна сметка, ако си купите нова игра за 60 долара, спокойно може да я продадете след време за 30. Дори и да заплати исканите от ЕА например 10 долара за онлайн пас, новият й собственик все още ще е на печалба от 20 долара спрямо това, което би платил в магазина за ново копие. Но ако игрите се предлагат най-вече онлайн и се връзват към определени акаунти, манипулацията с тях става доста по-сложна. Вече не е достатъчно да дадете играта на друг; може да ви се наложи да се разделите с целия си акаунт, което вече не е толкова лесно. За големите издатели и за собствениците на конзолни платформи това може да бъде така желаната мярка, с която да се прекратят продажбите втора ръка.

Засега всичко това са само свободни разсъждения. Steam е абсолютният монополист при дигиталната дистрибуция на РС игри, а Origin все още прави първите си стъпки. Конзолните заглавия пък се предлагат масово на дискове и освен ако не разполагате с редките JTAG или Reset Glitch Hack ще ви трябва физически носител, дори за да запишете пиратска игра за ХВОХ360. Но процесът вече е задвижен и дигиталното бавно, но сигурно започва да измества физическото. Епохата на парата е в разгара си, но бъдещето наистина изглежда облачно.

Автор: Иво Цеков