
„Пак статия за Watch_Dogs? РС Mania пак искат да създадат провокация! Остава и да споменат за играта на десетилетието и вече не знам!“
Спокойно, това не е такава статия. Става въпрос за нещо доста по-притеснително.
Историята в Watch_Dogs се върти около град, изцяло обвързан с централна операционна система, наречена ctOS. Тя управлява всичко – от мостовете и светофарите до охранителните камери и тръбопроводите. Освен това, в нея са записани личните данни на всички жители на града, така че главният герой – хакер от висока класа – може да разбере всичко за всеки само с един поглед.
Всичко това звучи като научна фантастика, нали? Вярно, повечето от нас са свързани с интернет всеки ден където и да се намират, но все пак авторите трябва да са се отклонили доста от реалността, за да направят играта… Оказва се, че не е точно така. Много от нещата, за които става въпрос в джитката, се базират на истински системи. Ето пет примера, че вече живеем в реалността на Watch_Dogs:
5) Можеш да си наемеш хакер
Главният герой в играта, Ейдън Пиърс, е хакер, който продава услугите си на всеки, който е готов да му плати. Едва ли ще се изненадате, че такива хора наистина съществуват – макар че едва ли са с външния вид на екшън герой от 80-те години и най-вероятно знаят как правилно да си закопчаят шлифера. Списание Forbes разказва за схема, по която можеш да си наемеш хакер (най-често базиран в Китай), който да ти свърши определена работа – услугите им варират от 16 до 325 долара на час.
Не се споменава дали можеш да наемеш хакер да преследва някого с мотор и след това да го фрасне през колената с телескопична палка, но бих заложил на „не“.
4) Полицията има инструменти за сканиране
Едно от най-мощните оръжия в арсенала на полицията в Watch_Dogs е така нареченият ctOS scan, чрез който пазителите на реда бързо изследват определена област от града за местонахождението на нашия герой. Ако ви се е сторило като проста гейм механика за повишаване на трудността, помислете пак. Полицията в САЩ разполага с нещо, наречено IMSI catcher – устройство, което позволява сканирането на дадена локация с цел откриване на определен телефонен сигнал. Джаджата се представя за кула на мобилен оператор и подлъгва издирвания телефон да се свърже с нея (нещо, което телефоните така или иначе правят на всеки 7 до 15 секунди). По този начин може да бъде намерено точното местоположение на всяко устройство в мрежата, съответно и на неговия притежател.
Добрата новина е, че ако вместо телефон използвате две консервени кутии с жица между тях, няма да ви хванат (поне не и полицията, за Бърза помощ не гарантираме).
3) Камерите не са сигурни
Градът в играта, Чикаго, е опасан от гигантска мрежа от камери, които служат като втори чифт очи за Ейдън. Нашият човек може да проникне във всяка една от тях с едно натискане на бутон. В истинския свят обаче камерите би трябвало да са по-защитени, нали? Грешка.
Ясно е, че хората не обичат да помнят пароли. Ако паролата по подразбиране на някое устройство е admin/admin, повечето потребители биха я оставили така без да им мигне окото. Същото важи и за камерите. Миналата година в интернет изтекоха данни за стотици охранителни камери, към които всеки може да се свърже, защото не са обновени с последните пачове. Повечето вероятно не са оправени и до ден днешен, тъй като производителят не може да се свърже със собствениците. А това е само един изолиран случай с един производител – потенциално проблемите са много повече. Може би дори някой ви гледа в момента!
Поуката от историята е – винаги си инсталирайте пачовете и за всеки случай мятайте по едно одеяло върху уебкамерата.
2) Нито пък банкоматите
В Watch_Dogs, пари се печелят като ограбвате нищо неподозиращи минувачи през смартфоните им и след това изтегляте пачки от най-близкия банкомат. Защо на напълно дигитализиран град са му необходими толкова банкомати е мистерия; какво да правите с парите в игра, в която почти няма какво да се купи – също.
Поне банкоматите със сигурност са защитени – все пак, те са собственост на банки, а банките не си поплюват, що се отнася до сигурността. Но, ако една система е създадена от хора, то тя може да бъде разбита от други хора. В Мексико съобщават за кибер-атака, която може да накара банкомат да започне да плюе пари – при това, само с изпращане на един SMS. Разбира се, самият пробив е доста по-сложен и изисква физически достъп до банкомата, но идеята е, че няма непробиваема защита.
От друга страна едно мексиканско песо е към 11 стотинки, така че загубата не е голяма.
1) Някои градове вече строят централна операционна система
Вече видяхме, че отделните системи са уязвими, но все пак всяка съществува сама за себе си – никой не е толкова луд да ги обедини в едно. Дори най-високотехнологичните градове в света нямат нещо подобно на ctOS, нито ще имат в близко бъдеще.
Докато първата част на предишното изречение е вярна, втората не е. Градовете ни постоянно стават по-умни и този процес е необратим, освен ако не дойдат извънземните или нещо такова. Например, още от 2010 г. Рио де Жанейро е обвързан с разработена от IBM система, която силно напомня ctOS. Чрез нея, властите могат да следят и да управляват най-различни ситуации – от природни бедствия и аварии, до престъпления и гангстерски войни в печално известните фавели на града.
Междувременно, властите в София още не могат да овладеят по-тънките моменти на запълването на улична дупка с асфалт, така че може би точно от тази опасност за момента сме защитени.
Всички тези прилики с реалния живот са напълно целенасочени – при разработването на играта, Ubisoft са били консултирани от компанията за кибер-защита Kaspersky Labs. По повод Watch_dogs дори има създаден специален промо сайт, който показва доколко свързани са три големи европейски града и колко много данни са публично достъпни във всеки един момент. Разгледайте го, ако ви е интересно. След това си сменете всички пароли в пристъп на параноя. Или недейте, няма значение. ctOS ги знае.
Автор: Пламен Димитров