Е3: хайп машината не работи

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Спомняте ли си онова прословуто Е3 през далечната 1994 г., когато Sony буквално прати в девета глуха Sega и събра погледите на милиони геймъри с кратичкият анонс, гласящ просто „299 долара“? Цената на дебютиращата тогава PlayStation конзола бе страхотен маркетинг ход, който остава в историята като един от най-успешните в развлекателния бизнес.

Или пък относително скорошното Е3, когато Microsoft трябваше да дебютира своята XBOX360? Всички тогава се питаха какво ли могат да противопоставят на това Sony и Nintendo. Оказа се, че Ninty има отговор, който взриви интернет – невероятната нова The Legend of Zelda игра.

Най-хубавото на този изненадващ анонс бе, че никой не го очакваше

Прескачаме няколко години напред към миналогодишното издание на изложението, когато Respawn Entertainment най-сетне се готви да обяви своя дългоочакван проект по време на конференцията на Microsoft. Всичко хубаво… и жалко, защото Game Informer почти без да иска вече беше разкрило изненадата.

Вече сме 2014 г. и подобни изтичания на информация стават непрекъснато. Практически всичко, което се случи около XBOX One напоследък вече беше предшествано от публикувани в мрежата слухове. Много хора, близки до кухнята на гейм индустрията, се опитват да печелят авторитет, внимание и други изгоди като пускат предсрочно важни документи като стратегически планове, предстоящи премиери и презентации. Разбира се, немалка част от тези неща просто не са достоверни, но със сигурност доста неща са самата истина въпреки, че не са официално потвърдени.

Докато от една страна е готино да научиш тези неща колкото се може по-рано, от друга традиционният хайп и интерес, съпровождащ големи изложения като Е3 практически са изчезнали. Изненадата и въодушевлението, което геймърите съпреживяваха преди години, когато на сцената излизаха шефове и разработчици от любимите им компании днес са заменени с небрежното „А, спомням си, че преди месец го прочетох някъде“.

Когато това се отнася за индустрия, изградена върху ентусиазма,

няма как да не останем разочаровани. Надеждата ни все пак е, че компаниите успяват да запазят някой коз в ръкавите си. Малцина очакваха нова Halo игра миналата година, а досега мистериозният Uncharted тийзър все още не е бил последван от изтекла информация, разваляща очакванията. Но все пак тук става въпрос за мултимилионни поредици с висока комерсиална стойност и е повече от логично, че Microsoft и Sony ще ги продължат. В този пренаситен пазар компаниите вече не искат да рискуват и хвърлят всичко на масата – Ubisoft вече потвърди нови Assassin’s Creed и Far Cry игри, а ЕА открито обяви, че ще анонсира половин дузина заглавия на Е3. Лошото е, че това не изненадва никого и това, че вече знаем толкова за тях неминуемо намалява поне малко ентусиазма, който ще изпитаме при пълното им разкриване по време на някое голямо събитие.

В крайна сметка сме 2014 г. и изтичането на информация става ежедневие.

Любопитството ми се радва на този факт. Копнежът да бъда изненадан и въодушевен обаче не се.

Автор: Иво Цеков