Дигитални продажби за хардуерен успех

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Въпросът дали дигиталните копия на РС и видео игрите ще изместят физическите носители и кога точно ще се случи това е все още открит и отворен за интерпретации. В последно време обаче се налага една малко по-различна тенденция, в чиято основа отново е дигиталният формат, но вече съпоставен не с физическите копия, а със самите хардуерни платформи.

За какво става въпрос?

Да вземем например Nintendo. От комерсиална гледна точка дебютът на Wii U бе относително силен и дори по-добър от този на нейния предшественик. В същото време обаче определено има какво да се желае по отношение на продажбите и фактът, че в много магазини новите конзоли па компанията все още залежават по рафтовете не говори добре. Намаляването на цената на конзолата може да бъде решение, предвид че преди време същият ход направи чудеса за 3DS.

“При един крайно негативен сценарий Nintendo може да се види принудена да намали цената на Wii U по-рано от предвиденото. Напрежението ще бъде особено голямо през следващите 9 месеца, особено предвид нуждата от силен каталог за празничния сезон”, казва Колин Себастиан от RW Baird.

Както Себастиан, така и някои от неговите колеги обаче считат, че има и друг вариант, който доскоро изглеждаше немислим и дори сега звучи като светотатство – пускането на ключови заглавия от каталога на Nintendo за други платформи.

Pokemon за iOS и Android

И в момента може да играете на стари N64 заглавия с емулатор под Android, но истинският удар би дошъл, ако Nintendo пусне нови и специално направени игри за мобилни операционни системи. Подобна мисъл определено е както интригуваща, така и ексцентрична за мнозина. Силата на Nintendo винаги е произлизала от силни поредици като  Mario, Pokemon и Zelda, но имали и изобщо възможност да ги видим на друг хардуер?

“Миналата година беше много слаба за Nintendo както по отношение на Wii U, така и на 3DS. Това може да се промени, особено в момент, в който потребителите непрекъснато искат нещо ново за техните смартфони и таблети и това изглежда огромна възможност за компанията. Nintendo винаги е рекламирала успешно своя хардуер”, счита Дейвид Коул от DFC Intelligence.

Проблемът е, че поне засега това е трудно осъществимо. Nintendo би могла да последва SEGA и да се откаже от хардуерния бизнес, за да се съсредоточи единствено върху софтуера, но това изглежда малко вероятно, поне докато начело на компанията е Сатору Ивата.

“Ако Nintendo реши да поеме по пътя на SEGA, това ще стане защото нов изпълнителен директор е взел такова решение. Не мисля, че Ивата ще направи подобно нещо, то не би било в стила му”, счита известният анализатор Майкъл Пахтър.

Решението се намира в дигиталния свят

Или най-малкото изглежда възможно там. Nintendo вече полага сериозни усилия, за да продава повече онлайн и първоначалните отзиви за eShop на Wii U са позитивни. Анализаторът Били Пиджън от Inside Network e категоричен, че за да излезе на печалба в хардуерния бизнес, Nintendo трябва да продава повече софтуер и дигиталният пазар е най-доброто решение за това. Нещо повече, Пиджън дори счита, че това е стратегия, която важи и за останалите две компании от Голямата тройка.

“Вярвам, че конзолният бизнес се е променил драстично и както Wii U, така и следващото поколение XBOX и PlayStation ще се сблъскат с бавен старт и постоянен натиск за сваляне на цените”, твърди анализаторът. “Хардуерните очаквания са доста високи и за трите производителя и не вярвам броят на продадените конзоли да достигне този на сегашното поколение. Ето защо Nintendo може да реализира високи печалби с по-малко продадени конзоли, ако убеди собствениците на Wii U и 3DS да плащат за дигитални копия”.

“Мисля, че Sony и Microsoft също ще трябва да продават повече онлайн, за да увеличат съотношението между закупения софтуер и хардуер. Microsoft има известно предимство, защото XBOX Live е водещата услуга и има PC, таблет и смартфон интеграция. Nintendo и Sony на свой ред трябва да преосмислят както конкуренцията, така и потенциалното по-тясно сътрудничество с Android и iOS платформите”.

Възможно ли е да видим Zelda за таблети и смартфони? Или пък Nintendo изцяло да се откаже от хардуерния бизнес? А какво ще стане с интеграцията между ХВОХ и РС в облака? Все интересни въпроси, отговорите на които можем да получим и до края на тази година.

Автор: Александър Рангелов