Да направим PS4 и XBOX One емулатор

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2013

Не, нямате проблем с очите и да, съвсем точно сте прочели заглавието.

Докато емулацията на PS3 и XBOX360 очевидно няма да се случи скоро, ако въобще стане, то техните наследници могат да бъдат значително по-лесни за емулиране. Използването на x86 архитектура в тях определено може да подпомогне процеса, стига Sony и Microsoft да не въведат повече ограничения в начина, по който работи техния хардуер.

Всъщност подобно изказване наистина звучи прекалено оптимистично, но истината е, че само седмици след излизането на новите конзоли някои ентусиасти вече започнаха да разсъждават над въпроса как и кога бихме могли да видим емулатори за тях.

Като софтуер емулаторите са доста стари и представляват добър начин да се запазят ретро игри и системи, както и да се опитат различни конзоли без непременно да притежавате съответния хардуер. Създаването на емулатор е трудна задача и задължително трябва да става на система, която е многократно по-мощна от оригиналната. В момента има работещи емулатори за NES и SNES, както и за Nintendo 64, GameCube, Wii и първите два PlayStation-а. Емулацията на PS3 и XBOX360 достигна до задъдена улица, но някои програмисти вече се надяват, че ще имат по-голям успех с техните наследници.

Сред тях е софтуерният инженер Бен Ваник, който пише Jаvasrcipt кодове през деня и се занимава с емулатори в свободното си време. Той е и един от малкото хора, опитали се да направят някаква версия на ХВОХ360 емулатор. Ваник няма конкретни планове да работи по PS4/XBOX One емулатор, но се вълнува от възможността. Ключова причина за това е решението на двата производителя да използват AMD x86 процесори, които са подобни на чиповете при повечето лаптопи и десктопи, с изключение може би на това, че повечето РС-та ползват x86 чипове на Intel. И двете нови конзоли работят с графичен ускорител на AMD Radeon, което също е добра новина, тъй като AMD Mantle API позволява на разработчиците да пишат по-лесни кодове за чиповете. Накрая Ваник се надява, че хардуерната визуализация, достъпна днес, ще позволи на РС-тата да подкарват емулатори без непременно да са четири пъти по-мощни от съответната конзола.

“В следващите няколко години ще бъде по-лесно да се създаде PS4/XBOX One емулатор, отколкото PS3ХBOХ360 емулатор, който да достига скоростта на сътоветната конзола”, счита програмистът.  Работещ емулатор за оригиналния ХВОХ няма отчасти, защото ексклузивите за платформата не са много и няма интерес на публиката към подобен софтуер. При PS3 и XBOX360 проблемът е в PowerPC архитектурата, а конкретно при PS3 – в огромната сурова мощ и сложна композиция на микропроцесора Cell.

Разбира се, първата стъпка към каквато и да било емулация е “отварянето” на конзолата – наречето го хакване, руутване или джейлбрейкване, но това е условието, което може да доведе до писането на т.нар. homebrew програми. Без тях не може да има емулация.

“Първото важно нещо при писането на емулатор е обратното инженерство и събирането на нужната информация”, обяснява Бен Ваник. “Не мисля, че е имало случай, когато е създаван емулатор без преди това да е имало някакмви хакове или хардуерни промени в системата, които да позволят въвеждането на хардуерни модификации като чипове или homebrew софтуер. След като обаче такива програми бъдат подкарани на PS4 и XBOX One емулацията няма да закъснее”.

ХВОХ360 емулаторът на Ваник се нарича Xenia и е наличен само като сорс код. Когато бъде компилиран, той може да зареди логата и менютата на няколко игри, но не и да ги подкара след това. Ако днес потърсите PS3 или XBOX360 емулатор в Google единственото, което ще получите са вируси и безполезни сайтове. Тяхната PowerPC архитектура е прекалено трудна за емулиране на x86-базирани компютри. Трябва да се построи наистина бърз и ефективен преводен слой от PowerPC чипа към x86 и достъпът до паметта да бъде напълно обърнат. При новите конзоли обаче може да подходи на принципа на създаването на виртуална машина подобно на програми като VMware, Xen или Hyper-V. Хардуерната виртуализация може да помогне значително, същото се отнася и за продължаващата поддръжка, която Mantle получава от AMD и Nvidia.

Кога ще стане това – след година или две, може би малко по-късно – все още никой не може да се ангажира. Но самата идея е интересна. “За мен това винаги е било нещо, което обичам да правя”, завършва Ваник.

Автор: Филип Станиславов