
E3 2010 е вече зад гърба ни. Компаниите събраха багажа си и отлетяха от Лос Анджелис, стотиците хиляди посетители се разотидоха с горчивия вкус в уста, че не са видели нищо кой знае колко ново и революционно, а мацките – те просто се облякоха.
Какво е нашето впечатление от най-голямото геймърско изложение на годината, в което взеха участие 300 компании и 45,600 посетители от общо 90 страни? Има ли смисъл да ви казваме, че PC-то остана отново пренебрегнато? Акцентът бе поставен върху мултиплатформените и изцяло конзолните заглавия, докато тези, които бяха PC-ексклузив, се брояха на пръсти. Очевидно това е една обезпокоителна тенденция, с която ще трябва да се примирим на фона на постоянните опити на отделни индивиди да ни убедят, че PC-то е мъртво и истината е в конзолните платформи.
И все пак – една от малкото PC-ексклузивни игри, която видяхме, наистина си заслужаваше. Warhammer 40,000: Dark Millenium Online. Нейният трейлър бе достатъчно зрелищен и макар и все още да нямаме реална представа какво ще представлява в геймплей отношение, тексаското студио Vigil Games (известно с Darksiders) определено е успяло да улови атмосферата на вселената и да я пренесе адекватно на компютърния екран. Винаги сме се чудели защо първият избор за MMORPG по Warhammer бе стандартния фентъзи сетинг, а не уникалния и брутален футуристичен свят, познат ни в 40k. Може би ако Mythic бяха избрали именно него, щяха да имат по-голям успех със своето MMO, кой знае. Така или иначе – повече информация за Warhammer 40,000: Dark Millenium Online ще бъде разкрита на по-късен етап по време на GamesCom.
От друга страна – конзолните геймъри бяха добре обгрижени
Черешката на тортата безспорно бе обявяването на чисто новия модел ХВОХ360, макар по-наблюдателните вече да знаеха за него от една италианска реклама, която го разкри преди дни. Още на външен вид новата конзола се отличава от досегашните модели с по-острите и като че ли агресивни черти, които заменят досегашния гладък вид. Новият модел идва с 250 GB харддиск, но като се има предвид, че и в момента има версия с такъв голям диск, това не е коренна промяна. При всички положения обаче ще трябва да приемете новия диск, тъй като старите не са съвместими поради по-малкия дизайн. Няма да може да пренесете и мемори картите си по простата причина, че новият ХВОХ360 просто не ги поддържа. Вместо това има 5 USB порта, два отпред и три отзад. Чрез тях може да съхранявате информация на стандартен флаш с капацитет до 16 GB.
Когато Sony обявиха своята PS3 Slim, която определено е по-малка от предната версия, мнозина очакваха Microsoft да изберат подобен дизайн. Оказа се, че това не е точно така – като погледнете оптичното устройство и новия бутон за захранването, този ХВОХ360 не е много по-различен от предлаганите до момента. Новост е и вентилаторът, който е по-бавен, но с по-голям диаметър, което осигурява по-добро охлаждане и по–тиха работа. Може би най-доброто функционално подобрение е включването на безжичен интернет чрез стандарта 802.11n – нещо за което феновете на конзолата мечтаеха отдавна. В пакетът обаче липсва HDMI кабел.
Друга основна тенденция, която можем да откроим, е
навлизането на 3D технологията в гейминга
Достатъчно е да погледнем към 3DS – уникалната портативна конзола, която Nintendo демонстрира по време на изложението и която дори не изисква използването на каквито и да било очила (благодарение на допълнителен екран под основния). Единствената уловка е, че трябва да застанете директно срещу дисплея. Всякакви опити за „виждане” на третото измерение от определен ъгъл ще бъдат неуспешни.
Sony от своя страна предостави 3D очила на посетителите на своята конференция и им демонстрира как ще изглежда Killzone 3 с тази нова технология. Можем да обобщим видяното с една дума – впечатляващо. По всичко личи, че PlayStation 3 ще бъде първата конзола, която ще се възползва максимално от новото поколение 3D телевизии. При това с безплатен firmware, който ще бъде пуснат съвсем скоро. А ако случайно се притеснявате, че няма да има достатъчно 3D-съвместими заглавия, на които ще може да играете, спокойно. Sony са се погрижили първоначалният списък с игри да бъде достатъчно голям. Към Killzone 3 можем да прибавим и Gran Turismo 5, Mortal Kombat (който най-накрая ще се завърне към корените на поредицата), Shaun White Skateboarding, NBA 2K11, The Fight: Lights Out, Tumble, EyePet и Crysis.
Microsoft обаче нямат време да се занимават с 3D хайпа. Според Нийл Томпсън – шефът на подразделението на компанията във Великобритания – „това е интересна технология от бъдещето”, която е все още твърде скъпа за обикновения потребител. И донякъде е прав. Да, Sony ще пуснат безплатен firmware, но дали ще ни купят и по един 3D телевизор заедно него? Едва ли.
Войната на контролерите
Редмънтският гигант по-скоро се готви за премиерата на Kinect – своя контролер, известен доскоро като Project Natal. Ако оставим на страна глупавото име, перспективите, които подобна технология ще открие пред гейминга, изглеждат неограничени. Всичко ще зависи от креативността на гейм-студията и по какъв начин ще се възползват от Kinect, който, когато се появи на пазара в Северна Америка на 4 ноември (а в Европа – няколко седмици по-късно), ще струва само 150 долара.
На фона на Kinect, PlayStation Move, насрочен за 15 септември, прилича по-скоро на мутирала магическа пръчица на Хари Потър с леко грозноват дизайн. Няма как обаче да не признаем обаче, че Sony ще ни позволят да взаимодействаме с видео героите си по доста интересен начин. С комбинация от два контролера като Move например ще можем да стреляме с виртуален лък с лекота. Достатъчно е да протегнем лявата ръка напред, а с дясната да опънем назад въображаемото тетиво.
Междувременно Nintendo кротичко наблюдават отчаяните опити на Microsoft и Sony да предложат технология, която да се конкурира успешно с техните контролери. По време на своята прес конференция култовият гейм дизайнер Шигеру Миямото демонстрира едно от най-очакваните заглавия от каталога на компанията. С Wiimote и Nunchuk в ръце той показа на какво ще бъде способен героят в новата част от прословутата поредица. Играта ще поддържа Wii MotionPlus и би трябвало да ни предложи най-реалистичните контроли, които някога сме виждали в Zelda игра.
От демонстрацията стана ясно, че Link ще може да повдига щита над себе си, да го мести в страни и да удря противниците си с него с помощта на Nunchuk. Също така навигацията из менютата ще бъде в пъти по лесна – достатъчно е да натиснем бутона B и да използваме Wiimote, за да изберем бързо и лесно онзи предмет, който ни е необходим. „Представете си, че всичките ви предмети се намират някъде в джоба ви” – казва Миямото. – „Сложете ръка в него, натиснете B, размърдайте Wiimote и хванете онзи, който ви трябва. Да, толкова бързо и лесно е.”
Както и сами виждате – тазгодишното E3 2010 не предложи нищо кой знае колко ново, изненадващо или революционно. Големите компании преповториха старата песен за контролерите си, изфукаха се с продължения на няколко добре наложени поредици и заявиха претенциите си за качествено 3D забавления, за което слушаме още от началото на 2010-та. Повече догодина, както се казва. А датите за следващото E3 са вече известни. Ще се върнем отново в Лос Анджелис между 7 и 9 юни 2011 г., за да видим какво ще ни приготви този път една от най-любимите ни развлекателни индустрии.
Автор: Иво Цеков, Владимир Тодоров