Време ли е за смяна на поколенията?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 окт. 2011

Въпреки че последната голяма игра за нея се появи още през 1996 г., Nintendo поддържаше живота в своята SNES за цели 13 години, преди да я спре през 2003 г. Но това е абсолютно изключение в гейм индустрията. Шест години са повече от достатъчни за една конзола – със сигурност те бяха достатъчни за PS1 (1994-2000), PS2 (2000-20006), Mega Drive (1988-1994) и DS (2004-2010).

Когато стрелките на часовника ударят полунощ на 16 ноември тази година, ХВОХ360 ще навлезе в седмата си година на пазара. При това все още очаквайки десетки игри. Това определено не е обичайния цикъл на една конзола. По това време големите игри за нея вече трябваше да се отмрели и само едно-две заглавия да я поддържат изкуствено, докато светът се готви за нейния наследник, обикновено обявяван в средата на петата година от живота на дадена платформа. Вместо това милиони 360 геймъри тепърва очакват година, изпълнена с хитове като Ghost Recon: Future Soldier, Bioshock Infinite, нов Tomb Raider и Halo 4.

Ако питате шефовете на гейминга в Microsoft, те навярно ще ви кажат, че дължината на живота на ХВОХ360 даде възможност на разработчиците да достигнат нови граници, които никой не очакваше преди време. В последните шест години създаването на игри стана безумно скъп процес – студията се разрастваха до стотици служители, бюджетите се надуваха като балони, а крайните срокове се отместваха все по-напред във времето. И до един момент изглеждаше, че това може да продължава вечно.

А това не е така. Още през 2007 г. Crytek показа, че РС-то превъзхожда многократно ХВОХ360 със своя Crisis. Навремето шутърът изглеждаше повече като графичен експеримент, отколкото като сериозна игра, да не говорим, че компютърът, който ви трябваше, за да го подкарате като хората надвишаваше бюджета на повечето геймъри.

Днес обаче нещата се промениха сериозно. Да сглобиш мощно РС не е чак толкова трудно, а техниката за тази платформа напредна неимоверно. Вземете за пример техническото демо Samaritan, което Epic Games ни показаха със своята последна версия на Unreal 3 енджина. То не е някакъв прототип, а съвсем реална демонстрация за мощта на РС-то като платформа.

Ето ви и още един пример – Battlefield 3 без съмнение ще бъде един от хитовете на тази есен и дизайнерите от DICE биха искали играта да изглежда максимално добре за всяка платформа. Но РС версията на шутъра е водеща при разработката, докато техническите ограничения на PS3 и XBOX360 ще лишат конзолните геймъри дори от основни неща като голяма бройка играчи в мултиплейър – едва 24 срещу 64 потенциални РС бойци.

Наскоро Ив Жакие от Ubisoft Montreal открито разкритикува настоящото поколение конзоли и го обвини в невъзможност да даде на студиото му онова, от което то се нуждае – красива графика, по-добри аудио ефекти, по-големи мащаби и по-умно АІ. „Истината е, че сме невероятно ограничени в това, което можем да направим“, обясни Жакие пред сайта Gameindustry.biz, като думите му предизвикаха мини скандал сред конзолната общност, където подобни изказвания обикновено са тема табу. „За инженерите ни е истинско предизвикателство да създадат всичко, което дизайнерът иска с ограниченото количество памет и време за изчисления. Смятаме, че следващото поколение конзоли вече няма да има такива ограничения. Какъв е смисълът да направиш нещо по-реалистично и по-добре анимирано, ако изкуственият интелект е ужасен?“, реторично пита той.

Истината е, че ХВОХ360 представлява геймърско РС от 2005 г. на приемлива цена и в удобна кутия. Най-вероятно следващото поколение конзоли ще запази тази тенденция, но предизвикателството вече е налице. За Microsoft то ще бъде да продава конзолата на подходяща цена, за разработчиците – да създават още по-красиви гледки без да излизат от бюджета и без да просрочват сроковете, а за техническите специалисти – да изберат новия формат за съхранение и да преценят дали онлайн дистрибуцията веднъж завинаги ще сложи край на физическата оптика. Въпреки че не е обявено официално, следващото поколение конзоли вече е факт. Sony отново омагьоса света с PlayStation Vita, която се чака през декември, а Nintendo вече посегна към триизмерната техника с 3DS, готвейки по-сериозната си Wii U з близко бъдеще. Засега само Microsoft упорито отказва да направи следващата стъпка и вместо това насочва финансовите, творческите и маркетинг усилията си към Kinect, който заплашва да се превърне в най-скъпоструващият магнит за прах в дома на всеки геймър.

Следващото поколение идва, независимо дали го искаме или не.

Автор: Иво Цеков