
Обичате ли демо версиите? Разбира се, нали те ви дават възможност да опитате безплатно от продукта, за който много скоро съответната компания ще иска да заплатите пълна цена.
Оказва се обаче, че това е както нещо положително, така и отрицателно.
Положително, разбира се, това е за геймърите, които все пак придобиват известна представа за това какво могат да очакват от крайния продукт. Отрицателно е обаче за издателите, чиито продажби очевидно страдат значително от разпространяваните предварително демо версии.
Това доказват данните от ново проучване, направено от аналитичната компания EEDAR, които бяха изнесени на конференцията Gamelab в Барселона.
Суровата статистика ясно показва, че демотата на игрите могат да намалят продажбите им с цели 50 процента. Презентацията на EEDAR доказва, че средната ХВОХ360 игра, която се рекламира с трейлър, но не и с демо версия може да продаде около 525 000 бройки за първите си шест месеца на пазара.
От друга страна средната ХВОХ360 игра, която освен апетитен и често пъти подвеждащ трейлър предложи и демо версия, може да продаде едва 250 000 бройки за същия период.
Крайният вариант се отнася за предстоящо заглавие, което не тийзва нито с трейлъри, нито има и демо версия – от него издателят не може да се надява да пласира повече от 100 000 бройки за първите шест месеца от появата му на пазара.
На пръв поглед тези данни могат да се интерпретират по един-единствен начин – когато геймърите пробват демото на една игра и видят, че то не оправдава очакванията, те просто не си я купуват. От друга страна обаче все още не може да се направи категоричен извод, че появата на демо версии обезсърчава потенциалните купувачи, най-малкото защото някои от най-хитовите ААА игри изобщо не предлагат демо варианти. Така например демо версиите на игри от шутър серията Call of Duty се появяват едва няколко месеца след дебюта на самата игра.
Според заключението на EEDAR най-добре се продават онези игри, за които съзнателно се създават високи очаквания у играчите и в същото време не им се дава възможност да ги пробват с демо версия. Или с други думи, колкото по-голям е интересът към дадена игра и колкото повече се бомбандира публиката с реклами, трейлъри и тийзъри, толкова по-малък трябва да бъде реалният досег на играчите с продукта. Този малък маркетингов трик на издателите очевидно е ключът към гарантирането на по-висок комерсиален интерес.
„Искате да кажете, че сте дали една сериозна сума, за да обособите демо версия и да я направите достъпна през PSN или XBLA и единственото, което прави тя е да намали продажбите ви на две?“, реторично се казва в анализа. „Да, точно това се случва!“
Автор: Александър Рангелов