В тази рубрика ревюираме какви ли не продукти, но не бяхме попадали на геймволан от адски много време. Така че, след като преодолях първоначалния етап на “Йей, волан!”, имитирането на бръмчащи звуци с уста и други подобни тъпотии (което ми отне изненадващо много време), се заех с нареждането на разнообразната периферия из Командния ми център. Някак безлично е да го нарека бюро.
Комплектът се състои от волан и пад с педали, които някак си трябва да навържете около компютъра си. Тук пролича едно дребно, но същевременно съществено логистично недомисляне от страна на производителите, които а) не са включили книжка с упътвания и б) са направили кабелите доволно къси, така че най-малко два от тях да минават по най-неудобния маршрут. Но ние сме геймъри, на нас указания не ни трябват и така или иначе сме свикнали да живеем в жив плет от жици, така че спирам с мрънкането и продължавам към съществената част.
Имам известен опит като шофьор на истинска кола, така че ще започна с предупреждение – не очаквайте управлението на игра с този волан да е 100% като това на реален автомобил. Като начало кормилото се върти само на 180 градуса, или по 90 във всяка посока. Друго обаче трудно може да се очаква – това все пак не е тренажор за пилоти от градския транспорт.
Реших да проведа теста с една малко по-стара игра, Need for Speed: Most Wanted, първо за да проверя съвместимостта с по-дърти джитки, а MW все пак поддържа Force Feedback и второ, защото просто харесвам MW. При игра се забелязаха няколко интересни момента, един от които е, че явно не ставам за шофьор, защото в първите няколко минути нямах никакъв контрол над возилото. Просто ще ви трябва известно време да свикнете с новото управление, защото чувството е съвсем различно от шофиране със стрелките на клавиатурата.
Интересно е, че въпреки че на волана има доста бутони, копчета, два джойстика и една ръчка, повечето от тях се map-ват на едни и същи контроли вътре в играта. Например – посока нагоре на десния джойстик се регистрира като бутон №2, но същото обозначение получиха и още някои от бутоните, които пробвах. Още нещо много важно – явно, когато завъртите волана с една идея по-силно, играта го отчита като силно натисната стрелка за завой в тази посока. Някакси така и не успях да разбера къде е тънкият баланс, необходим за плавното извършване на маневри. Съществува голяма вероятност обаче това да е проблем на играта, която да не интерпретира правилно командите на кормилото. Въпреки това, имайте едно наум.
Педалите са меки и удобни за употреба, стига да сте си ги нагласили правилно в съответствие с височината на стола и т.н. Там пак се забелязва тенденцията “или всичко, или нищо”, което да ви запрати със 120 км/ч в някоя стена, вместо да потеглите плавно. Пак повтарям, това вероятно зависи и от играта.
Като цяло, този Force Feedback волан на Gembird ще ви свърши добра работа за целите, за които бихте могли да го ползвате, стига да игнорирате шофьорските си навици, ако ги имате разбира се. Кормилото е удобно за хващане и се закрепя за масата доста солидно (имате дори специално менгеме за тази цел). Освен това се свързва чрез USB и е напълно plug’n’play, без нужда да инсталирате допълнителен софтуер. Ако имате желание да се пренесете на предната седалка на някое чисто ново BMW или Mercedes, но не ви се стои в затвора задето сте откраднали истинското нещо, кормилото на Gembird е лесна за употреба и евтина алтернатива.
Автор: Пламен Димитров